۱۴۰۰/۶/۱۴ فناوری اطلاعات

کی بازار- آیا کارتان با فیسبوک تمام شده و می‌خواهید اکانت خود را پاک کنید؟ لحظه‌ای صبر کنید! شما می‌توانید در عوض اکانت خود را دی‌اکتیو کنید. اما اساسا فرق بین پاک کردن و دی‌اکتیو کرد چیست؟ در ادامه این سوال را پاسخ خواهیم داد. با ما همراه شوید.

پاک کردن اکانت فیسبوک در مقابل دی‌اکتیو: فرق بین این دو در چیست؟

فیسبوک و راه برای حذف دسترسی به اکانت‌تان ارائه می‌دهد: دی‌اکتیو کردن اکانت و پاک کردن اکانت. دی‌اکتیو کردن یک فرآیند موقتی است که به شما اجازه می‌دهد اکانت خود را از سایرین مخفی کنید. می‌بایست برای استفاده از آن اکانت خود را از نو ری‌اکتیو کنید. دی‌اکتیویشن زمانی به کارتان می‌آید که بخواهید بدون پاک کردن اکانت خود از آن کمی فاصله بگیرید. اما از طرفی دیگر، پاک کردن اکانت یک فرآیند همیشگی است و در این صورت اکانت شما برای همیشه پاک می‌شود. شما می‌بایست در صورت تصمیم‌گیری بر سر استفاده مجدد از فیسبوک باید یک اکانت جدید فیسبوک درست کنید.

بگذارید اینطور توضیح دهیم:

  •         از لحاظ تأثیر، دی‌اکتیو موقتی است و حذف همیشگی.
  •         از لحاظ قابلیت رؤیت پروفایل، دی‌اکتیو مخفی است و حذف نیز همینطور.
  •         از لحاظ حفظ داده، دی‌اکتیو داده‌ها را حفظ می‌کند و حذف، داده‌ها را بعد از 30 روز برای همیشه پاک خواهد کرد.
  •         از لحاظ بخش مسنجر، در دی‌اکتیو قابلیت دسترسی دارید و در حذف این دسترسی برداشته می‌شود.
  •         از لحاظ صفحات فیسبوک، در دی‌اکتیو، دی‌اکتیو می‌شوند و در حذف پاک می‌شوند.
  •         در دی‌اکتیو محصولات Oculus از دسترسی خارج می‌شوند و در حذف نیز همینطور.

حال که فرق بین این دو را متوجه شدید بهتر است در صورتیکه تمایل دارید از فیسبوک فاصله بگیرید اما حذفش نکنید، اکانت خود را روی حالت دی‌اکتیو بگذارید. با این حال اگر تصمیم گرفته‌اید دیگر هیچ ارتباطی با فیسبوک نداشته باشید می‌توانید آن را برای همیشه پاک کنید.

وقتی اکانت فیسبوک پاک و دی‌اکتیو می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

بیایید ببینیم در صورت پاک کردن یا دی‌اکتیو کردن اکانت فیسبوک چه اتفاقات مختلفی می‌افتد.

آیا افراد می‌توانند پروفایل شما را جستجو کنند؟

در هر دو مورد پروفایل شما از نظر دیگران غیب خواهد شد. با این حال در صورت دی‌اکتیو کردن شاید در برخی جاها مانند مسنجر یا پست‌های قدیمی و غیره هنوز قابل رؤیت باشد. بله کسی نمی‌تواند روی پروفایل شما کلیک کند زیرا فقط نام شما نمایان است. پاک کردن اکانت تماماً پروفایل شما را از بین خواهد برد بدون اینکه ردی از آن‌ باقی بماند.

آیا با دی‌اکتیو یا حذف اکانت فیسبوک چیزی پاک می‌شود؟

پست‌های فعلی شما (عکس‌ها، ویدیوها و غیره) اگر اکانت دی‌اکتیو شده باشد جایشان در فیسبوک امن خواهد بود. شما می‌توانید برای دسترسی به آن‌ها اکانت را براحتی ری‌اکتیو کنید. با این حال اگر اکانت پاک شده باشد هیچیک از این اقدامات ممکن نخواهد بود مگر آنکه داده‌های خود از جمله چت‌ها را همینطور که در زیر نشان داده شده دانلود کرده باشید.

