کی بازاریکی از رایج‌ترین و مسلماً ناامیدکننده‌ترین باگ‌هایی که کاربران اوبونتو تجربه می‌کنند، لوپ بوت ورود به سیستم یا همان لاگین است. وقتی بعد از راه‌اندازی سعی می‌کنید به اوبونتو وارد شوید، دوباره به همان صفحه ورود باز می‌گردید و این فرآیند به طور نامحدود تکرار می‌شود. در ادامه با ما همراه شوید تا نحوه رفع آن را خدمتتان توضیح دهیم.

شایع ترین علت، مشکل عجیب مجوز با فایلی است که اوبونتو برای راه اندازی دسکتاپ گرافیکی نیاز دارد. می‌توانید با وارد کردن پوسته خط فرمان و تصحیح مجوز فایل، راه خود را دور بزنید. این یک راه حل سریع است و در بیشتر موارد کار می‌کند.

لاگین در شِل یا پوسته

اوبونتو را طبق روال اجرا کنید. اجازه دهید تا تمام راه به صفحه ورود به سیستم برسد. وقتی به آنجا رسیدید، وارد سیستم نشوید. در عوض، Ctrl + Alt+F3 را روی صفحه کلید خود فشار دهید. اوبونتو از صفحه ورود به سیستم گرافیکی خارج شده و به یک ترمینال سیاه و سفید می‌رود.

نام کاربری خود را در اعلان وارد کنید، سپس در صورت درخواست رمز عبور خود را وارد نمایید. به صفحه ترمینال با ظاهری آشنا خواهید رسید. شما می‌توانید اینجا را دقیقاً مانند پنجره‌های ترمینال گرافیکی خود نویگیت کنید.

بررسی مجوزهای Xauthority

فایلی که باید بررسی کنید در پوشه هوم شما قرار دارد. پس از ورود به سیستم، باید قبلاً آنجا باشید. این فایل یک "dot file" مخفی است، بنابراین هنگام جستجوی آن باید از فلگ‌های مناسب استفاده کنید. با استفاده از ls و grep در دستور زیر جستجو کنید.

ls-lah|grep-i Xauthority

ابتدا باید فایل لیست‌شده با مجوزها و سپس نام کاربری و گروهی که مالک آن هستند را مشاهده کنید. اگر "روت" را در آنجا مشاهده کردید، منبع مشکل را پیدا کرده‌اید.

تغییر مجوزهای Xauthority

اکنون که می‌دانید علت این مشکل چیست، وقش رسیده که آن را درست کنید. به جای root، کاربر و گروه شما باید مالک آن فایل Xauthority باشند. با اجرای دستور chown با sudo می توانید مالکیت را تغییر دهید.

sudochown username:username .Xauthority

یادتان باشد نام کاربری مد نظر خود را جایگزین کنید.

این باید بدون مشکل انجام شود، بنابراین شما آماده هستید تا دوباره وارد سیستم شوید. Ctrl + Alt + F7 را فشار دهید تا به صفحه ورود به سیستم عادی خود بازگردید. وارد اوبونتو شوید!

سایر گزینه‌ها

اگر کار نکرد یا فایل Xresources شما متعلق به کاربر معمولی شما بود، چند گزینه دیگر برای امتحان دارید. اینها هم لزوماً تضمینی نیستند، اما ارزش امتحان کردن را دارند.

تغییر مجوزهای /tmp

گاهی اوقات پوشه /tmp  که فایل‌های موقتی را که کامپیوترتان روی آنها کار می‌کند ذخیره می‌کند، دقیقاً با همان مشکل پوشه Xauthority مواجه م‌ شود. روند رفع آن بسیار مشابه است.

ادامه دهید و دوباره وارد ترمینال شوید، سپس مجوزهای "/tmp" را بررسی کنید.

sudols-lah/tmp

 

شما دارید به مجوزهای مخصوص ورودی برتر یعنی همان . نگاه می‌کنید. اگر drwxrwxrwt به نظر می‌رسد ایرادی ندارد. اگر هم نه آن‌‌ها را به وضعیت chmod و sudo ریست کنید.

sudochmod1777/tmp

 

نصب مجدد محیط دسکتاپ

اگر در دسترسی به دسکتاپ خود هیچ شانسی نداشتید و حتی پس از اینکه همه این موارد را امتحان کردید به صفحه ورود به سیستم بازگشتید، احتمالاً با مدیر صفحه نمایش خود (صفحه ورود به سیستم که از آن ناامید شده‌اید) و نحوه ارتباط آن با محیط دسکتاپ با مشکلاتی مواجه شده‌اید.

