۱۴۰۰/۱۰/۱۴ فناوری اطلاعات

کی بازار- شاید بسیاری از ما در موردش نشنیده باشیم، اما هر دو ویندوز 10 و ویندوز 11 دارای فولدری مخفی به نام WindowsApps  هستند که در آن همه برنامه‌های جدید، مانند اپ‌های مایکروسافت استور سندباکس شده‌اند. مالکیت آن متعلق به یک اکانت کاربری درون‌سازه‌ای مایکروسافت به نام TrustedInstaller است که دسترسی به آن را به دلایل امنیتی از نظر فنی دشوار می‌کند. با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود به فولدر WindowsApps در ویندوز دسترسی پیدا کرد. دسترسی به این فولدر از چه نظر اهمیت دارد؟ برای مثال، می‌شود فضای قابل استفاده مجدد زیادی داخل فولدر WindowsApps را در اختیار قرار داد و از شر زباله‌های غیر ضروری خلاص شد. حتی اگر چیزی را حذف نکنید، اطلاعات مربوطه را در مورد برنامه‌هایی مانند Mail، Photos و بازی‌های نصب ‌شده از طریق Xbox Game Pass برای رایانه شخصی خواهید یافت. اگر ادمین یا کاربر سیستم کامپیوتر خود هستید، روش های زیر را برای دسترسی به پوشه WindowsApps دنبال کنید.

نحوه دسترسی به فولدر WindowsApps

دو راه مختلف برای دسترسی به فولدر WindowsApps در ویندوز 11 و ویندوز 10 وجود دارد: یا با استفاده از یک هک ساده رجیستری یا از طریق تغییر دستی مالکیت فولدر. هر دو روش به یک اندازه ایمن هستند، اگرچه روش اول کمی سریعتر است. همچنین برخی از پیام‌های خرابی رایجی که در کنترل‌های مجوز WindowsApps با آن مواجه می‌شوند را برطرف می‌کند. تمام مراحل و اسکرین شات‌های نشان داده‌شده در زیر برای ویندوز 11 هستند اما روش‌ها دقیقاً با ویندوز 10 یکسان عمل می‌کنند.

متود سریعتر: دریافت هک رجیستری مالکیت

برای استفاده از روش منوی زمینه سریع، می‌توانید این هک رجیستری Take Ownership را دانلود کنید. این به شما امکان می‌دهد تا مالکیت کامل منوی زمینه فایل ها و فولدرهای خود را در اختیار داشته باشید و به فولدر WindowsApps دسترسی داشته باشید.

  •         برای نصب هک رجیستری، کافی است فایل ZIP را باز کنید و رویAdd Take Ownership to Context menu.reg  دوبار کلیک کنید. همچنین می‌توانید همانطور که در زیر نشان داده شده است ابتدا فولدر را استخراج کنید تا فایل برای دید بهتر باز شود.

توجه: فایل دیگری وجود دارد به نام Remove Take Ownership from Context Menu.reg  که با بازگرداندن مالکیت به TrustedInstaller کاملا برعکس عمل می‌کند. ما نقش آن را در پایان این تمرین مورد بحث قرار خواهیم داد.

