۱۴۰۰/۱۱/۱۹ فناوری اطلاعات

کی بازار- بسیاری از ما با اصول اولیه استفاده از صفحه گسترده در Google Sheets آشنا هستیم. ما سطرها و ستون‌های خاصی را ثابت کرده، محاسبات را تنظیم نموده، داده‌های خود را به صورت دایره‌ها، نمودارها و جداول سازماندهی می‌کنیم تا بهتر متجسم‌شان کنیم. اما چرا به همینها بسنده باید کرد؟ گام منطقی بعدی در تقویت صفحات گسترده، پیوند داده‌های بین صفحات گسترده مختلف، گرفتن داده‌ها یا محدوده‌های دقیق داده مورد نظر و ارسال آنها به یک مکان کاملا جدید است! در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود داده‌ها را در این سرویس بهم ربط دهید.

توجه: موقع پیوند دادن داده به صفحه گسترده‌ای دیگر باید روی سلول کلیک کرده و بعد از وارد کردن فرمول Allow Access را بزنید. در غیر این صورت داده‌ها ظاهر نخواهند شد.

پیوند داده‌ها از شیت‌های دیگر به یک صفحه گسترده واحد

قبل از اینکه به مبحث وارد کردن یا پیوند داده‌ها بین صفحات گسترده مختلف بپردازیم، اجازه دهید به سرعت نحوه وارد کردن داده‌ها بین صفحات مختلف را در یک صفحه گسترده پوشش دهیم. ابتدا سلولی را انتخاب کنید که می‌خواهید داده‌های وارد شده در آن نمایش داده شود. سپس = را تایپ کرده و بعد نام صفحه‌ای را که می‌خواهید پیوند دهید بیاورید؛ همچنین سلولی را که می‌خواهید لینک دهید. در سناریوی ما، داده در سلول a1 از شیت 2 پیوند خواهد خورد:

='Sheet2'!A1

داده‌ها اکنون در شیت اول شما ظاهر خواهند شد.

اگر ترجیح می‌دهید کل ستون را بکشید می‌توانید معادل زیر را تایپ کنید:

={'Sheet2'!A1:A9}

نحوه‌ی ربط دادن داده با استفاده از قابلیت IMPORTRANGE

اساسی‌ترین روش پیوند داده‌ها بین شیت‌ها استفاده از کارکرد IMPORTRANGE است. در اینجا نحوه انتقال داده‌ها از یک صفحه گسترده به صفحه‌گسترده دیگر توسط IMPORTRANGE آمده است:

=IMPORTRANGE("spreadsheet_key", "range_string")

spreadsheet key ترکیب بلند بالایی است از اعداد و حروف در یوآرال مخصوص صفحه گسترده‌ی مورد نظر.

range string نام دقیق شیتی است که دارید داده را از آن بیرون می‌کشید (به طور پیش‌فرض شیت 1، شیت 2 و غیره). بعد از آن یک علامت تعجب خواهد آمد و دامنه‌از سلول‌هایی که می‌خواهید داده‌ها را از آن‌ها بکشید.

اینجا شیتی است که ما داده‌ها را از آن کشیدیم:

ما قرار است داده‌ها را از این صفحه گسترده بین سلول‌های A1 و D100 بکشیم. فرمول انجام این کار در صفحه گسترده دریافت کننده وارد می شود و به شکل زیر است:

=ImportRange("1ByTut9xooZdPIBF55gzQ0Cdi04owDTtLVc_gPGtOKY0", "Sheet1!A1:D100")

این داده‌ها را از صفحه‌گسترده دیگری ایمپورت می‌کند، به‌ویژه از صفحه‌ای به نام «Sheet1»، جایی که تمام داده‌ها را بین سلول‌های A1 و D100 می‌کشد. هنگامی که آن را تنظیم کردید، داده ها باید دقیقاً مانند صفحه منبع ظاهر شوند.

استفاده از QUERY برای ایمپورت شرطی‌ترِ داده

IMPORTRANGE برای انتقال داده‌های انبوه بین شیت‌ها فوق العاده است، اما اگر می‌خواهید در مورد آنچه قصد دارید وارد کنید دقیق‌تر باشید، احتمالاً تابع Query بالاترین کارایی را برایتان خواهد داشت.  این شیت منبع را برای کلمات یا شرایط خاصی که تعیین کرده‌اید جستجو می‌کند، سپس داده‌های مربوطه را از همان سطر یا ستون می‌کشد.

بنابراین برای مثال ما دوباره داده‌ها را از شیت زیر می‌گیریم، اما این بار فقط داده‌های «Units Sold» را از آلمان می‌گیریم.

به منظور دریافت داده‌ موردنظرمان باید فرمان زیر را تایپ کنیم:

=QUERY( ImportRange( "1ByTut9xooZdPIBF55gzQ0Cdi04owDTtLVc_gPGtOKY0", "Sheet1!A1:O1000" ) , "select Col5 where Col2 = 'Germany'")

 

در اینجا داده‌های ImportRange دقیقاً همان نحوِ قبلی را دنبال می‌کند اما این بار برایش پیشوند QUERY( می‌گذاریم و بعد به آن می‌گوییم تا ستون 5 را انتخاب کند (ستون Units Sold)؛ جایی که داده‌های ستون 2 می‌گوید Germany. در این کوائری دو آرگومان وجود دارد- ImportRange و elect ColX where ColY = 'Z'.

می‌توانید از این فرمول‌ها برای هر نوع پیوند خودکار داده‌ها استفاده کنید، بنابراین اجازه دهید چشمه خلاقیت‌تان (یا حداقل مهارت‌های مدیریت صفحه‌گسترده) بجوشد.

راهنمای بالا به شما اجازه می‌دهد تا با به روز شدن برگه منبع، شیت‌های پر از داده را به صورت پویا ایجاد کنید. بدین‌ترتیب هم در طولانی‌مدت در وقت خود صرفه‌جویی کرده‌اید و هم این اقدام مناسب کسانی خواهد بود که می‌خواهند کلی صفحه گسترده با کلی داده قراردادی را در یک شیت بسیار بزرگ ادغام کنند.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.