 

برای رفع این مشکل، باید کار کمی جدی‌تر انجام دهیم و محیط دسکتاپ شما را دوباره نصب کنیم.

 

با بازگشت به حالت کنسول یا ترمینال و حذف بسته DE برای توزیع خود شروع کنید:

sudoapt remove ubuntu-desktop

اگر محیط دسکتاپ دیگری را در کنار آن نصب کرده‌اید، آن را نیز حذف کنید (به عنوان مثال، دسکتاپ پلاسما). در حال حاضر، زحمت نصب مجدد آنها را نداشته باشید. ما فقط در طول این فرآیند "ubuntu-desktop" را برمی‌گردانیم تا مطمئن شویم که در خالص‌ترین محیط ممکن راه‌اندازی مجدد انجام می‌شود.

برای سخت‌تر کردن این فرآیند، باید با یک سیستم کاملاً به‌روز و تمیز کار کنیم.

sudoapt updatesudoapt dist-upgradesudoapt autoremovesudoapt clean

 

بسیار عالی! اکنون باید اوبونتوی شما شفاف و روان باشد بدون اینکه هیچ محیط دسکتاپی را اجرا کند.

اکنون اوبونتوی دسکتاپی را نصب کنید.

sudoaptinstall ubuntu-desktop

 

قبل از اینکه کاری انجام دهید یادتان باشد ریبوت را لحاظ کنید:

sudo shutdown-r now

امید است یکی از این متودهای فوق برایتان مؤثر افتاده باشد.

پرسش‌های پرتکرار

  •         آیا این تنها مربوط به اوبونتو است؟

خیر، هنگام آزمایش سناریوهای لوپ ورود، همان مشکلات در هر توزیع دیگری که از سرور X11 استفاده می‌کند، و در برخی سناریوها، حتی در Wayland ظاهر می‌شود.

پیشنهادات این مقاله برای توزیع‌های دیگر کاملاً کار می‌کند، به شرطی که در نظر داشته باشید که از مدیران بسته‌های مختلف استفاده می‌کنند و نام‌های بسته متفاوتی دارند. به عنوان مثال، برای نصب مجدد دسکتاپ در Arch، این کار انجام می‌شود:

sudo pacman -Rns plasma-metasudo pacman -Syusudo pacman -S plasma-metasudo shutdown-r now

  •         چطور جلوی این مشکل را بگیرم؟

بهترین راه برای جلوگیری از خرابی سیستم، به روز رسانی و بک‌آپ مداوم است. یکی از ابزارهای مورد علاقه timeshift است. نصب این برنامه باعث می‌شود بتوانید از سیستم خود بک‌آپ افزایشی قدرتمندی انجام بگیرید که به روشی مشابه نحوه عملکرد Windows System Restore کار می‌کند (به جز اینکه سریعتر است!).

برای ایجاد بک‌آپ:

sudo timeshift--create

 

برای شروع ویزارد بازیابی:

sudo timeshift--restore

 

برای فهرست کردن بک‌آپ‌هایتان:

sudo timeshift--list

 

استفاده از آن بسیار ساده است، حتی برای افرادی که تازه شروع به درک ترمینال کرده‌اند. اگر می‌توانید روی دسکتاپ بوت شوید، می‌توانید Timeshift را از طریق برنامه رابط کاربری گرافیکی آن نیز مدیریت کنید!

  •         آیا دارم سعی می‌کنم وارد حالت ترمینال شوم اما مدام به اسکرین لاگین اصلی‌ام می‌رسم؟ مشکل از کجاست؟

این ممکن است به این دلیل باشد که سیستم شما به هر دلیلی تصمیم گرفته مدیر نمایشگر شما را در آن سشن TTY خاص اجرا کند. هر ترکیب کلیدهای Ctrl + Alt + F شما را به سشن متفاوتی می‌برد. یک کلید عملکرد متفاوت را در آن ترکیب امتحان کنید.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.