۱۳۹۸/۱۲/۲۶ امنیت اطلاعات

کی بازار- دوست دارید جای اطلاعات‌تان امن باشد. نمی‌خواهید شرکت‌های مانند فیسبوک و گوگل بیش از آنچه بدان‌ها اجازه داده‌اید اطلاعات شما را تحت کنترل خود درآورند. متأسفانه شرکت‌ها می‌توانند خیلی سریع با استفاده از کوکی‌ها، اطلاعات لوکیشن، ردیابی دستگاه و دکمه‌های Share اطلاعات شما را دریافت کنند. اینطور به نظر می‌رسد که روش‌های دریافت اطلاعات آن‌ها از روش‌های محافظت شما از اطلاعات‌تان بیشتر است. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چرا باید برای وبگردیِ روزانه از دو مرورگر استفاده کرد.

بیشتر افراد برای تمام فعالیت‌های وبی خود یک مرورگر را انتخاب و از آن استفاده می‌کنند. گرچه شاید راحت‌ترین گزینه برای شما باشد اما باید این را بدانید که همانقدر هم شناسایی و ردیابی‌تان ساده خواهد بود. استفاده از یک مرورگر به سازمان‌ها این اجازه را می‌دهد تا سایت به سایت شما را ردیابی کرده و از هر وبسایتی که لاگین کرده‌اید اطلاعات شخصی‌تان را بیرون بکشند.

 

 

اقدام امنیتی که این روزها برای افرادی که به حریم خصوصی اهمیت می‌دهند بسیار رایج شده استفاده از تقسیم‌بندی اطلاعاتی[1] مرورگر است.

تقسیم‌بندی اطلاعاتی مرورگر چیست؟

وقتی از تقسیم‌بندی اطلاعاتی مرورگر استفاده می‌کنید در حقیقت مرورگرهای مختلف را برای فعالیت‌های مختلف به کار می‌گیرید. همچنین در این صورت شما در پیروی از قوانین برای زمان استفاده از هر یک از مرورگرها بسیار سرسختانه نیز عمل می‌کنید. استفاده از مرورگرها به صورت مجزا برای مقاصد و فعالیت‌های مختلف نخواهد گذاشت شرکت‌ها بین سایت‌های مختلف شما را گیر انداخته و ردیابی‌تان کنند. کوکی‌های ردیاب نمی‌توانند بین مرورگرهای مختلف کارشان را انجام دهند.

برای تقسیم‌بندی اطلاعاتی باید دست‌کم دو مرورگر مختلف را دانلود کنید. یکی از آن‌ها مرورگر «فقط مخصوص لاگین» خواهد بود و دیگری مرورگر «مخصوص وبگردی»تان.

 

 

مرورگر مخصوص لاگین همانیست که از آن برای لاگین کردن به سایت‌ها استفاده می‌کنید. این سایت‌ها نام و سایر اطلاعات را که بدان‌ها ارائه داده‌اید می‌دانند. شرکت‌های فناوری نمی‌توانند در حین وبگردی شما این اطلاعات را با هر اطلاعاتی که بتواند بدست بیاید ترکیب کنند. مرورگر مخصوص وبگردی نیز همانیست که فقط برای گشتن در فضای نت از آن استفاده می‌کنید. مطمئن شوید که مرورگرتان تمرکر خود را روی حریم خصوصی گذاشته باشد. همچنین بهتر است ادبلاکر هم نصب نموده، از حالت ناشناس و یا هر افزونه‌ی حریم خصوصی دیگر استفاده کرده تا عدم ردیابی مرورگرتان تضمین گردد. در بدترین حالت، درحال وبگردی ممکن است تاریخچه‌تان ردیابی شود اما از هم سایت‌ها قادر نخواهند بود آن‌ها را به شما ربط دهند زیرا sign in نشده‌اید. در صورت تمایل به طبقه‌بندی‌های بیشتر حتی می‌توانید از بیش از دو مرورگر استفاده کنید. بعنوان مثال، استفاده از گوگل کروم برای دسترسی به تمامی خدمات گوگل، فایرفاکس برای فیسبوک و Brave برای وبگردی.

چرا حالت ناشناس کافی نیست؟

حالت وبگردی ناشناس حس غلطی از امنیت را القا می‌کند. این حالت تنها جلوی ذخیره شدن اطلاعات شما در کامپیوتر را می‌گیرد (بعد از اینکه آن را می‌بندید)؛ حال آنکه جلوی ردیابی شدنتان را نمی‌گیرد. وبسایت‌هایی چون فیسبوک همچنان می‌توانند شما را –اگر در تبی لاگین هستید و در تبی دیگر وبگردی می‌کنید –ردیابی کنند.

 

 

چرا باید از تقسیم‌بندی اطلاعات استفاده کرد؟

جدای اینکه شرکت‌ها می‌توانند شما را از میان تب‌های مرورگر ردیابی کنند –خواه در حالت ناشناس خواه در حالتی دیگر- تقسیم‌بندی اطلاعات به شما اجازه می‌دهد از بلاکر حریم خصوصی روی سایت‌هایی که درشان وبگردی می‌کنید استفاده نمایید (بدون از دست دادن کارایی وبسایت‌ها).

با جداسازی فعالیت وبی خود بدون اینکه راحتی‌ از شما گرفته شود و یا اطلاعات‌تان به خطر بیافتد می‌توانید هم ناشناس بمانید و هم حریم خصوصی‌تان را داشته باشید.

 

 

یادتان باشد که اگر قرار است از تقسیم‌بندی اطلاعات مرورگر استفاده کنید باید پای مقررات و نظم آن بمانید. با این کار جمع‌آوری اطلاعات‌تان به طور چشمگیری کاهش داده خواهد شد.

 

[1] compartmentalization

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.