چطور اطلاعات فیسبوک خود را دانلود کنیم؟

  1.      پیش از پاک کردن یا دی‌اکتیو کردن به اکانت فیسبوک خود وارد شوید.
  2.      روی کمان کوچک به سمت پایین در بالا کلیک کنید، از منو به Settings & privacy → Settings بروید.
  3.      از سایدبار سمت چپ روی گزینه Your Facebook information بزنید و گزینه View را کنار Download your information بزنید.
  4.      در نمایه بعدی، نوع داده را انتخاب کرده، کیفیت و بازه زمانی دانلود داده‌ها را نیز تعیین نمایید. سپس روی گزینه Create file بزنید.

در صورت دی‌اکتیو یا پاک شد اکانت می‌شود همچنان از مسنجر استفاده کرد؟

دی‌اکتیو کرن فیسبوک مسنجر را دی‌اکتیو نمی‌کند. شما می‌تواند با افراد چت کنید و افراد فقط شما را روی مسنجر می‌تانند سرچ کنند در صورت تمایل باید مسنجر را به طور دستی دی‌اکتیو کنید. از طرفی دیگر، نمی‌توانید در صورت پاک کردن اکانت خود به مسنجر دسترسی داشته باشید.  

می‌شود به پیام‌های قدیمی دسترسی داشت؟

دی‌اکتیو کردن یا پاک کردن اکانت روی مسیج‌های شما (آن‌هایی که به سایر اکانت‌ها فرستاده بودید) هیچ تأثیری نخواهد داشت. چنین مسیج‌هایی همچنان در اینباکس فرد قابل رؤیت خواهد بود (همچنین اینباکس خودتان) اما همه اینها در مورد زمانیست که اکانت‌تان دی‌اکتیو شده باشد و نه پاک.

می‌شود به سایر وبسایت‌ها لاگین شد؟

دی‌اکتیو کردن اکانت باعث نمی‌شود نتوانید از لاگین فیسبوک خود برای سایر سایت‌ها استفاده کنید (مثلاً پینترست، اسپاتیفای و غیره). با این حال نمی‌تونید بعد از پاک کردن اکانت خود از لاگین فیسبوک خود برای این امر استفاده کنید. برای ریکار کردن اکانت خود می‌بایست با آن وبسایت‌ها تماس بگیرید.

سر اطلاعات Oculus چه می‌آید؟

وقتی اکانت خود را دی‌اکتیو می‌کنید نمی‌توانید به محصولات یا اطلاعات Oculus مانند خریدها و دستاوردهای مربوط به اکانت فیسبوک خود دسترسی داشته باشید. همین روی زمانیکه اکانت خود را حذف می‌کنید هم صدق می‌کند.

می‌شود از صفحات فیسبوک استفاده کرد؟

صفحات مربوط به اکانت فیسبوک شما همچنین اگر تنها ادمین حاضر بودید شدیداً تحت‌الشعاع دی‌اکتیو یا حذف شدن اکانت فیسبوک قرار خواهند گرفت. صفحاتی که صاحبش هستید وقتی اکانت را دی‌اکتیو یا پاک می‌کنید به ترتیب دی‌اکتیو یا پاک می‌شوند. شما می‌توانید با ری‌اکتیو کردن اکانت خود آن صفحه‌ها را هم ری‌اکتیو کنید. با این حال نمی‌توانید اگر تنها ادمین حاضر بودید نمی‌تونید صفحات پاک‌شده را بازگردانید. اگر نمی‌خواهید درحالیکه اکانت شما دی‌اکتیو یا پاک شده است صفحات خود را از دست بدهید می‌توانید کس دیگری را ادمین پیج خود کنید تا صفحاتتان در امان بمانند.

دی‌اکتیو کردن یا پاک کردن اکانت چقدر طول می‌کشد؟

پروسه دی‌اکتیو کردن خیلی سریع است و فوراً اتفاق خواهد افتاد. از طرفی دیگر فیسبوک بعد از درخواست گذاشتنتان برای پاک کردن صفحه 30 روز هم زمان می‌دهد. در طول این بازه زمان نه شما نه بقیه نمی‌توانید اکانت فیسبوک را مشاهده نمایید. بعد از 30 روز اکانت و همه اطلاعات مربوط به آن برای همیشه پاک خواهد شد.

