کی بازار- برخی‌اوقات وقتی اپی کاربرد خود را از دست می‌دهد دوست دارید آن را uninstall کنید تا جای برای اپ دیگر باز شود. Uninstall کردن اپ‌ها خیلی ساده است: به لیست اپ‌ها رفته، اپ مورد نظر را پیدا کرده و روی دکمه uninstall می‌زنید. اما حذف و uninstall کردن کامل اپ‌ها روی اندروید چندان هم کار آسانی نیست. با ما همراه باشید.

متأسفانه، برای کسانی که به یک فایل سیستم تمیز علاقه دارند، برخی از برنامه‌ها پس از حذف در دستگاه‌های اندرویدی «فایل های یتیم[1]» را پشت سر می‌گذارند. این فایل‌ها توسط اپ ایجاد شده‌اند تا اگر پس از حذف نصب به درستی حذف نشدند، بتواند کار خود را انجام دهد. وقتی سیستم دستگاه شما به آرامی توسط فایل‌ها و پوشه‌هایی که استفاده نمی‌شوند مسدود می‌شود، می‌تواند آزاردهنده باشد. راه حل پس از آن یافتن راهی برای حذف مطمئن داده‌های باقی مانده اپ است.

پاکسازی دستی

با پاک کردن داده‌ها، مقدار داده‌ای را که پس از حذف نصب باقی می‌ماند، کاهش دهید. این همیشه عالی نخواهد بود، اما اگر نمی‌خواهید هیچ اپ اضافی برای این کار نصب کنید، راه حل خوبی است. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که این کار قبل از uninstall اپ انجام می‌شود.

  •         به تنظیمات دستگاه خود رفته (شاید این مرحله دستگاه به دستگاه متفاوت باشد اما به طور کلی با رفتن به  Settings و پایین کشیدن سینی نوتیفیکیشن و کلیک روی آیکن چرخ‌دنده کار انجام خواهد شد).
  •         از آنجا گزینه Apps & notifications، Application Manager یا Apps را بزنید (روی نسخه‌های اندرویدی متفاوت است).
  •         روی گزینه App Info بزنید.
  •         اپی را که می‌خواهید uninstall کنید انتخاب نموده و Storage را بزنید.
  •         Clear data و/یا Clear Cache را انتخاب کنید. بسته به برنامه، ممکن است گزینه Manage data نیز برای پاک کردن تنظیمات و داده‌های اضافی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، یک برنامه مرورگر ممکن است این گزینه را برای حذف بوکمارک‌ها و رمزهای عبور ذخیره شده داشته باشد.

این کار داده‌های اضافی که اپ نصب کرده را پاک خواهد کرد. این کار uninstall تمیزتری به شما خواهد داد.

پاک کردن فولدرها

هنگامی که سعی دارید یاد بگیرید چگونه یک اپ را به طور کامل حذف می‌کنند، ممکن است متوجه فولدرهای باقیمانده در برنامه مدیریت فایل خود شده باشید. این یک راه دستی دیگر برای حذف کامل برنامه‌ها در اندروید است. می‌توانید دستگاه خود را به کامپیوتر متصل کنید یا از یک برنامه مدیریت فایل استفاده نمایید. اپی که از قبل روی دستگاه اندرویدی شما نصب شده است در بیشتر موارد به خوبی کار می‌کند.

برای ما File Manager برنامه پیش‌فرض است. از هر اپی که استفاده می‌کنید، از ویژگی جستجو برای جستجوی نام اپی که می‌خواهید حذف کنید استفاده کنید. حتی فقط یک کلمه منحصر به فرد کمک خواهد کرد.

فقط فایل‌ها و فولدرهایی را حذف کنید که مطمئن هستید فقط به اپی که می‌خواهید حذف کنید مرتبط هستند. قبل از انجام این کار، ایده خوبی است که از دستگاه خود بک‌آپ بگیرید.

اتصال به کامپیوتر

اگر می‌خواهید یک پاکسازی اساسی در دستگاه اندرویدی انجام دهید، استفاده از ابزار مدیریت فایل خسته‌کننده می‌شود. به هر حال، ممکن است ده‌ها فولدر و فایل از برنامه‌های متعددی که در طول یک سال یا بیشتر نصب و حذف کرده‌اید، باقی مانده باشد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حذف برنامه‌ها از اندروید به همراه همه آثار این است که ابتدا برنامه را طبق معمول از تنظیمات حذف نصب کنید و سپس از رایانه شخصی خود برای حذف فایل‌های باقیمانده از تلفن خود استفاده کنید.

  •          از طریق کابل یو‌اس‌بی دستگاه خود را به کامپیوتر وصل کنید.
  •         روی Other USB Options زده یا به طور جایگزین سینی نوتیفیکیشن را از بالا کشیده بازش کرده و گزینه USB charging را انتخاب کنید.

