۱۴۰۰/۱۱/۱۰ فناوری اطلاعات

کی بازار- همه ما اسکرین‌شات گرفته‌ایم اما اگر نیاز باشد از کل یک وب‌پیج که بیشتر از سایز نمایشگر گوشی‌مان است اسکرین‌شات بگیریم چه؟ به جای اینکه گوشی دوستان خود را پر کنیم از اسکرین‌شات‌های متعددی که گرفتیم می‌شود براحتی یک اسکرین‌شات بلند[1] گرفت. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود این کار را روی گوشی‌های اندرویدی انجام داد.

نحوه گرفتن اسکرین‌شات بلند در اندروید 12

اندروید 12 بسیاری از ویژگی‌های جالب و جدید را ارائه می‌دهد، از جمله یکی از مواردی که کاربران مدت‌هاست درخواست کرده‌اند: توانایی گرفتن اسکرین‌شات‌های بلندبه صورت بومی. اکنون، همه دستگاه‌های مجهز به اندروید 12 این قابلیت را دارند که بدون نیاز به چیزی بیشتر از این اسکرین شات‌های بلند بگیرند. شاید دستگاه‌های زیادی هنوز به اندروید 12 مجهز نشده باشند اما با گذشت زمان به روز خواهند شد.  تاکنون، پیکسل کراپ خود گوگل از آخرین نسخه اندروید و همچنین برخی از دستگاه های سامسونگ مانند سری رده بالای گلکسی اس 21 و برخی از مدل های میان رده مانند گلکسی A52 4G و گلکسی A72 استفاده می‌کند. مقاله‌ای که هم‌اکنون می‌خوانید راهنمای گرفتن اسکرین‌شات بلند در اندروید 12 را نشان می‌دهد. با این حال، قبل از توضیح جزئیات، توجه داشته باشید که برخی از برنامه‌ها ممکن است هنوز با این ویژگی که مبتنی بر ScrollCaptureCallBack API است سازگار نباشند.

پیدا کردن اپ مناسب

اساساً فقط برنامه‌های مبتنی بر بسته View از اسکرول کردن اسکرین شات پشتیبانی می‌کنند. این شامل برنامه‌های محبوبی مانند اینستاگرام، اسنپ چت، یوتیوب و موارد دیگر می‌شود، اما سایر ابزارهای مهم مانند Chrome پشتیبانی نمی‌شوند (مگر اینکه فلگ خاصی را فعال کرده باشید). بهترین راه برای فهمیدن اینکه کدام برنامه از این گزینه پشتیبانی می کند، آزمون و خطا است.

  •         روی دستگاه وب‌پیجی را در مرورگر خود یا اپی سازگار باز کنید.
  •         روی دستگاه خود اسکرین‌شاتی معمولی بگیرید، فقط گزینه Power را همزمان با دکمه ولوم پایین فشار دهید.
  •         اگر برنامه‌ای که می‌خواهید از صفحه‌نمایش بگیرید سازگار باشد، سه گزینه در پایین صفحه در کنار پیش‌نمایش اسکرین‌شات ظاهر می‌شود: «اشتراک‌گذاری»، «ویرایش» و «گرفتن بیشتر». این آخرین گزینه ای است که شما به دنبال آن هستید. اگر برنامه ای که می خواهید از آن اسکرین شات طولانی بگیرید سازگار نباشد، این گزینه در دسترس نخواهد بود.
  •         روی گزینه Capture More بزنید و برای درگ کردن پنجره به سمت پایین از انگشت خود استفاده کنید تا بتوانید تا هر جا که نیاز است اسکرین‌شات بگیرید.
  •         وقتی از حجم اسکرین‌شات راضی شدید دکمه save را در گوشه بالا سمت چپ بزنید.

نکته جالب: اسکرول کردن اسکرین شات‌ها در اندروید 12 حدود 3 برابر اندازه نمایشگر شما هستند. اگر به اسکرین‌شات حتی طولانی‌تری نیاز دارید، ممکن است لازم باشد روش های دیگری که در این مقاله توضیح داده شده است نگاه کنید.