  •         پس از کلیک بر روی گزینه Run، یک هشدار ویرایشگر رجیستری وجود دارد که هشدار می‌دهد افزودن اطلاعات می‌تواند به طور ناخواسته مقادیر را تغییر داده یا حذف کند و باعث شود اجزاء به درستی کار نکنند. این صرفاً محض احتیاط است که مشخصاً در مورد این نصب‌گر می‌توانید با خیال راحت نادیده بگیرید. برای ادامه روی YES کلیک کنید.
  •         اکنون باید متوجه پیامی مبنی بر اینکه موفق شدید بشوید: کلیدها و مقادیر موجود در مسیر Registry Folder Path* Install TakeOwnership.reg با موفقیت به رجیستری اضافه شدند. برای اتمام روی OK کلیک کنید.
  •         اکنون با استفاده از کلید میانبر Win + E به Windows File Explorer خود بروید. در صورت تمایل می توانید آن را از دسکتاپ نیز باز کنید.
  •         به مسیر Program Files بروید تا فولدر WindowsApps را به صورت مخفی‌شده ببینید. اگر قبلاً مشاهده فولدرهای مخفی را در پی‌سی خود فعال نکرده‌اید، به تب «view» بروید و منوی «hidden items» را بررسی کنید.
  •         هنگامی که فولدر پنهان WindowsApps قابل‌ مشاهده شد، کلیک راست کرده و Take     Ownership   را انتخاب کنید. اگر گزینه Take Ownership را در ویندوز 11 ندیدید، روی show more  کلیک کنید تا در دسترس بودن آن در منوهای زمینه ویندوز 11 را مشاهده نمایید.
  •         یک پنجره خط فرمان باز می‌شود. در User Account Control،  باید مجوزهای Administrator را برای آن فراهم کنید تا هک رجیستری در Command Prompt ادامه یابد.
  •         تأیید کلیک بالا، انتقال مالکیت فولدر WindowsApps را تأیید می‌کند. حالا شما مجبور نیستید کاری انجام دهید. چند دقیقه صبر کنید تا پنجره به طور خودکار بسته شود. یک جریان مداوم از پیام‌ها نمایش داده خواهد شد.
  •         اکنون می‌توانید براحتی به فولدر WindowsApps دسترسی پیدا کنید. اما قبل از آن، ممکن است پیامی را مبنی بر اینکه «در حال حاضر مجوز دسترسی به این فولدر را ندارید» مشاهده کنید. برای دسترسی دائمی به فولدر، روی «continue» کلیک کنید.
  •         اکنون می‌توانید براحتی همه فولدرها و فایل‌های داخل فولدر WindowsApps را مشاهده کنید.

کارهای زیادی برای انجام دادن در Windows Apps وجود دارد. می‌توانید فایل‌های Netflix.exe، مجوزهای مقیاس‌گذاری DPI برای Microsoft Flight Simulator، و داده‌های جالب دیگر را که تا به حال خارج از محدوده بودند، مشاهده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید فایل‌های غیر ضروری را از WindowsApps حذف کنید. این امر فضای قابل استفاده مجدد زیادی را در درایو C باز می‌گرداند. هر چند چیز واقعاً مهمی را حذف نکنید بهتر است.

متود دوم: دسترسی به فولدر WindowsApps ویندوز 10/11 به طور دستی

اگر به دلایل امنیتی یا دلایل دیگر نمی‌خواهید فرمان Take Ownership  را در منوی زمینه خود داشته باشید (یا فقط گم شده است)، می‌توانید به صورت دستی به فولدر WindowsApps نیز دسترسی داشته باشید.

  •         به برنامه Program Files  در درایو C  برگردید و سعی کنید پوشه WindowsApps پنهان را ببینید. مراحل دقیق برای مشاهده فولدر مخفی در بخش قبل توضیح داده شده است.
  •         اگرچه می‌توانید فولدر را ببینید، نمی‌توانید آن را برای دیدن فایل‌های موجود در آن باز کنید. اگر بخواهید آن را باز کنید، حتی اگر شما ادمینش هم باشید، دسترسی شما ممنوع خواهد شد.
  •         برای دسترسی به فولدر WindowsApps، روی آن کلیک‌راست کرده و سپس از لیست گزینه‌های منوی زمینه، گزینه Properties را انتخاب کنید.
  •         عمل بالا پنجره Properties را باز می‌کند. به تب Security بروید و روی دکمه Advanced  که درست در پایین ظاهر می‌شود کلیک کنید.
  •         هنگامی که پنجره تنظیمات امنیتی پیشرفته باز شد، روی لینک "CHANGE" که در کنار TrustedInstaller  (تنظیم پیش‌فرض) ظاهر می‌شود کلیک کنید.
  •         زیر پنجره Select User  Group دکمه Check Names را خواهید دید. کار شما این است که هر نامی را که با پی‌سی خود رجیستر شدید وارد کنید.

با این کار به طور خودکار نام پر می‌شود. اگر پی‌سی خودتان باشد شما ادمین می‌شوید؛ بدین‌معنا که می‌توانید براحتی administrator را تایپ کنید و روی Check Names بزنید. این سریعترین رویکرد برای رسیدن به دسترسی درست است.

