۱۳۹۹/۲/۲ امنیت اطلاعات

کی بازار- هزاران کسب و کار در سراسر جهان مجبور شدند کارمندان خود را دورکار کنند. در دنیای امروز که دورکاری خیلی عجله‌ای شکل گرفت و برایش تدابیری اندیشیده نشده بود یک چیز را باید پشت گوش نیانداخت: امنیت. امن نگه داشتنِ اطلاعات شرکت و کارمندان روی شبکه‌های نامطمئن نیازمند آگاهی بالا و چند قدم ساده از جانب کارمندان است. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود بدون دستکاریِ امنیتی، دورکاری کنیم.

امنیت فیزیکی

 

 

 

بدیهی‌ترین روش –که البته همیشه به آن بی‌توجهی می‌شود- برای تضمین امنیت این است که حواستان به دستگاه‌هایتان باشد. باید مطمئن شوید که کسی در محیط کاری‌تان هوس نقض امنیت نکرده است. بسیاری از شرکت‌ها به کارمندان خود می‌سپارند تا با اطلاعات بسیار محرمانه سر و کار داشته باشند.

اگر مجبورید به هر دلیلی خانه را ترک کنید، کامپیوتر یا دستگاه موبایل خود را قفل کرده (این کار خیلی ساده است و هیچ زمانی از شما نمی‌برد) و در کشوی میز یا کابینت بگذارید. اگر هم در اداره هستید نباید کامپیوتر خود را قفل‌نشده رها کنید؛ پس همیشه این عادت را داشته باشید و آن را ترک نکنید. همچنین مطمئن شوید کسی از بیرون خانه متوجه وجود لپ‌تاپ یا دستگاه موبایل نشده است؛ زیرا ممکن است وسوسه‌ شوند و دست به اقدامات بزهکارانه بزنند.

امنیت‌دهیِ شبکه‌ی خانگی‌تان

 

 

 

امنیت به طور کلی یعنی داشتن رمزعبورهای قوی و کانکشنی مطمئن. وقتی دارید از خانه کار می‌کنید، تیم‌های آی‌تی روی شبکه‌ی خانگی‌تان هیچ نظارتی ندارند. از قضا اغلب اوقات شبکه‌های خانگی از سطح محافظتیِ ضعیفی برخورداند. مطمئن شدن از اینکه کانکشن وای‌فای شما پسورد امنی داشته باشد یکی از ارکان امنیت اطلاعاتی به حساب می‌آید. انتخاب تاریخ تولد یا سالگرد ازدواج کافی نیست. در عوض از رمزعبوری منحصر به فرد که مجموعه‌ایست از اعداد، کاراکترها، و حروف بزرگ‌نویسی‌شده و غیره استفاده کنید.

جدا از بحث رمزعبورها (اما هنوز داریم حول محور مبحث امنیت شبکه‌های خانگی می‌گردیم) موضوع مهم دیگر، وی‌پی‌ان است. وی‌پی‌ان (شبکه‌ی مجازی خصوصی) یک دروازه است که برای دسترسی به شبکه‌های داخلی از هر جایی طراحی شده است. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، یک وی‌پی‌ان حکم تونل امنیتی برای کارمندان را دارد. وی‌پی‌ان به شما اجازه می‌دهد تا به اینترنت و سایر ابزارهای داخلی دسترسی داشته باشید. افزون بر این، وی‌پی‌ان تمامی ترافیک اینترنتی شما را رمزگذاری خواهد کرد تا هکر‌ها نتوانند آن را بخوانند. استفاده از وی‌پی‌ان انتخاب‌شده توسط شرکت‌تان می‌تواند بخوبی تفاوت میان امنیت خوب و عدم امنیت را نشان دهد.

بخش کاری از بخش شخصی جدا شود

 

 

 

شاید وسوسه شوید قبل از خواب به چندتایی ایمیل جواب دهید اما کامپیوتر کاری‌تان در اتاق دیگریست. بنابراین ممکن است بروید سراغ کامپیوتر شخصی‌تان و از آنجا اقدام به ارسال ایمیل کنید. این بزرگ‌ترین ریسک امنیتی است که نباید از آن ساده گذشت. با افزودن کامپیوتر خانگی به شبکه سازمانی شما می‌توانید کل شبکه را به خطر بیاندازید. اگر احیاناً خطر ویروسی کامپیوتری شما را تهدید کند می‌تواند ابتدا از اینباکس شما و بعد به کل شبکه سازمانی رخنه کند. این در نهایت می‌تواند به خسران اطلاعاتی و دستکاری و غیره منجر شود. خطرات استفاده از کامپیوتر شخصی شما به طور حتم از مزایایش بیشتر است.

استفاده از نرم‌افزار آنتی‌ویروس

 

 

 

بسیاری از روترهایی که می‌توانید برای خانه بخرید مجهز به فایروال‌هایی قوی برای مقابله با ویروس‌ها هستند اما حتی این فایروال‌ها هم قابلیت نفوذپذیری دارند. خوشبختانه، شما می‌توانید با نرم افزارهای آنتی‌ویروس و ضد بدافزار در مقابل ویروس‌ها از خود محافظت کنید. اگر از کامپیوتری کاری استفاده می‌کنید شانس این را دارید که دستگاهتان از قبل به نرم‌افزار آنتی‌ویروس مجهز شده باشد. اجرای این نرم‌افزار یکبار یا دوبار در هفته شاید  (در ظاهر) وقتگیر و دردسرساز باشد؛ اما می‌تواند امنیت شبکه را برایتان به ارمغان بیاورد.

شناسایی زودِ ویروس یا بدافزار می‌تواند از کامپیوترها یا شبکه‌های دستکاری‌شده در آینده محافظت نماید. بهترین روش برای محافظت در برابر ویروس‌ها کلیک نکردن روی هر ایمیل یا وبسایتی است که نمی‌شناسید. فلان ایمیل کاری که به شما وعده‌ی ارثی چند میلیون دلاری می‌دهد به احتمال زیاد جعلی است. کلیک روی لینک می‌تواند به ویروس اجازه دهد خودش را به کامپیوتر شما انتقال دهد. با نرم‌افزار آنتی‌ویروس حتی اگر تصادفی هم روی لیتکی آلوده کلیک کرده باشید هم خود و هم شرکت‌تان بهتر محافظت خواهید شد.

مشارکتِ مطمئن با همکاران

 

 

 

دورکاری تقریباً بی‌هیچ تردیدی به این معناست که به روش‌های جدید ارتباطاتی برای خود و همکارانتان نیازمندید. شاید قبل‌تر می‌توانستید در اتاق‌های کنفرانس جلسه بگذارید و در مورد اطلاعات محرمانه که قرار است هیچ جا درز نکند صحبت کنید اما حالا همه‌چیز در گروی اپ‌هایی چون Microsoft Teams، Zoom یا Slack. در صورتیکه شرکت شما از متودهای ارتباطی رمزگذاری‌شده‌ای استفاده نمی‌کند به سراغ ابزارهایی چون Signal یا Telegram بروید. از آنجایی که این اپ‌های پیام‌رسان به طور پیش‌فرض رمزگذاری پایان به پایان شده‌اند شاید بهترین گزینه‌ها برای دورکاری باشند. مطمئن شدن از امنیت کسب و کار تنها زمانی حاصل می‌شود که بدانیم کارمندان هر جای دنیا هستند تمام نکات امنیت سایبری را رعایت کرده‌اند.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.