۱۳۹۹/۱۲/۲۵ فناوری اطلاعات

کی بازار- از آنجایی که بیشتر ما اغلب خیلی با جزئیات به رجیستری ادیتور نمی‌پردازیم، شاید درست ندانیم چیزی نیاز به پاک شدن دارد یا نه. با این حال، به مرور زمان رجیستری شما کلیدهای رجیستری خراب، تاریخ گذشته و حتی مفقود را که کارایی پی‌سی شما را هدف می‌گیرند جمع‌آوری می‌کند. شاید حتی گهگاه پیام خطا نیز دریافت کنید. با استفاده از ابزارهای ویندوز و برخی از ابزارهای طرف‌سوم شما می‌توانید به سرعت رجیستری ویندوز 10 را پاک کنید.

دلایل خطاهای رجیستری

اگر اکنون با هیچ مشکلی مواجه نشده‌اید شاید اهمیت پاک کردن رجیستری را ندارید. اما وقتی شروع می‌کنید به نصب و uninstall اپ‌ها و سخت‌افزار، ورودی‌های جدید رجیستری ساخته می شوند.

این کار باعث می‌شود پی‌سی شما دنبال سخت‌افزار و اپ‌هایی بگردد که با آن کلیدها می‌خوانند. هر قدر این مسئله شدتش بیشتر شود چالش‌هایتان نیز افزوده خواهد شد. پاک کردن رجیستری‌تان هر چند ماه یکبار به جلوگیری از این اتفاق کمک می‌کند.

استفاده از Disk Cleanup

آسان‌ترین روش برای پاک کردن رجیستری ویندوز 10 استفاده از Disk Cleanup است که همچنین برای پاک کردن فایل‌های اضافی از هارددرایوتان نیز مفید است. مخصوص رجیستری نیست اما می‌تواند باقیمانده‌های اپ‌ها و درایورها را از بین ببرد. وقتی این فایل‌ها را پاک می‌کند، ورودی‌های رجیستری مربوطه نیز اغلب به همراهش پاک می‌شوند.
Start را باز کرده و disk cleanup را تایپ کنید. نتیجه‌ی Disk Cleanup را که ظاهر می‌شود انتخاب کنید.

این ابزار اسکنی خودکار اجرا می‌کند. وقتی تمام شد، روی گزینه Clean Up System Files کلیک کنید. این چندین گزینه دیگر برای اسکن کردن ابزار اضافه می‌کند. ابزار مربوطه باری دیگر اجرا می‌شود و چندین گزینه دیگر نیز در اختیارتان قرار خواهد داد.

هر گزینه‌ای را که می‌خواهید بررسی کنید. در واقع می‌توانید همه‌شان را چک کنید. فقط مطمئن شوید هیچ‌چیزی در Recycle Bin شما وجود ندارد که بخواهید نگهش دارید. برای پاک کردن سیستم  OK را فشار دهید.

استفاده از DISM

DISM مخفف Deployment Image Servicing and Management یک ابزار درون‌سازه‌ای ویندوزی است که برای تعمیر خطاهای آپدیت و سیستم به کار می‌رود. همچنین به برطرف کردن مسائلی مربوط به ورودی‌های خراب رجیستری نیز کمک می‌کند. گرچه نمی‌تواند یک پاکسازِ تمام عیار رجیستری تلقی شود اما قادر است سلامت رجیستر شما را ارتقا بخشد. Start را باز کرده و cmd را تایپ کنید. گزینه Run as administrator را زیر خط فرمان انتخاب نمایید.

فرمان زیر را وارد کنید:

DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

این اسکن خطاها را پیدا کرده و پاکسازی می‌کند. اینها به رجیستری شما ارتباطی ندارند. بخش خوبش این است که با برطرف شدن مشکلاتی که حتی از حضورشان خبر نیز نداشتید می‌توانید عملکرد پی‌سی خود را ارتقا بخشید.

استفاده از CCleaner

CCleaner چندین سال است که پاکسازِ محبوب پی‌سی محسوب می‌شود. از پاک کردن کوکی‌ها و فایل‌های موقتی گرفته تا کمک به مدیریت گزینه‌های استارت‌آپ، این ابزار تقریباً همه‌کاره است (یکی از کارهایش بعنوان مثال همین پاکسازی رجیستری است). نکته خوب دیگر اینکه شما می‌توانید پیش از پاک کردنش از کل رجیستری خود بک‌آپ بگیرید (که بسیار ایده‌ی خوبیست).


گرچه گزینه‌های پریمیوم در دسترسند اما نسخه رایگان همه نیازهایتان را تا حد مکفی تأمین خواهد کرد. شما می‌توانید با راست‌کلیک روی  Recycle Bin یا باز کردن آن از طریق منوی استارت این ابزار را اجرا نمایید. 
پاکسازی با Wise Registry Cleaner

استفاده از Auslogics Registry Cleaner

Wise Registry Cleaner ابزاری سبک و رایگان است که با استفاده از آن می‌توانید رجیستری ویندوز 10 خود را پاک کنید. این ابزار در سه حالت یا mode پیشنهاد می‌شود که از بین آن‌ها Fast Scan برای بیشتر کاربران بهترین عملکرد را داشته است.

نسخه پریمیوم پاکسازی برنامه‌ریزی‌شده‌ای را ارائه می‌دهد. در غیر این صورت برای خود یادداشت بگذارید که هر چند ماه یکبار این کار را انجام دهید.

استفاده از Auslogics Registry Cleaner

Auslogics Registry Cleaner در کمک کردن به پاکسازی رجیستری سابقه‌ی درخشانی دارد. نسخه‌ی رایگانش اسکن پایه را ارائه می‌دهد که اغلب برای کاربران مفید فایده است. با این حال شما می‌توانید آن را به نسخه پریمویم آپگرید کرده تا اسکن و پاکسازی عمیق‌تر صورت گیرد. باید پیش از پاک کردن هر چیز ابتدا همه‌چیز را بررسی کنید. اما با این همه این ابزار تنها ورودی‌های امن را برای پاک کردن انتخاب می‌کند.


منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.