گرفتن اسکرین‌شات‌های بلند با استفاده از قابلیت Native Screen Capture گوشی‌تان

برخی از مدل‌های تلفن هوشمند این گزینه را به صورت بومی ارائه می‌کنند، بنابراین دارندگان به هیچ چیز دیگری نیاز ندارند تا بتوانند اسکرین شات اسکرول بگیرند.

دستگاه‌های وان‌پلاس

  •         اگر اسمارت‌فونتان وان‌پلاس است طبق روال همیشگی اسکرین‌شات بگیرید.
  •         می‌توانید از روش کلاسیک استفاده کرده یا از ژست سوایپ انگشت استفاده کنید (اگر آن را فعال کرده باشید).
  •         هنگامی که آن را گرفتید، یک تصویر کوچک از صفحه نمایش کوچک در گوشه پایین سمت راست ظاهر می‌شود. به دکمه آبی رنگ «expanded screenshot» در زیر توجه کنید و روی آن ضربه بزنید.
  •         به صفحه‌ای که می‌خواهید اسکرین‌شات بگیرید بازگردانده می‌شوید، که به‌طور خودکار شروع به اسکرول کردن به پایین می‌کند. وقتی آماده شدید، روی صفحه ضربه بزنید تا اسکرول متوقف شود. اسکرین‌شات توسعه یافته شما اکنون در ویرایشگر گالری تصاویر شما قابل مشاهده خواهد بود.

دستگاه‌های هوآوی

دارندگان گوشی هوآوری همچنین می‌توانند بدون کمک اضافی اقدام به گرفتن اسکرین‌شات بلند کنند.

  •         وقتی با استفاده از متود کلاسیک روی دستگاه خود اسکرین‌شات را گرفتید روی آن بزنید تا مشاهده‌اش کنید و سپس دکمه Scrollshot را پایین نمایشگر بزنید.
  •         به صفحه‌ای که می‌خواهید عکس بگیرید بازگردانده می‌شوید. به پایین اسکرول کنید تا همه محتوا را اضافه نمایید، سپس روی صفحه ضربه بزنید تا تمام شود. اکنون اسکرین شات شما در گالری گوشی نشان داده می‌شود.

گوشی‌های دیگر شامل مدل‌های سامسونگ، ال‌جی، شیائومی و ... می‌شود.

گرفتن اسکرین‌شات بلند با استفاده از هر گوشی اندرویدی

اگر دستگاه‌تان قدیمی است یا برای تولیدکننده‌ای است که ابزار مشابهی را شامل نمی‌شود از اپ طرف‌سوم کمک بگیرید:

LongShot for Long Screenshot

 اپلیکیشنی که اسکرین شات‌های اسکرول عالی می‌گیرد LongShot for Long Screenshot است. این اپ کاملا رایگان و آسان می‌باشد. گرچه بسیاری از برنامه‌های اسکرین شات طولانی در فروشگاه Play وجود دارند، اکثر آنها به سادگی چندین اسکرین‌شات را برایتان بخیه می‌زنند تا یک‌سره شوند اما با LongShot می‌توانید به سادگی با اسکرول در صفحه/برنامه در عرض چند ثانیه یک اسکرین شات بلند ایجاد کنید.

  •         وقتی اپ را باز می‌کنید متوجه سه گزینه خواهید شد: Capture Screenshot، Capture Web Page و Select Images.
  •         به کمک گزینه Capture Screenshot می‌توانید به راحتی از هر برنامه یا محتوایی در تلفن خود اسکرین‌شات بگیرید، سپس آنها را در گالری خود ذخیره کنید. اگر این گزینه را انتخاب کنید، باید به برنامه اجازه نمایش روی برنامه‌های دیگر را بدهید.
  •         آیکون اپ در قالب دکمه‌ای در جریان نمایش داده خواهد شد که باید برای شروع و توقف اسکرین‌شات‌گیری روی آن ضربه بزنید.
  •         نتیجه برایتان نمایش داده می‌شود تا آن را ادیت کنید. وقتی هم گزینه save را زدید مستقیم به گالری دستگاه خود خواهید رفت.
  •         به طور جایگزین، در صورتیکه نمی‌خواهید مرورگر باز کنید و تمایل دارید مستقیم کارها را از لانگ‌شات انجام دهید می‌توانید از گزینه Capture Web Page استفاده کنید. می‌بایست یو‌آرال سایتی که در آن می‌خواهید اسکرین‌شات بلند بگیرید وارد نمایید.

