۱۴۰۰/۱۱/۱۲ فناوری اطلاعات

کی بازار- روت کردن دستگاه اندرویدی اکنون بیش از هر زمان دیگری آسان شده است. کلی ابزار موجود است تا به کمک آن‌ها این پروسه را پیش ببرید، فرقی هم ندارد قرار است چه دستگاهی را روت کنید. یکی از این ابزارها که مقاله حاضر را بدان اختصاص داده‌ایم Magisk است. با ما همراه بمانید.

برای استفاده از Magisk روی دستگاه خود، ابتدا باید یک سری اصلاحات انجام دهید -عمدتاً نصب بازیابی سفارشی TWRP. این کار با استفاده از ابزارهای ADB و Fastboot گوگل به اندازه کافی ساده است و بسیاری از عملکردهای اضافی مانند توانایی فلش کردن رم‌های سفارشی را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

توجه: قبل از اینکه بتوانید آن را روت کنید، باید بوت لودر گوشی خود را آنلاک کنید. دستورالعمل باز کردن قفل بوت لودر برای هر گوشی متفاوت است، بنابراین در این آموزش به آن نمی پردازیم.

مزایای استفاده از Magisk

یکی از کاربردهای اصلی روت  SuperSu است و جا دارد بگوییم که Magisk از جهاتی با آن فرق دارد: می‌تواند براحتی Google SafetyNet را فریب دهد و کاری کند فکر کند گوشی روت‌ نشده است. Magisk در واقع از روت بدون‌سیستم که دست به هیچ یک از فایل‌های سیستم نمی‌زند استفاده می‌کند. در عوض پارتیشن بوت را اصلاح کرده و می‌گذارد فایل‌های سیستم دست‌نخورده باقی بمانند. مزیت دیگر آن این است که همراه با Magisk Hide است؛ قابلیتی که به شما اجازه می‌دهد از برخی اپ‌های خاص شرایط روت را پنهان نگه دارید. این کار شما را قادر خواهد ساخت تا روی گوشی روت‌شده‌ی خود از اپ‌های بانکی یا گوگل‌پلی استفاده کنید.

نصب ADB و Fastboot

قبل از اینکه بتوانید کاری انجام دهید، باید ابزارهای توسعه دهنده Google را روی رایانه خود نصب کنید. این فرآیند در لینوکس بسیار ساده تر است، بنابراین اگر به پی‌سی لینوکس دسترسی دارید، از آن برای این کار استفاده کنید. در غیر این صورت، قطعا هنوز با ویندوز امکان پذیر است.

ویندوز

کار را با دانلود جدیترین نسخه  Android SDK Platform Tools آغاز کنید. آن‌ها را در فولدری استخراج کرده تا بعدا براحتی استفاده‌اش کنید.

Windows Explorer را باز کنید، به فولدری که ابزار اندروید را در آن استخراج کرده‌اید بروید و سپس در فضای خالی فولدر کلیک راست کنید. در منوی بازشو Open command window  را انتخاب کنید. اکنون می‌توانید از فایل‌های اجرایی داخل فولدرِ آن پنجره خط فرمان استفاده کنید.

لینوکس

اگر توزیع لینوکس شایع‌تری را اجرا می‌کنید (مانند اوبونتو) این کار برایتان بسیار ساده خواهد بود. فقط کافیست ابزارهای لازم را با Apt نصب کنید.

sudo apt install adb fastboot

Flash TWRP

جدیدترین نسخه TWRP را برای دستگاه خود پیدا و دانلود کنید. مطمئن شوید آخرین انتشار است. اگر از ویندوز استفاده می‌کنید  با ابزارهای اندرویدی خود فایل را به دایرکتوری انتقال دهید. سپس گزینه‌های توسعه‌دهنده را برای دستگاه خود فعال کنید.

