کی بازار - مایکروسافت بر این باور است که ویندوز 10 بهترین و امن ترین ویندوزی است که تا به حال منتشر شده است. البته تمام ادعاهای این کمپانی تا به حال درست بوده است و از این رو ما قصد داریم در این مقاله 14 ویژگی از این ویندوز کامل و جامع را بیان کنیم:

  1. چت با کورتانا (دستیار صوتی مایکروسافت)

کورتانا بر روی دسکتاپ شما گوش بزنگ قرار گرفته است. همانند ویندوز فون شما می توانید سوالاتی در مورد آب و هوا، ستاره های پاپ مشهور، پیدا کردن مکان های دیدنی، ریمایندرها یا همان یادآوری ها و چیزهای دیگر کاربردی از او بپرسید. شما همچنین می توانید این قابلیت را در تنظیمات ویندوز خود همانن وای فای و بلوتوث خاموش کنید. برای استفاده از کورتانا بر روی دکمه ی Cortana در منوی استارت کلیک کنید.

  1. پنجره ها را به گوشه های صفحه منتقل کنید

آیا همچنان پنجره های شما در کنار صفحه قرار دارند؟ اگر چنین است باید بگوییم که چندسالی از دنیای تکنولوژی عق مانده اید. این ویژگی مدتها است که مورد استفاده کاربران قرار گرفته است و آن ها از آن رضایت کافی دارند. ویندوز در کناره های صفحه دارای منویی است که می توانید پنجره های باز را در آنها قرار دهید و آنها را به گوشه های صفحه نمایش سنجاق کنید. برای سنجاق کردن پنجره ها آن ها را به گوشه ها بکشید و از شورتکات (کلید ویندوز+ کلید نشانگر) استفاده نمایید.

  1. آنالیز میزان فضای خالی در ویندوز

در نسخه های قبل از ویندوز10، برای آنالیز فضای خالی در سیستم می بایستی از اپلیکیشن های شخص ثالث استفاده می کردیداما با ارائه ی ویندوز 10 دیگر نیاز به این کار ندارید. در این ویندوز ابزاری وجود دارد که به شما نشان میدهد کدامیک از فولدرها و برنامه ها چه حجمی را اشغال کرده اند. برای دسترسی به این ابزار در نوار جستجو کلمه ی "Storage " را تایپ و گزینه ی Storage setting را انتخاب نمایید.

  1. افزودن یک دسکتاپ مجازی

مدت زمان زیادی است که دسکتاپ های مجازی به ویندوز راه پیدا کرده اند و شما می توانید برنامه های خود را بر روی دو صفحه ی مجزا قرار بدهید. شورتکات این عملیات دکمه ویندوز+ دکمه Tab است یا که می توانید روی گزینه ی Task View کلیک کنید تا نمایی کلی از دسکتاپ ها برای شما ظاهر شود.

  1. استفاده از سنسور اثر انگشت به جای وارد کردن پسورد

سنسور اثر انگشت بخشی از پلترم بیومتریک Windows Hello است که فعال و غیر فعال بودن آن به مدل سیستم شما وابسته است. علاوه بر سنسور اثر انگشت ویندوز 10 از امکانات تشخیص چهره و اسکن قرنیه چیم نیز برخوردار است. در صورتیکه سیستم شما از چنین ویژگی هایی پشتیبانی کند شما می توانید از این امکانات بهره مند شوید.

  1. مدیریت نوتیفیکیشن ها

ویندوز 10 با یک Action Center همراه شده است که این ویژگی در سمت راست دسکتاپ قرار گرفته است. در این قسمت نوتیفیکیشن ها به صورت زنده و در لحظه برای شما نمایان می شوند. از این رو دیگر نگران از دست دادن نوتیفیکیشن اپلیکیشن ها نخواهید بود.