ScreenMaster

ScreenMaster اپلیکیشنی است که به شما امکان می‌دهد با استفاده از روش دوخت، اسکرین شات‌های طولانی بگیرید. در مقایسه با سایر برنامه‌ها، این برنامه به شما اجازه کراپ هم می‌دهد تا اسکرین‌شات تمیزتری داشته باشید.

  •         کاربران باید پیش از آنکه دکمه شناور روی نمایشگر ظاهر شود یک سری مجوزها را اعطا کنند.
  •         در وب‌پیج یا اپی که می‌خواهید از آن اسکرین‌شات بگیرید بگردید و برای شروع پروسه روی دکمه بزنید.
  •         اسکرین‌شاتی مشابه تولید خواهد شد و به پنجره منویی برده خواهید شد. سپس روی گزینه Stitch در زیر بزنید.
  •         شروع به اسکرول کنید تا زمانی که محتوایی را که قرار است در اسکرین‌شات بعدی قرار بگیرد را بگیرید، سپس دکمه «+» را در زیر فشار دهید. مطمئن شوید که بین دو اسکرین‌شات همپوشانی وجود دارد. اسکرین‌شات جدید به چرخ فلک سمت راست اضافه خواهد شد.
  •         وقتی همه اسکرین‌شات‌های لازم را گرفتید روی دکمه چکمارک بزنید.
  •         با این کار پنجره استیچ یا همان بخیه باز خواهد شد. برای برش بخش‌هایی از اسکرین‌شات که دوست ندارید می‌توانید از ابزار قیچی استفاده کنید.

با کمی تمرین، می‌توانید با استفاده از ScreenMaster اسکرین‌شات‌های طولانی با ظاهری مناسب ایجاد کنید. آثار شما به طور خودکار در گالری ذخیره می‌شود.

پرسش‌های پرتکرار

  •         چطور چک کنم گوشی‌ام به اندروید 12 مجهز است یا نه؟

اگر می‌خواهید به‌طور بومی اسکرین‌شات گرفتن در اندروید را تجربه کنید، مطمئن شوید که به Android 12 ارتقا داده‌اید. برای بررسی اینکه آیا به‌روزرسانی برای دستگاه یا نسخه نرم‌افزار شما موجود است، به Settings -> System -> System update. بروید.

  •         چطور می‌توانم به آسانی اسکرول خود را در نسخه‌های اندروید 12 به پایین ضبط کنم؟

دستگاه‌های دارای Android 10 و بالاتر می‌توانند از ویژگی داخلی «ضبط صفحه» استفاده کنند که می‌تواند از طریق جابجایی مناسب از پانل تنظیمات سریع فعال شود. اگر دستگاه شما از نسخه قدیمی‌تر اندروید استفاده می‌کند، این لیست از بهترین برنامه‌های ضبط صفحه برای اندروید را بررسی کنید و برنامه‌ای را پیدا کنید که برای شما مناسب است.

  •         علی‌رغم اینکه از اندروید 12 به همراه اپی سازگار استفاده می‌کنم از هم امکان گرفتن اسکرین‌شات بلند برایم وجود ندارد. چطور مشکلم را حل کنم؟

اگر مطمئن هستید برنامه‌ای که می‌خواهید اسکرین‌شات طولانی بگیرید سازگار است، باید به این نکته هم توجه نمایید: باید از دکمه‌های فیزیکی گوشی برای انجام این کار استفاده کنید و نه یک روش جایگزین برای ایجاد اسکرین‌شات. به عنوان مثال، در اندروید 12 می‌توانید از تب Recents یک اسکرین‌شات معمولی نیز بگیرید. با این حال، اگر از این روش استفاده می‌کنید، گزینه Capture more  که برای گرفتن اسکرین‌شات بلند لازم است ظاهر نمی‌شود.

 

 

[1] Scrolling screenshot

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.