در تنظیمات یک سطح به بالا بروید و گزینه‌های توسعه‌دهنده را اکنون در دسترس خواهید دید. آنها را باز کنید و به دنبال Debugging  بگردید. جمله‌بندی بین دستگاه‌ها تا حدودی متفاوت است، اما می‌خواهید دیباگینگ را فعال کنید. گاهی اوقات به آن Android debugging می‌گویند و گاهی USB debugging. دستگاه خود را با کابل USB به کامپیوتر خود وصل کنید. پنجره خط فرمان را با ابزار اندروید باز کنید. برای آماده سازی دستگاه خود موارد زیر را وارد نمایید.

adb reboot bootloader

 

ممکن است دستگاه از شما بخواهد که دوباره یو‌اس‌بی دیباگینگ را مجاز بخوانید. به آن اجازه دهید تا در بوت لودر خود ریبوت شود. پس از انجام آن، می‌توانید تصویر TWRP را فلش کنید. از نام فایل واقعی تصویر خود استفاده کنید.

fastboot flash recovery twrp-X.X.X.XXX.img

 

وقتی کار تمام شد، دستگاه خود را ریبوت کنید.

fastboot reboot recovery

 

دستگاه شما در  TWRP ریبوت خواهد شد.

نصب Magisk

به کامپیوتر خود برگردید، آخرین نسخه Magisk را دانلود کنید. آن را از حالت فشرده خارج نکنید. اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، آن را به فولدرAndroid Tools نیز منتقل کنید. به پنجره خط فرمان برگردید و Magisk .zip را روی دستگاه Android فشار دهید. باز هم از نسخه واقعی بسته استفاده کنید.

adb push magisk-vXX.X.zip

 

روی دستگاه اندرویدی‌تان گزینه‌ای را که مخصوص نصب یک فایل زیپ است بزنید. فایل Magisk را که به تازگی رویش کار کردید پیدا کرده و انتخابش کنید. با استفاده از TWRP فایل زیپ را فلش کنید.

وقتی کارتان تمام شد دستگاه خود را ریبوت کنید. این بار بگذارید در اندروید بوت شود.

برنامه‌های خود را باز کنید. اکنون باید برنامه Magisk Manager را ببینید. Magisk اکنون روی سیستم شما است و می‌توانید از آن برای افزایش مزایا برنامه‌ها برای روت کردن استفاده کنید.

تبریک می‌گویم! شما دستگاه اندروید خود را با Magisk روت کرده‌اید.

پرسش‌های پرتکرار

  1.             آیا روت کردن گوشی تضمین محسوب می‌شود؟

نه لزوماً. Magisk یک روت بدون سیستم است که آن روت کردنش بسیار ساده است. ابتدا Magisk را از حالت نصب خارج می‌کنید و بعد فرمان زیر را از طریق ابزارهای اندروید (به همراه گوشی‌تان که به ویندوز وصل است) اجرا می‌کنید:

fastboot lock bootloader

 

  1.             آیا روتینگ داده‌های گوشی را پاک می‌کند؟

نه، روتینگ هیچ چیز را از روی گوشی‌تان پاک نمی‌کند اما آنلاک کردن بوت‌لودر چرا. آن‌ها یکی نیستند و باید حواستان به این نکته باشد. اگر با این حال روت کردید سیستم عامل دیگری را نصب کنید و در این حالت می‌بایست ابتدا از داده‌های خود بک‌آپ بگیرید زیرا داده‌هاتان پاک خواهند شد.

  1.             آیا Magisk از SuperSU بهتر است؟

دستاورد هر دو تقریباً یکسان است اما نکته جالب در مورد Magisk این است که منبع باز است در حالی که SuperSU منبع بسته است و این روزها متعلق به یک شرکت چینی می‌باشد. Magisk همچنین فایل‌های سیستم شما را تغییر نمی‌دهد، به این معنی که احتمال تداخل با برنامه‌های موجود در تلفن شما کمتر است.

  1.             آیا Magisk با اندروید 12 سازگاری دارد؟

از اکتبر 2021، نسخه Canary Magisk طراحی شده است که به شما امکان می‌دهد اندروید 12 را روت کنید. این ویژگی هنوز کامل نشده و به ویژه عملکرد محبوب MagiskHide را حذف می‌کند، اما در حال حاضر بهترین راه برای روت کردن اندروید 12 است.

 

 منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.