۱۴۰۰/۱۱/۲۳ فناوری اطلاعات

کی بازار-اکثر طرفداران لینوکس درست همان اندازه که جوراب‌های خود را عوض می‌کنند بین توزیع‌ها سوئیج کرده و آن ها را امتحان می‌کنند. با این حال، جستجو و دانلود توزیع، ایجاد یک درایو USB قابل بوت، و نصب و تنظیم توزیع زمان‌بر و اغلب کاری بیهوده است. DistroTest.net به شما امکان می‌دهد سیستم عامل درایو 373 را با 782 نسخه مختلف آزمایش کنید. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور به صورت آنلاین توزیع‌های مختلف لینوکس را در فضای آنلاین تست کنید.

در مورد DistroTest

DistroTest بر روی یک سرور مبتنی بر دبیان میزبانی می‌شود و یک پنجره میزبان QEMU را برای اجرای توزیع ها راه اندازی می‌کند. این فکر، متعلق به بنیانگذار اندی کلمن است (فوریه 2017). به طور شگفت انگیزی، سایت تست توزیع آنلاین لینوکس منحصراً توسط Klemman و شریک او Tobias Forster اداره می‌شود.

Distros در Distrotest همگی در یک پنجره میزبان QEMU اجرا می‌شوند که اندازه آن توسط آزمایشگر قابل تغییر است. برای چنین پروژه بلندپروازانه‌ای، DistroTest به طرز شگفت‌آوری ساده است: شما به DistroTest رفته توزیعی را که می‌خواهید آزمایش کنید پیدا کرده آن را با کلیک کردن روی دکمه Start شروع کنید، و یک ماشین مجازی (VM) با استفاده از مرورگر شما در قاموس نمایشگر اجرا خواهد شد.

پس از پایان تست، کاربر می‌تواند از دکمه "Stop" استفاده کند یا پنجره VNC را ببندد تا سشن خود را پایان دهد. یک توزیع به طور پیش فرض 30 دقیقه اجرا می‌شود، اما کاربران می‌توانند این بازه را در صورت تمایل تا 15 دقیقه بسط دهند.

توزیع‌های در دسترس

همانطور که قبلا ذکر شد، DistroTest نزدیک به 800 نسخه مختلف از تقریبا 400 توزیع لینوکس را میزبانی می‌کند. توزیع‌های موجود، طیف وسیعی از توزیع‌های رایج ، از جمله Debian، CentOS، Arch Linux، OpenSuse، KDE Neon و Manjaro را اجرا می‌کنند.

 

این سایت همچنین میزبان تعدادی توزیع ناشناخته و ناشناخته مانند نپتون، راکی لینوکس، ScientificLinux، SwagArch و تعداد زیادی از توزیع‌های مخفی دیگر است و همچنین چند توزیع BSD مانند FreeBSD، GhostBSD، HardenedBSD و پنج مورد دیگر را ارائه می‌دهد.

لانچ یک توزیع از DistroTest

در این مثال، از NanoLinux نسخه 1.3 استفاده می‌شود:

  •         مرورگر خود را راه اندازی کرده و به DistroTest.net بروید. بررسی کنید که پاپ‌آپ‌ها در مرورگر شما مجاز هستند تا مطمئن شوید که پنجره VNC می‌تواند راه اندازی گردد.
  •         حرف N را از فهرست الفبای بالا انتخاب کرده و یا به سمت پایین اسکرول کنید تا NanoLinux (1.3) پیدا شود. سپس روی آن کلیک کنید.
  •         وقتی به صفحه توزیع  NanoLinux رسیدید، روی دکمه System start بزنید.

تا زمانی که NanoLinux در یک پنجره VNC جداگانه راه اندازی می‌شود صبور باشید. در حین انتظار، توجه داشته باشید که صفحه تست سیستم هم زمان شروع سیستم و هم زمان باقی مانده برای جلسه را نشان می‌دهد.

همچنین توجه داشته باشید که می‌توانید مشتری VNC خود را با استفاده از آدرس IP سرور و شماره پورت نمایش داده شده در صفحه تست سیستم NanoLinux متصل کنید.