  •         گزینه شارژ پیش فرض را به "File transfer" تغییر دهید. بسته به نسخه اندروید شما، ممکن است File transfer/   Android Auto نیز نوشته شود.
  •         اگر اغلب دستگاه خود را برای دسترسی به فایل‌ها وصل می‌کنید، برای تأیید انتخاب خود «always» یا «just once» را انتخاب کنید تا فقط یک بار اجازه دسترسی به آن را بدهید.
  •         از کامپیتر خود برای مرور فایل‌ها در دستگاه Android خود و حذف فولدرها و فایل‌هایی که نیاز ندارید استفاده کنید. دستگاه Android شما به عنوان نام دستگاه شما نشان داده می‌شود. به عنوان مثال، ما یک LG Velvet داریم و یک فولدر در File Explorer به صورت Velvet نشان داده می‌شود.

مطمئن شوید که فقط فولدرها و فایل‌هایی را حذف می‌کنید که دیگر نیازی به آن ندارید. برخی از فایل‌ها ممکن است به سطل بازیافت بروند، اما برخی دیگر برای همیشه از بین رفته‌اند.

SD Maid

اگر ترجیح می‌دهید تمیز کردن مناسب را انجام دهید (یا فقط یک راه‌حل برنامه ساده می‌خواهید)، SD Maid راهی فوق‌العاده برای حذف داده‌های باقی‌مانده برنامه در تلفن‌های اندرویدی است. این یک برنامه پاکسازی عمومی است که برخی از گزینه‌های پولی‌اش قفل شده است. با این حال، توانایی پاک کردن فایل‌های مرده قفل نشده.

 به محض اجرای SD Maid، چندین گزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد. موردی که شما می‌خواهید، CorpseFinder است. روی نام ضربه بزنید تا ببینید چه کاری انجام می دهد، یا برای شروع روی فلش دایره‌ای سمت راست ضربه بزنید.فایل‌های باقیمانده از برنامه‌های حذف‌نشده را جستجو می‌کند. پس از جستجو، به شما می‌گوید که آیا فایلی پیدا کرده است. می‌توانید برای مشاهده فایل‌هایی که فکر می‌کند یتیم هستند، روی دکمه CorpseFinder  ضربه بزنید یا آیکون سطل را در سمت راست فشار دهید تا آنها را دور بیندازید. در صفحه نتایج فایل، می‌توانید روی فایل‌های جداگانه ضربه بزنید تا آنها را حذف کنید یا برای انتخاب دسته‌ای فایل‌ها برای حذف، فشار دهید. اگر بخواهید فایل‌های خاصی را که CorpseFinder شناسایی کرده است، هدف قرار دهید، این ابزار بسیار کارا خواهد بود.

اگر می‌خواهید فایلی را حذف کنید، مطمئن شوید که هیچ فایل دیگری انتخاب نشده است، سپس فایلی را که می‌خواهید نگه دارید فشار دهید و پین را در بالا انتخاب کنید.

ES File Explorer

ES File Explorer کمی از ویژگی‌های بیشتری نسبت به SD Maid برخوردار است. به دلیل مشکلات قانونی با شرکت مادر خود، از فروشگاه Google Play حذف شد. با این حال، خود برنامه هنوز شگفت انگیز است و به طور فعال به روز می‌شود. فقط باید آن را با استفاده از یک فروشگاه طرف سوم، مانند APKPure دانلود کنید. با این حال، باید اجازه نصب برنامه‌ها را از منابع ناشناخته بدهید.

ES File Explorer به شما این امکان را می‌دهد که فایل‌ها را در دستگاه خود و همچنین در دستگاه‌هایی در شبکه مشابه خود سازماندهی کنید. همچنین دارای یک ابزار پاک کننده بادوام است که به پاکسازی فایل‌های dud کمک می‌کند. می‌تواند فایل‌های APK که دیگر مورد نیاز نیستند، مطالب ناخواسته تبلیغاتی و فایل‌های ریز را انتخاب کند. با این حال، به خاطر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، می‌خواهیم روی نحوه حذف کامل یک برنامه در اندروید با استفاده از این ابزار تمرکز کنیم.

 

برای استفاده از آن، پس از نصب ES File Explorer، از ابزار Cleaner استفاده کنید.

سپس برنامه دستگاه شما را برای فایل‌های اضافی اسکن می‌کند. هر فایلی که از برنامه‌های نصب‌شده باقی مانده است، در قسمت Residual Junk در صفحه نتایج ظاهر می‌شود. براحتی می توانید موارد دیگری را که ES File Explorer پیدا کرده است که واقعاً به سیستم فایل شما کمک می کند را مرور کنید.