می‌شود پروسه دی‌اکتیو یا پاک کردن اکانت را کنسل کرد؟

می‌شود با لاگین کردن به اکانت فیسبوک در هر زمانی پروسه دی‌اکتیو را کنسل کرد. به طور مشابهی، باید به اکانت فیسبوک خود در بازه 30 روزه درج درخواست مراجعه کنید (اگر می‌خواهید اکانت فیسبوکتان برای همیشه پاک نشود). حال بیایید یک نمونه دی‌اکتیو و حذف را با هم امتحان کنیم:

روی دسکتاپ

  1.      وبسایت فیسبوک را باز کنید و لاگین شوید.
  2.      کمان کوچک به طرف پایین را در بالای صفحه بزنید. Settings & privacy” -> Settings را انتخاب کنید.
  3.      روی Your Facebook information در سایدبار سمت چپ کلیک کنید.
  4.      روی View کنار Deactivation and deletion بزنید.
  5.      گزینه Deactivate یا Delete را بنابر تمایل‌تان انتخاب کرده و بعد دکمه آبی رنگ زیر را بزنید تا ادامه دهید.


روی آیفون

در اپ آیفون فیسبوک می‌توانید فقط اکانت را دی‌اکتیو کنید. پاک کردن آن گزینه‌ای ندارد. باید برای این کار از نسخه دسکتاپ استفاده کنید.

  1.      اپ فیسبوک را روی آیفون خود باز کرده،
  2.      روی آیکون سه نواره ضربه زده و به Settings & privacy → Settings بروید.
  3.      روی Personal information → Manage account ضربه بزنید.
  4.      روی گزینه Deactivate کنار Account ضربه بزنید.


روی اندروید، فیسبوک لیت و موبایل وبسایت

  1.      اپ فیسبوک، Facebook Lite یا m.facebook.com را از مرورگری روی گوشی خود باز کنید. به اکانت خود لاگین کنید.
  2.      روی آیکون سه نواره در بالا بزنید. به سمت پایین اسکرول کنید و روی اندروید Settings & privacy → Settings را زده و روی Facebook Lite و وبسایت موبایل روی تنظیمات بزنید.
  3.      روی Personal and account information و بعد Account ownership and control بزنید.
  4.      Deactivation and deletion را بزنید و یکی از گزینه‌های Delete or Deactivate را در نمایه بعدی بزنید. سپس دکمه آبی رنگ در زیر را زده تا ادامه دهید.

نحوه دی‌اکتیو کردن فیسبوک مسنجر

  1.      اپ فیسبوک مسنجر را باز کرده (روی اندروید، آیفون یا آیپد)
  2.      روی آیکون پروفایل در بالا ضربه زده به سمت پایین اسکرول کنید و در نمایه بعدی گزینه Legal and policies را بزنید.
  3.      روی Deactivate Messenger بزنید. اگر این آپشن را مشاهده نمی‌کنید مطمئن شوید ابتدا اکانت فیسبوک را دی‌اکتیو کرده باشید.
  4.      در صورت لزوم گوشی خود را ریستارت کنید. هر زمان خواستید مسنجر را ری‌اکتیو کنید فقط با مسنجر لاگین شوید.

پرسش‌های پرتکرار

  •         چه مدتی می‌توانم اکانتم را در حالت دی‌اکتیو نگه دارم؟

تا هر زمان که بخواهید. هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد.

  •         آیا اکانت دی‌اکتیوشده بعد از مدتی پاک خواهد شد؟

       خیر. فیسبوک خودکار هیچ اکانت دی‌اکتیوشده‌ای را پاک نخواهد کرد. اکانت فیسبوک شما تنها اگر     خودتان برایش اقدام کنید پاک خواهد شد.

  •         چطور اکانت فیسبوکم را ری‌اکتیو کنم؟

فقط کافیست به اکانت خود لاگین شوید تا ببینید هنوز ویدیوها و اطلاعات‌تان سرجایشان هستند.

  •         چطور به جای دی‌اکتیو اکانتم را مخفی کنم؟

آپشنی برای این کار وجود ندارد. اما می‌توانید از بسیاری از تنظیمات حریم خصوصی که فیسبوک در اختیارتان گذاشته برای این کار استفاده کنید مانند کنترل کردن اینکه چه کسی پست‌هایتان را ببیند، چه کسی شما را جستجو کند، بیصدا کردن یا در حالت خواب گذاشتن افراد و کلی قابلیت‌های دیگر.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.