۱۴۰۰/۶/۲۴ فناوری اطلاعات

کی بازار- یک مرورگر دروازه‌ایست به سوی شبکه جهانی وب. ما تقریباً هر روز از آن برای دسترسی به صفحات وبی استفاده می‌کنیم؛ پس لازم است که به فراخور نیازمان آن را سفارشی‌سازی کنیم. گوگل کروم که یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای دنیاست انواعی از تنظیمات سفارشی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در ادامه با ما همراه شوید تا نحوه‌ی استفاده از این تنظیمات را خدمتتان آموزش دهیم.

نحوه دسترسی به تنظیمات کروم

تمام قابلیت‌های سفارشی‌سازی در تنظیمات کروم موجود است. به منظور دسترسی به تنظیمات روی دسکتاپ آیکون سه نقطه را در بالای صفحه زده و گزینه Settings را انتخاب کنید.

به طور مشابهی روی اندروید و آیفون نیز روی آیکون سه نقطه کروم زده و به Settings بروید.

اکنون بیایید با هم بپردازیم به انواع گزینه‌های سفارشی‌سازی.

نحوه راه‌اندازی کروم بعنوان مرورگر پیش‌فرض

روی دسکتاپ، Chrome Settings را باز کرده و به سمت پایین اسکرول کنید تا گزینه Default browser را مشاهده نمایید. روی دکمه Make default کنارش کلیک کنید.

برای اینکه کروم  در اندروید بشود مرورگر پیش‌فرضتان، به تنظیمات گوشی رفته و مسیر Apps → Default apps → Browser app را بروید. از لیست گزینه کروم را انتخاب نمایید. به طور مشابهی روی آیفون نیز تنظیمات را بیاورید و بعد مسیر Chrome → Default browser app را رفته و گزینه Chrome را بزنید. لطفاً در نظر داشته باشید که می‌توانید کروم را تنها روی آیفون‌هایی که آی‌اوس 14 به بالا اجرا می‌کنند بعنوان پیش‌فرض انتخاب کنید.

نحوه سفارشی‌سازی هوم‌پیجِ گوگل‌کروم

وقتی کروم را اجرا می‌کنید یا تب جدیدی باز می‌شود هوم‌پیج کروم را مشاهده خواهید کرد و با میانبرهای وبسایت‌های بیشتر دیده‌شده‌ای مواجه خواهید شد که به طور خودکار تولید شده‌اند. شما می‌توانید این هوم‌پیج را به چندین طریق سفارشی‌سازی کنید. برای مثال می‌توانید بک‌گراند صفحه را تغییر داده و میانبرهای شخصی خود را اضافه کنید.

برای انجام این کار روی کامپیوتر، تب جدیدی را باز کنید و روی آیکون Customize this page در زیر بزنید.

یک پنجره پاپ‌آپ ظاهر خواهد شد. زیر تب Background پس‌زمینه مورد نظر خود را از فهرست موجود انتخاب کرده یا مال خود را آپلود کنید. حتی می‌توانید عکس خودتان را بعنوان پس‌زمینه بگذارید.

روی تب Shortcuts کلیک کنید تا بین میانبرهای خودکار تولیدشده سوئیچ کرده یا مال خود را اضافه نمایید. حتی می‌توانید با فعالسازی تاگل Hide shortcuts–در صورتیکه هوم‌پیج تمیز و خلوتی می‌خواهید- همه میانبرهای خود را پنهان کنید. اگر هم هوم‌پیج پیش‌فرض را دوست ندارید می‌توانید آن را با افزونه‌های جدید صفحه وب جایگزین نمایید.

روی اندروید و آیفون نمی‌توان پس‌زمینه را روی هوم‌پیج کروم تغییر داد. با این حال می‌شود میانبرها را ادیت کرد و فیدِ Discover را پنهان. به منظور ادیت میانبر آن را لمس کرده نگه دارید و از منو گزینه Remove را انتخاب کنید. برای مخفی کردن فید Discover روی دکمه Hide (در صورت وجود) بزنید یا تاگل Settings در بالای فید را زده و گزینه Turn off را بزنید.

سفارشی‌سازی پس‌زمینه گوگل کروم با گیف

بله، شما می‌توانید در گوگل کروم گیفی را بعنوان پس‌زمینه هوم‌پیج بگذارید. برای این کار باید فایل گیف را به جای فایل تصویر انتخاب کنید (منظور موقعیست که دارید برای هوم‌پیج تصویر پس‌زمینه انتخاب می‌کنید).