  1. به حالت اختصاصی تبلت بروید

در ویندوز 8 مایکروسافت تلاش داشت تا حالت دسکتاپ و تبلت را در یک بخش کلی جای دهد. اما در ویندوز 10 فضا کمی متفاوت تر شده است. در این رابطه بخش Action Center را باز کنید تا بتوانید از حالت دسکتاپ به حالت تبلت بروید و تنظیمات را به صورت دستی انجام دهید.

  1. پخش بازی های Xbox One

پخش بازی ها در دستگاه های گوناگون ایده ی جالبی به نظر نمی رسید. اما لینک داخلی مایکروسافت که بین ویندوز 10 و Xbox One ایجاد شده می تواند بهترین روش استفاده از این تکنولوژی باشد. در صورتیکه کودک شما بخواهد هنگام بازی از یک صفحه بزرگتر استفاده کند، می توانید بازی های Xbox One را بین دسکتاپ های دو لپ تاپ به اشتراک بگذارید و آنها را در لپ تاپی با صفحه بزرگتر پخش کنید.

  1. قرار دادن سطل آشغال در منوی استارت

درست است شاید قابلیت انتقال شورتکات سطل آشغال به منوی استارت قابلیت جالب و کاربردی به نظر نیاید اما برای بسیاری از کاربران اینگونه است. برای انجام این کار کافی است که به منوی استارت بروید و در نوار ابزار به دنبال سطل آشغال بگردید و پس از راست کلیک کردن روی لینک مورد نظر، گزینه Pin to Start را انتخاب کنید. می توانید برای File Explorer نیز مراحل بالا را انجام دهید.

  1. اشتراک گذاری پسورد وای فای

شاید اشتراک گذاری آن هم رمز وای فای برای خیلی ها خوشایند نباشد اما این خاصیتی است که در زمانی که شما مهمان دارید کاربردی است. مخاطبین شما به پسورد دسترسی ندارند اما اگر به شما و ویندوز 10 لینک باشند می توانند به محض ورود به خانه در فضای اینترنت به جستجو بپردازند.    

  1. استفاده از مرورگر اِج مایکروسافت

این مرورگر که به صورت اختصاصی برای ویندوز 10 طراحی شده است در نسخه های دیگر ویندوز قابل دسترسی نمی باشد. مرورگر ویندوز 10 از امکانات حاشیه نویسی صفحات وب، نمایش مرتب صفحات و همگام سازی با جستجوی کورتانا بهره مند شده است. با وجود این امکانات اما همچنان فایرفاکس و کروم پرطرفدار هستند و رقابت شدید است.

  1. پیدا کردن راحت تنظیمات

اما پیدا کردن تنظیمات برای بسیاری از کاربران کاری زمان بر است. این نقص در ویندوز 10 برطرف شده است و کاربران می توانند با جستجو در نوار ابزار ان ها را جستجو کنند. البته تمامی لینک ها و گزینه ها مانند قبل در قسمت کنترل پنل نیز وجود دارند.

  1. اجرای اپلیکیشن های مدرن بر روی دسکتاپ

از دیگر مزایای ویندوز 10 می توان به استفاده از اپلیکیشن های مدرن در حالت پنجره ای و یا حالت تمام صفحه نیز اشاره کرد. در عین حال طراحی اپلیکیشن ها در ویندوز 10 بهبود و با ظاهر جدید نمایان می شوند.

  1. تنظیم ویندوز برای کار با اندروید و iOS

مایکروسافت در این بازار رقابتی تصمیم گرفته است که با رقیبان خود یعنی اندروید و iOS رابطه ای صمیمانه تر داشته باشد و اکثر اپلیکیشن های ویندوز را در اختیار آن ها قرار دهد. از این رو با نصب برنامه همگام سازی گوشی از طریق منوی استارت، می توانید تمامی مراحل و تنظیمات را برای دسترسی آیفون و یا گوشی اندرویدی خود به اپلیکیشن های ویندوز، قدم به قدم دنبال کنید.

 

   منبع:کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)،با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تادر چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.