می‌توانید روی یک نتیجه ضربه بزنید تا جزئیات آن را ببینید و برای انتخاب/لغو انتخاب فایل‌ها برای حذف، روی علامت‌های سمت راست ضربه بزنید. پس از انجام این کار، «Clean Now » را بزنید تا از شر این فایل‌های مزاحم خلاص شوید.

پرسش‌های پرتکرار

چطور می‌توانم کامل اپ‌های از پیش‌نصب‌شده‌ی اندرویدی را حذف کنم؟

اگر مانند اکثر کاربران هستید و از تمام نرم افزارهای bloatware که با یک دستگاه جدید ارائه می‌شود متنفر هستید، می توانید با استفاده از مراحل بالا بسیاری از آنها را حذف کنید. همچنین روش‌های دیگری برای حذف bloatware بدون روت کردن گوشی شما وجود دارد. با این حال، برخی از برنامه‌ها، به ویژه برنامه‌های Google، اپ‌ یک سری تولیدکننده و کریر، از شما می‌خواهند دستگاه خود را برای حذف نصب روت کنید. ما می‌توانیم به شما کمک کنیم این فرآیند را نسبتاً آسان کنید: از راهنمای ما برای روت کردن دستگاه خود با Magisk استفاده کنید. همچنین می‌توانید گوشی اندروید خود را با SuperSU روت کنید.

همیشه قبل از روت کردن دستگاه اندرویدی خود بک‌آپ بگیرید (احیاناً اگر مشکلی پیش آمد).

اگر فایل یا فولدر اشتباه را پاک کردم چه؟

اگر از یک اپ مدیریت فایل در دستگاه Android خود استفاده می‌کنید، اگر اپ دارای فولدر زباله یا سطل بازیافت باشد، ممکن است بتوانید فایل یا فولدر را بازیابی کنید. اگرچه این کاملاً به برنامه بستگی دارد.

در حالت ایده‌آل، قبل از حذف هر چیزی از دستگاه اندروید خود بک‌اپ بگیرید. اگر چنین است، از نسخه پشتیبان خود برای بازیابی فایل استفاده کنید.

 

اگر فایل یا پوشه‌ای که حذف کرده‌اید به برنامه خاصی مرتبط است، برنامه را با استفاده از تنظیمات گوشی خود حذف نصب کنید. سپس، آن را از فروشگاه Google Play یا هر جایی که ابتدا برنامه را از آنجا نصب کرده‌اید، دوباره نصب کنید. با این کار پوشه/فایل دوباره ایجاد می‌شود. با این حال، تنظیمات و داده های ذخیره شده حذف خواهند شد.

چطور بدانم حذف فایل یا فولدر کار درستی است؟

اگر مطمئن نیستید که فایل یا فولدری را می‌توان به طور ایمن حذف کرد، نام آن را با استفاده از موتور جستجوی مورد علاقه خود جستجو کنید. گزینه دیگر این است که از فایل یا فولدر در یک سرویس کلود یا پی‌سی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. سپس، مورد را از دستگاه Android خود بردارید و بررسی کنید که همه برنامه‌ها و دستگاه شما همچنان به درستی کار می‌کنند. حتی اگر چنین کنند، باید بک‌آپ را حداقل برای چند ماه نگه دارید. اگر نمی‌توانید بررسی کنید که آیا فایل یا فولدر مهم است، آن را حذف نکنید. بیشتر باقیمانده‌ها آنقدر بزرگ نیستند، بنابراین اصلاً فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. با این حال، هر چه آثار بیشتری باقی بماند، فضای کمتری در دستگاه خود خواهید داشت. با گذشت زمان، به دلیل کمبود فضا در دستگاه شما، آنها می توانند انباشته شوند و منجر به مشکلات عملکرد شوند.

این ایده خوبی است که هر زمان اپی را حذف می‌کنید، فایل‌های ردیابی را از برنامه‌های حذف‌شده پاک کنید تا آن‌ها کنترل نشوند. به عنوان مثال، ما اغلب برنامه ها را آزمایش می‌کنیم. تنها پس از سه ماه، تقریباً یک گیگابایت فایل ردیابی را از برنامه های حذف شده حذف کردیم.

چرا برخی اپ‌ها گزینه disable یا uninstall دارند؟

چنین برنامه‌هایی معمولاً برنامه‌های Google، حامل یا سازنده هستند. بدون روت کردن دستگاه شما قابل حذف نیستند. با این حال، شما هنوز راهی برای جلوگیری از اجرای آنها دارید. برای انجام این کار از گزینه «disable» در تنظیمات استفاده کنید. این تنظیمات و داده ها را حذف می‌کند، اما برنامه را در دستگاه شما نگه می‌دارد.

آیا فایل‌های تریس[2] مضرند؟

خیر، فایل‌هایی که بعد از حذف اپ‌ها روی اندروید باقی می‌مانند هیچ ضرری ندارند.

 

[1] Orphaned files

[2] Trace files

 

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.