نحوه سفارشی‌سازی موتور جست‌وجوی کروم

لازم نیست در کروم حتما از موتور جستجوی پیش‌فرض گوگل استفاده کنید. می‌توانید از داک‌داک‌گو، بینگ و غیره استفاده نمایید. جالب است بدانید که می‌شود حتی در کروم از چندین موتور جستجو استفاده کرد. برای تغییر موتور جستجوی پیش‌فرض روی دسکتاپ، تنظیمات کروم را باز کرده به گزینه موتور جستجو اسکرول کنید. موتور جستجوی مورد نظر خود را از دراپ‌داون کنار برچسب Search engine used in the address bar انتخاب کنید.

روی Manage search engines کلیک کنید تا برای چندین موتور جستجو کلیدواژه پیدا کنید. کلیدواژه را در نوار آدرس وارد کنید بعدش برای فعالسازی موتور جستجو کلید Tab یا Space را بزنید. حتی می‌توانید با کلیک روی Add در کنار بخش Other search engines  موتور جستجوی خود را هم اضافه کنید.

در موبایل به تنظیمات کروم رفته روی Search engine ضربه زده و موتور جستجوی پیش‌فرض جدید را انتخاب نمایید.

چطور Home Button و نوار بوکمارک را نمایش داده یا پنهان کنیم؟

اگر دوست دارید کروم خلوت باشد می‌توانید دکمه‌های اضافی را مخفی کنید؛ مثلا Home button و نوار بوکمارک‌ها. برای انجام این کار تنظیمات کروم را باز کرده به بخش Appearance بروید. تاگل‌های کنار Show home button و Show bookmarks bar را برای غیرفعالسازی خاموش کنید.

اگر تصمیم گرفتید هوم باتن فعال بماند یا می‌توانید از آن تب پیج جدیدی را باز کنید و یا به سلیقه خود یک صفحه سفارشی اضافه کنید. فقط کافیست گزینه مورد نظر را زیر تنظیمات Show home button انتخاب کنید.

نحوه سفارشی‌سازی نحوه استارت‌آپ کروم

وقتی کروم بعد از استارت‌آپ باز می‌شود می‌توانید انتخاب کنید کدام تب‌ها باید نمایش داده شوند. می‌تونید تب پیج جدید را باز گذاشته همه تب‌های قبلی را باز نموده و یا یک مجموعه پیج را بگذارید باز بمانند. برای انتخاب گزینه دلخواهتان تنظیمات کروم را باز کرده به بخش On startup رفته گزینه مورد نظر را از لیست موجود انتخاب کنید.

چطور Auto Fill  را خاموش کنیم

کروم آدرس‌های واردشده روی هر سایتی را ذخیره می‌کند تا بار بعد آنها را اتوفیل کند. با این حال همین تنظیمات وقتی کروم آدرس‌های شما را اتوفلیل می‌کند –اگر تصادفی دستتان رویش بخورد- می‌تواند آزارهنده باشد. اگر این رفتار را دوست ندارید سیو خودکار را غیرفعال کنید. برای انجام این کار تنظیمات کروم را باز کرده به Addresses and more زیر بخش Autofill بروید.

تاگل کنار Save را خاموش کرده آدرس‌ها را پر کنید. همچنین می‌توانید دستی روی همین بخش آدرس‌ها را حذف یا اضافه کنید.

روی اندروید یا آیفون به تنظیمات کروم رفته مسیر Addresses and more را رفته تاگل Save and fill addresses را خاموش کنید.

نحوه جلوگیری برخی سایت‌ها از رهگیری شما

اگر از تبلیغات هدف‌دار خوشتان نمی‌آید و می‌خواهید سایت‌ها هرگز دنبالتان نکنند کروم به شما اجازه می‌دهد کوکی‌ها را بلاک کنید. با این حال کروم توصیه می‌کند همه کوکی‌ها را هم مسدود نکنید. می‌توانید یا کوکی‌های طرف‌سوم را بلاک کنید و یا ایده بهتر آنکه وقتی کروم را می‌بندید کوکی‌ها را پاک کنید. روی دسکتاپ داخل تنظیمات کروم روی Cookies and other site data زده و گزینه لازم را فعالسازی کنید.

