۱۳۹۹/۲/۱۳ امنیت اطلاعات

کی بازار- تکنولوژی همیشه هم برای کسانی که به هر نحوی معلولیت دارند قابل‌دسترسی نیست؛ مخصوصاً برای افرادی که به طور خاص به اختلال کوررنگی دچارند. خبر خوب اینکه ویندوز 10 از همان اول با قابلیت‌های متعدد دسترسی ساخته شده بود و اکنون نیز مایکروسافت دارد مدام ویژگی‌های جدیدی افزوده و قدیمی‌ها را ارتقا می‌بخشد. یکی از همین ویژگی‌ها Windows Colorblind Filter است. در ادامه همراهمان باشید تا از این ویژگی بیشتر برایتان بگوییم.

Windows Colorblind Filter

به لطف این قابلیت درون‌سازه‌ای دیگر نیازی نیست چیز خاصی را دانلود کنید. اگر از بیماری کوررنگی[1] رنج می‌برید فقط کافیست چند تنظیمات روی ویندوز 10 خود انجام دهید تا دیدن و استفاده از همه‌چیز در آن برایتان سهل گردد. در حقیقت سه شرایط کوررنگی وجود دارد: پروتانوپیا، دوترانوپیا یا تریتانوپیا. دو وضعیت کوررنگی اول به رنگ قرمز/سبز حساسند و این درحالیست که آخرین وضعیت کوررنگی ذکرشده سر و کارش با رنگ آبی/زرد است.

این فیلتر تنها برای ویندوز 10 موجود است. گزینه‌های نسخه‌های قبلیِ ویندوز قرار است کنتراست رنگی را تنظیم کرده و ابزارهای طرف‌سوم را نصب کنند که خوب همیشه هم کارایی ندارند و شاید اصلاً رایگان هم نباشند. با فعالسازی فیلتر درست، باید قادر باشید روی ویندوز 10 رنگ‌ها را با وضوح بیشتری از هم تمیز دهید.

تنظیم فیلتر

تمامی تنظیمات Windows Colorblind Filter در بخش تنظیمات Ease of Access قرار دارد. ابتدا  Settings را باز کرده و بعد گزینه‌ی Ease of Access را بزنید.

 

 

 

گزینه‌ی Color filters در سمت چپ را انتخاب نمایید.

 

 

 

تاگل Turn on color filters را روی روشن سوئیچ کنید. حالا قادر خواهید بود انتخاب کنید کدام فیلتر به دردتان می‌خورد. شما 6 گزینه برای انتخاب دارید:

  •         Inverted- هر رنگی را به رنگ مخالفش تبدیل می‌کند.
  •         Grayscale- تنها از مشکی، خاکستری و طیف‌هایی از سفید استفاده می‌کند.
  •         Grayscale inverted- نسخه‌ی نگاتیوِ صفحه‌نمایش را درست می‌کند.
  •         Red-green Deuteranopia- روی کوررنگیِ قرمز سبز که سبزش ضعیف‌تر باشد تمرکز می‌کند.
  •         Red-green Protanopia- روی کوررنگیِ قرمز سبز که قرمزش ضعیف‌تر باشد تمرکز می‌کند.
  •         Blue-yellow Tritanopia- روی کوررنگیِ آبی زرد تمرکز می‌کند.

 

 

 

به محض انتخاب یکی از این گزینه‌ها، خواهید دید که رنگ‌ها روی نمایشگر شما تغییر خواهند کرد. همچنین می‌توانید چرخ رنگی زیر فیلترها را چک کنید تا ببینید رنگ‌ها چطور ب هر فیلتر تغییر پیدا می‌کنند.

استفاده از کنتراست بالا

همچنین یک تنظیمات دیگر هم وجود دارد که ممکن است بخواهید از آن برای بهتر دیدن رنگ‌ها روی ویندوز 10 استفاده کنید. روی High contrast در بخش چپ نمایه‌ی  Settings کلیک کنید.

 

 

 

تاگل گزینه‌ی Turn on high contrast را به حالت On سوئیچ کنید. ویندوز برای تنظیم شدن به این حالت چند لحظه‌ای زمان نیاز دارد. شما می‌توانید این تنظیمات را در رابطا با هر فیلتر رنگی‌ای به کار ببرید. سپس بلافاصله متوجه خواهید شد که رنگ‌ها وضوح بیشتری پیدا کرده‌اند. شما می‌توانید حتی اگر کوررنگی هم ندارید از تنظیمات کنتراست بالا استفاده کنید. نیازی نیست برای استفاده از کنتراست بالا هر فیلتر کوررنگی را روشن کنید.

کمی وقت بگذارید و تنظیمات کنتراست بالای خود را سفارشی‌سازی کنید؛ برای مثال تمی را انتخاب کرده و برای المان‌های معمول رنگی برگزینید (مثل متن، متن دکمه و هایپرلینک‌ها)

استفاده از میانبرهای کیبورد

استفاده از Windows Colorblind Filters اگر تنها فردی هستید که از دستگاه استفاده می‌کنید بهترین گزینه است. با این حال، اگر افراد دیگری که کوررنگی ندارند هم از کامپیوتر استفاده می‌کنند شاید ترجیح بدهند همه‌ی تنظیمات را به حالت قبل بازگردانند. و این شاید باعث شود هر بار بخواهید به Ease of Access رفته و مدام به طور دستی تنظیمات را تغییر دهید. در عوض خوب است اگر میانبر کیبوردی برای خود درست کنید که سریعاً شما را به تنظیمات مورد نظرتان برگرداند.

در نمایه‌ی  Color Filters گزینه‌ای برای روشن کردن کلید میانبر وجود دارد. تیک کادر Allow the shortcut key to toggle filter on and off را بزنید.

 

 

 

حالا تمام آنچه باید انجام دهید فشار دادن Win + Ctrl + C برای روشن و خاموش کردن تاگل تنظیمات‌تان است.

می‌توانید همین کار را برای تنظیمات کنتراست بالا هم انجام دهید. نیازی نیست برای فعالسازی کلید میانبر تنظیمات خاصی انجام دهید؛ در عوض تنها کافیست Alt + Shift + Print Screen را بزنید تا به عقب و جلو سوئیچ شوید.

 

[1] کوررنگی یک بیماری اختلال ارثی است که در آن فرد قادر به تشخیص یک یا برخی رنگها نمی‌باشد. سلول‌های مخروطی چشم افراد کوررنگ فاقد رنگ‌دانه‌هایی هستند که موجب دیدن رنگ‌ها می‌شوند. به همین دلیل این افراد برخی رنگ‌ها را به شکل طیفی از رنگ‌های خاکستری و سیاه می‌بینند.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.