  •         همانطور که در اینجا نشان داده شده است، نامAdministrator برای سیستم قابل قبول است و به طور خودکار اضافه می‌شود. برای ادامه فقط روی گزینه OK بزنید.
  •         می‌توانید از نام‌های کاربری دیگر سیستم نیز استفاده کنید. مادامیکه کاربر سیستم مجاز به مشاهده فولدرها و اپ‌های مخفی باشد، می‌تواند به عنوان مالک جدید به فولدر WindowsApps دسترسی داشته باشد.
  •         اگر کاربر سیستم ناشناخته باشد یا غلط املایی داشته باشید، هنگام تلاش برای اضافه کردن نام نادرست متوجه خطای "cannot be found " خواهید شد.
  •         اکنون به مرحله اصلی می‌رسیم. در اینجا در پنجره اصلی را مشاهده می‌کنید که صاحب فولدر به اکانت ادمین مشخص‌شده شما بدل گشته است. قبل از اعمال تغییر، مطمئن شوید که کادر Replace owner on sub containers and objects  تیک خورده باشد. در غیر این صورت نمی‌توانید با فایل‌ها و فولدرهای دیگر در فولدر WindowsApps تعامل داشته باشید.
  •         بعد از اینکه همه کارها را انجام دادید، روی دکمه‌های Apply و OK کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند. به محض کلیک بر روی دکمه OK، ویندوز شروع به تغییر مجوزهای فایل و فولدر می‌کند.
  •         در نهایت متوجه یک پیام وضعیت موفقیت‌آمیز خواهید شد: If you have just taken ownership of this object, you will need to close and reopen this object’s properties before you can view or change permissions. برای ادامه OK را بزنید.

اکنون باید بتوانید بدون هیچ مشکلی به فولدر WindowsApps دسترسی داشته باشید، چه در حالت ادمین یا به عنوان یک کاربر تأیید شده سیستم.

متود سوم: استفاده از تب Auditing

اگر گزینه‌ها را تمام کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از تب «Auditing » یک روش جایگزین را امتحان کنید. درست در کنار تب Permissions در Advanced Security Settings for WindowsApp قرار دارد.

  1.      اگر ورودی‌های خالی ممیزی را دیدید روی گزینه Add بزنید تا یکی جدید برایتان باز شود.
  2.      نام آبجکت مورد نظر خود را Everyone بگذارید. با این کار مشکل اعطا نشدن مجوزهای مدیر برطرف می‌شود.
  3.      در Permission Entry for WindowsApps به اکانت everyone مجوزهای تمام کنترل بدهید. آن را اعمال کرده و برای نهایی کردن ok را زنی.

برداشتن دسترسی ادمین برای فولدر WindowsApps در ویندوز 10/11

همانطور که می‌توانید مجوزها را برای انتقال مالکیت WindowsApps از TrustedInstaller به اکانت Administrator خود تغییر دهید، می‌توانید برعکس این کار را نیز انجام دهید. دانستن این موضوع مفید است تا تنظیمات اصلی دستگاه را فراموش نکنید. هدف ما برداشتن امتیازات Administrator و بازیابی TrustedInstaller به عنوان مالک اکانت WindowsApps شما است.

  •         ابتدا به فایل زیپ take Full Ownership of Files – Folders Context Menu  رفته و آن را برای دیدن فایل‌ها استخراج یا باز کنید.
  •         از منوی زمینه Remove Take Ownership  را بزنید.
  •         در Registry Editor،  یک پیام وضعیت خواهید دید که کلیدها و مقادیر رجیستری با موفقیت به رجیستری اضافه شده‌اند. حال به پیکربندی اورجینال خود برمی‌گردد.
  •         به پوشه مخفی Windows Apps از Program Files برگردید و روی آن کلیک‌راست کنید تا Properties آن را مشاهده کنید. از تب  Security  می‌توانید روی آیکون Advanced  کلیک کنید که شما را به Advanced Security Settings در زیر می‌برد.
  •         در صفحه تنظیمات امنیتی پیشرفته، Administrator و سایر اکانت‌های کاربری ایجاد شده در دستگاه خود را حذف کنید.
  •         به بخش Change owner رفته و NT Service\TrustedInstaller را بعنوان صاحب جدید WindowsApps اضافه کنید. Apply را انتخاب کرده و سپس ok را بزنید.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.