نحوه سفارشی‌سازی تنظیمات هر سایت در کروم

کروم به شما اجازه می‌دهد مجوز و تنظیمات محتوا برای هر سایت را به طور جداگانه سفارشی‌سازی کنید و این یعنی قدرت تام. شما می‌توانید به میکروفون، دوربین، لوکیشن، نوتیفیکیشن و غیره یا اجازه دهید و یا مسدود کنید. این کار روی هر سایتی انجام می‌شود، جدا از تنظیمات جهانیِ حاکم. به این منظور تنظیمات کروم را باز کرده روی Site settings زیر بخش Privacy and security کلیک کرده به سمت پایین اسکرول کنید و برای سفارشی‌سازی روی تنظیمات لازمه کلیک کنید.

توصیه: روی آیکون قفل در نوار آدرس بزنید تا سریعاً تنظیما هر سایت سفارشی شود.

نحوه فعالسازی Caret Browsing در کروم

Caret browsing در واقع یک قابلیت دسترسی است که به شما اجازه می‌دهد با استفاده از کلیدهای کیبورد به جای موس متن را سرچ و انتخاب کنید. پس اگر موس شما درست کار نمی‌کند یا آن را دوست ندارید می‌توانید این قابلیت را فعال کنید. برای انجام این کار فقط کافیست روی دکمه F7 کیبورد خود بزنید. از همان کلید برای غیرفعالسازی آن می‌توانید استفاده کنید. به طور جایگزین تنظیمات کروم را باز کرده تاگل کنار Navigate pages with a text cursor زیر بخش Accessibility را روشن کنید.

نحوه سفارشی‌سازی لایو کپشن‌ها[1]

گوگل کروم قابلیتی در قالب لایو کپشن‌ها ارائه می‌دهد که بسیار کارامد است. وقتی روشن شود لایو کپشن‌هایی را برای آدیو و ودیوهای انگلیسی خواهید دید. جالب اینجاست که می‌توانید جلوه و ظاهر لایو کپشن‌ها را سفارشی‌سازی کنید. در تنظیمات کروم به بخش Accessibility رفته تاگل Live caption را روشن کرده و روی Caption preferences بزنید تا سایز و سبک کپشن سفارشی‌سازی شود.

 

نحوه سفارشی‌سازی ظاهر کروم

اگر نشود ظاهر مرورگر را تغییر داد پس دیگر سفارشی‌سازی چه مفهومی دارد؟ شما می‌توانید آواتار کروم را و نیز رنگ و تم را تغییر دهید. تنظیمات کروم را روی دسکتاپ باز کرده و روی گزینه Customize profile بزنید. اینجا می‌توانید پروفایل خود را از نو نامگذاری کرده، رنگی به سلیقه‌تان بردارید و آیکون پروفایل را تغییر دهید.

به سمت پایین اسکرول کنید تا به تم‌های کروم برسید. می‌توانید حتی کروم را در حالت تاریک هم بگذارید. برای انجام این کار روی پی‌سی و آیفون فقط کافیست system-wide dark mode دستگاه خود را فعالسازی کنید. روی اندروید نیز مسیر Chrome Settings → Theme” and choose “Dark را بروید.

نحوه تغییر زبان در گوگل کروم

تنظیمات گوگل کروم را باز کرده روی گزینه Language بزنید. از اینجا می‌توانید زبان‌ها را اضافه کرده یا حذف نمایید. حتی می‌توانید ترتیب زبان‌ها را نیز در صورت لزوم تغییر دهید.

نحوه ریست کردن تنظیمات سفارشی‌سازی در کروم

شما می‌توانید یا دستی هر تنظیمات را به حالت قبل بازگردانید و هم می‌توانید Chrome Settings را ریست کنید. با این کار همه‌چیز به تنظیمات پیش‌فرض برخواهد گشت. به تنظیمات گوگل کروم رفته روی گزینه Restore settings to their original defaults بزنید.

کروم خود را بسازید

اگر چندین نفر از یک مرورگر کروم استفاده می‌کنند هر کاربر می‌تواند به فراخور نیازش کروم را تغییر دهد اما باید برای خود پروفایل کاربری جدید بسازد. جدا از تنظیمات سفارشی‌سازی که در فوق ذکر کردیم همچنین می‌توانید از فلگ‌های کروم و افزونه‌ها برای ارتقای قابلیت‌های مرورگر خود استفاده کنید. حتی می‌توانید افزونه‌هایی که از همه بیشتر استفاده شدند را در نوار ابزار پین کنید.

 

[1] Live Captions

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.