۱۳۹۳/۱۰/۲۳ امنیت اطلاعات

 شرکت کسپرسکی اخیراً یک پورتال بسیار کاربردی و جالب در خصوص بررسی امنیت کلمات عبور معرفی نموده است که از طریق آن کاربران میتوانند ضمن بررسی قدرت و امنیت کلمه عبور موردنظرشان اطلاعات جالبتری را نیز در مورد آن کلمه یا عبارت انتخابی دریافت نمایند.

شرکت کسپرسکی بعنوان یکی از بزرگترین، قدرتمندترین و فعال‌ترین شرکت‌های عرضه محصولات گوناگون امنیتی برای تمامی کاربران دنیای صفر و یک از قبیل کاربران خانگی، ادارات کوچک و همچنین شرکت‌ها یا سازمان‌های بزرگ‌تر همواره بعنوان مجموعه‌ای قدرتمند نسبت به ارائه آخرین راهکارهای امنیتی در قالب محصولات و سایر خدمات دیگر کوشیده است.

مدتی پیش مشاهده نمودیم آسیب‌پذیری شرکت اپل در سرویس Find my iPhone چگونه منجر به هک ستارگان سرشناس هالیوود و سرقت تصاویر و اطلاعات شخصی آنان شد (متن کامل گزارش در این صفحه)، هرگز و تحت هیچ شرایطی نمی‌بایست از اهمیت انتخاب یک کلمه عبور ایمن چشم‌پوشی نماییم.

در صفحه زیبایی که شرکت کسپرسکی تعبیه نموده است، کاربران میتوانند کلمه عبور انتخابی خود را از همه نظر بررسی نمایند. لینک میانبر این صفحه بشرح زیر است:

kas.pr/pass

(لینک کامل نیز بدین صورت است: http://blog.kaspersky.com/password-check)

در این صفحه پس از ورود کلمه عبور انتخابی خود، کسپرسکی آن را بر اساس تمامی فاکتورهایی که بر اساس آن یک هکر میتواند از طرق مختلف (نظیر حمله بروت-فورس (bruteforcing)) کلمه عبور شما را شناسایی و حساب‌های کاربری مختلف شما را هک نمایند بررسی نموده و اطلاعات زیر را به شما می‌دهد:

  •          درصد قدرتمند بودن آن (از طریق یک نوار رنگی از قرمز تا سبز)
  •          مدت زمان مورد نیاز یک هکر برای هک کلمه عبور شما با حملات خودکار بروت-فورس (چند ثانیه، چند سال یا حتی قرن)
  •          دلایل ضعیف یا ناامن بودن پسورد (استفاده از الگوهای کلیشه‌ای نظیر 123 یا gmail، کلیدهای ترکیبی کیبورد نظیر 123qwe و ... در ترکیب کلمه‌عبور؛ کوتاه بودن)
  •          و از همه جالبتر جملات و پیش‌بینی‌هایی که به زبان طنز بشما ارائه میدهد، بعنوان مثال:

-          کافی است برای 3 کیلومتر پیاده‌روی بیرون بروید و به خانه برگردید تا متوجه شوید هکرها طی این مدت کلمه‌عبور شما را هک نموده اند!

-          زمان مورد نیاز هکرها برای هک برابر است با طی کردن 86155 کیلومتر با یک ماشین فراری

-          طی مدتی که هکرها پسوردتان را هک میکنند یک حلزون میتواند 3 متر راه برود...

شرکت ایدکو به کاربرانی که قصد دارند کلمه عبوری ایمن را برای یک حساب کاربری خود تعریف نمایند، پیشنهاد میکند قبل از انتخاب کلمه عبور گزارش هک ستاره های هالیوود را از این صفحه و همچنین مطلبی کاربردی تحت عنوان انتخاب «کلمات عبور مناسب و نگهداری آنها» را از این صفحه مطالعه نمایند.

منبع : کسپرسکی آنلاین