۱۳۹۹/۹/۲۶ فناوری اطلاعات

کی بازار-  فلگ‌های کرومی یک چشم بر هم زدنی می‌آیند و می‌روند. گوگل نام این قابلیت‌ها را اکنون «Experiments» گذاشته است زیرا آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا ویژگی‌های مختلفی را که هنوز پایشان به نسخه اصلی کروم باز نشده است فعال، غیرفعال و سفارش‌سازی کنید. اغلب اوقات این قابلیت‌ها شاید هرگز به نسخه‌ی کامل کروم نرسند. با این همه این فلگ‌ها تجربه وبگردی شما را به شدت ارتقا می‌دهند. از این روست که در ادامه 9 فلگ کروم را به شما معرفی کرده‌ایم. با ما همراه بمانید.

نحوه دسترسی به فلگ‌های کروم

پیش از استفاده از هر یک از این فلگ‌های کرومی، ابتدا می‌بایست نحوه دسترسی به آن‌ها را بدانید. در نوار آدرس کروم خود chrome://flags را تایپ کرده و Enter را بزنید. حالا باید فهرست طویلی ببینید از فلگ‌های کرومی با هشداری مبنی بر پایدار نبودن قابلیت‌ها.

شما می‌توانید برای سریع پیدا کردن قابلیت‌هایی که در زیر فهرست کردیم از Find کرومی (Ctrl + F) استفاده کنید.

  1.      وادار کردن به حالت تاریک

این روزها با توجه به تاریک شدن هوا همه دنبال حالت تاریک[1] هستند. این قابلیت موجب می‌شود تا نمایشگر شما کمترین میزان آسیب را وقتی در محیط‌های تاریک هستید به چشمان‌تان وارد کند. می‌شود با استفاده از تنظیمات سیستم‌عامل، کناره‌های پنجره را تاریک کنید اما اگر قرار باشد کل صفحات وبی تاریک گردد باید این فلگ را فعالسازی نمایید.

در فلگ‌های کرومی force dark mode را پیدا کرده و بعد روی منوی دراپ‌داونِ کنار آن کلیک کنید.

حال کلی مدل مختلف از حالت تاریک خواهید دید که می‌توانید از بین‌شان هر کدام را دوست دارید انتخاب کنید. شما می‌توانید انواع مختلف حالت تاریک را امتحان کنید یا فقط کافیست برای گزینه پیش‌فرض، Enabled را انتخاب کنید.

  1.      حالت Reader

گرچه مایکروسافت اکنون مرورگر مبتنی بر کرومیوم دارد که شامل حالت reader–قابل کلیک از نوار یوآرال- می‌شود اما هنوز مانده تا گوگل کروم بخواهد آن را به قابلیتی پیش‌فرض تبدیل کند. با این حال با کمی دستکاری فلگ‌های کروم می‌توانید به آمنی‌باکس[2] خود حالت Immersive Reader را بیافزایید.

 

در فلگ‌ها reader mode را پیدا کرده، آن را فعالسازی نموده و حالا آیکونی در نوار آدرس شما پدیدار خواهد شد. روی آن کلیک کنید تا آن صفحه به حالت  immersive reader تبدیل گردد. سپس می‌توانید روی آیکون A در بالای صفحه بزنید تا تنظیمات خواننده‌ی شما تغییر کند.

  1.      شطرنجی‌سازی جی‌پی‌یو

کروم برای پردازش تصاویر و داده‌های شما چندان هم به جی‌پی‌یو وابستگی ندارد؛ اما اگر GPU اختصاصی داشته باشید پس می‌شود برای آفلود برخی پردازش‌ها روی آن، یک سری کارها انجام داد (بدین‌ترتیب سرعت مرورگر نیز بالا می‌رود).

شطرنجی‌سازی، فرآیندی است که کروم از آن برای ساماندهی داده‌های وبسایت در قالب پیکسل‌ها و اطلاعات محسوسی که در نمایشگر پیش چشمان خود می‌بینید استفاده می‌کند. این کار با ساماندهی هر صفحه در تایل‌ها[3] انجام می‌گیرد و درست در همان نقطه است که در هر تایل، اطلاعاتی ریخته می‌شود اما شما در نهایت تصویر را به صورت ماهیتی واحد مشاهده خواهید کرد. فعالسازی GPU rasterization باعث می‌شود جی‌پی‌یوی شما همیشه کارکردی بیش از پردازش داشته باشد. بدین‌ترتیب -در صورتیکه سی‌پی‌یوی مشخصاً قدرتمندی نداشته باشید یا برعکس اگر جی‌پی‌یو بسیار قوی باشد- مرورگر شما عملکرد سریعتری خواهد داشت.