علاوه بر این، به توانایی آپلود یک فایل در توزیع آزمون آنلاین خود توجه کنید. حداکثر اندازه فایلی که می‌توانید آپلود کنید 10 مگابایت است و ابتدا باید دستگاه را از حالت نصب خارج کنید.

بعد از اینکه توزیع نانولینوکس در مرورگرتان لود شد، آن را تست کنید؛ درست همانطور که از یو‌اس‌بی درایو یک توزیع لایو  (یا سشن  VirtualBoxیا VMWare) را اجرا می‌کنید.

وقتی تست تمام شد، روی دکمه Stop system روی صفحه NanoLinux System Test  بزنید یا پنجره NanoLinux VNC را ببندید.

پشتیبانی DistroTest.net

اگر برای DistroTest.net نیاز به پشتیبانی داشتید به سادگی به support@distrotest.net ایمیل بزنید. کاربران DistroTest.net به شدت از کمک ارائه شده و زمان پاسخ راضی بوده‌اند.

DistroTest.net همچنین صفحه فیسبوک را نیز اجرا می‌کند هرچند از آوریل 2021 پست جدیدی در آن منتشر نشده است.

مشکلات و توصیه‌ها

با توجه به تلاش ستودنی که روی DistroTest.net صورت گرفته و ارزش آن برای توزیع‌کنندگان در سراسر جهان، بی‌انصافی است بخواهیم ایرادات آن را بگوییم و توصیه‌هایی را ارائه دهیم اما شاید موارد زیر خالی از لطف نباشند:

  •         برای تست یک توزیع آنطور که باید، 30 دقیقه زمان کافی‌ای نیست. زمان پیش‌فرض سشن باید 5 دقیقه تا 1 ساعت باشد.
  •         توزیع‌های راه‌اندازی شده اغلب با تأخیر مواجه می‌شوند، و وقتی می‌خواهید آن را جابه‌جا کنید، نشانه‌گر گاهی عجیب و غریب عمل می‌کند.
  •         برخی از کاربران شکایت دارند که هنگام کلیک کردن روی Start سیستم وارد صف انتظار می‌شوند و این می‌تواند برای یک توزیع‌کننده بی‌صبر ناامیدکننده باشد.

حال کمی توصیه:

  •         علاوه بر لینک‌های الفبایی، DistroTest.net باید یک دکمه جستجوی توزیع داشته باشد که کاربر را مستقیماً به صفحه سیستم توزیع خود برده شود.
  •         گرچه سایت کاربردی است اما اگر به لحاظ زیبایی‌شناختی و رابط کاربری رویش بیشتر کار شود بهتر خواهد بود.
  •         ادمین‌های DistroTest.net و جامعه لینوکس اگر با DistroWatch.org همکاری کنند سود دوجانبه‌ای را تجربه خواهند کرد. اگر کاربران DistroWatch.org بخواهند توزیع های لینوکس خود را به صورت آنلاین آزمایش کنند لینکی به صفحه DistroTest.net بدان‌ها داده خواهد شد.

وبسایت‌های مشابه

به وقتش نمی‌ارزد. شاید با سرچ شاهد جایگزینی به نام OnWorks.net شوید اما باید بگوییم گرچه به لحاظ ظاهری چشمگیرتر است اما در مقایسه با DistroTest.net نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

همچنین آفرهای های توزیع آن تنها شامل توزیع‌های رایج لینوکس، مانند Pear OS، Linux Lite، Fedora، Oracle Linux و چند مورد دیگر است.

توزیع‌های Onworks.net همچنین از همان لگ تایم‌های داخل  DistroTest.net نیز رنج می‌برند.

جمع‌بندی

راستش را بخواهید، گمان داریم DistroTest.net بهترین گزینه است. اجازه دادن به کاربران لینوکس برای آزمایش توزیع آنلاین حرکتی سخاوتمندانه است. مطمئناً در این راه باگ‌هایی هم وجود دارد اما شکی نیست در آپدیت‌ها این باگ‌ها نیز برطرف خواهند شد و به رشد بیشتر آن کمک خواهد کرد.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.