  1.      شطرنجی‌سازی بدون کپی[4] (دسکتاپ/اندروید)

شطرنجی‌سازی از طریق فلگ‌های کروم چندین کارکرد دارد اما بهترینش شطرنجی‌سازی بدون کپی است؛ جایی که در آن نویسندگان، جریانات را مستقیماً داخل مموری جی‌پی‌یو (یا VRAM) شرنجی‌سازی می‌کنند. بدین‌ترتیب عملکرد در مقایسه با وقتی که از رم معمولی استفاده می‌کنید بسیار سریعتر خواهد بود (خصوصاً اگر روی پی‌سی خود رم 4 گیگ یا پایین‌تر داشته باشید).

این کارکرد به طور خاص روی دستگاه‌های موبایل جواب می‌دهد؛ زیرا موقع وبگردی به طور بالقوه میزان مصرف باتری می‌تواند کاهش پیدا کند.

  1.      تب‌های گروهی

قابلیت  Tab Groups را که خیلی‌ها منتظر بودند عرضه شود می‌توانید از فلگ‌های کرومی دریافت کنید.

وقتی آن را فعالسازی کردید، فقط کافیست روی تبی که می‌خواهید به گروهی اضافه‌اش کنید راست‌کلیک کرده و اراده کنید یا به گروه جدید و یا به گروه قبلی اضافه شود.

اینگونه مدیریت تب شما راحت‌تر خواهد شد (از شر آن همه تب‌های انباشه‌شده نیز خلاص می‌شوید). البته شاید هنوز قدرت برخی افزونه‌های طرف‌سوم را که در گروه‌بندی تب تخصص دارند (برای مثال Toby) نداشته باشد اما می‌تواند نقطه‌ی آغاز خوبی باشد.

  1.      دوئت کرومی (اندروید)

گوگل چند سالیست برای اندروید از رابط Duet استفاده می‌کند؛ رابطی که بیشتر گزینه‌ها همچون تب، سرچ، هوم و آپشن‌های منو را به جای بالای صفحه، پایین صفحه قرار می‌دهد.

اگر دوست دارید این قابلیت را استفاده کنید در فلگ‌های کرومی گزینه Chrome Duet را جستجو کنید.

نکته‌ی عجیب این که وقتی این قابلیت را غیرفعال می‌کنید فی‌الواقع فعال می‌شود و وقتی فعالش می‌کنید، غیرفعال می‌شود!

  1.      فعالسازی دانلود موازی

قابلیت‌های متعددی در فلگ‌های کرومی وجود دارد که می‌توانند سرعت وبگردی شما را بالا ببرند که بسیاری‌شان به طور پیش‌فرض فعال شده‌اند. یکی از همین قابلیت‌ها –که مشخصاً سرعت دانلودهای شما را بالا می‌برد- Parallel downloading است. این قابلیت هر فایلی را که دانلود می‌کنید به سه کار مجزا تقسیم می‌کند و همین باعث تسریع پروسه‌ی کلی می‌شود.

برای فعالسازی فلگ‌های کرومی، parallel downloading را تایپ کرده روی Default کلیک نموده و بعد Enable را بزنید.

  1.      فعالسازی اسکرول روان

همانطور که از نامش پیداست، شما با این قابلیت می‌توانید بسیار روان محتواها را اسکرول کنید. وقتی با استفاده از موس یا کلیدهای کمان در کروم اسکرول می‌کنید، کمی صفحه گیر می‌کند و همین شاید از سرعت اسکرول محتوا بکاهد و نگذارد راحت محتوا را خواند. اگر این آپشن را فعال کنید، اسکرول روانی را تجربه خواهید کرد.

فقط کافیست Smooth Scrolling را جستجو کرده و یا برای دسترسی مستقیم به آن در نوار آدرس chrome://flags/#smooth-scrolling را تایپ کنید. با استفاده از منوی دراپ‌داونِ پایینش آن را فعالسازی نمایید.

  1.      فعالسازی پروتکل آزمایشی QUIC

QUIC پروتکل جدید اتصال است که شرکت گوگل طراحی‌اش کرده. البته این پروتکل هنوز در مرحله آزماشی قرار دارد. QUIC طوری پشتیبانی شده که بتواند ترکیبی باشد از دو پروتکل TCP و UDP که همین اتصال را سریعتر و امن‌تر می‌کند. معمولاً وقتی روی کانکشن TCP یا UDP هستیم، پیش از آنکه کانکشن ثابت شود کلی ارجاع به سرور صورت می‌گیرد (ممکن است در همین فاصله تبادل داده‌ی ناخواسته‌ای شکل گیرد). هدف اصلی پروتکل QUIC صرفاً سفری تک‌مسیره‌ است.

در کروم، شما می‌توانید برای بهره‌مند شدن از مزایای این پروتکل، QUIC را فعالسازی کنید و سرعت وبگردی خود را بالا ببرید. برای دسترسی مستقیم بدان، فلگ Experimental QUIC protocol را جستجو کرده و یا chrome://flags/#enable-quic را تایپ کنید.

 

[1] Dark mode

[2] Omnibox

[3] Tiles

[4] Zero-Copy

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است