۱۳۹۹/۸/۲۷ امنیت اطلاعات

کی بازار- پاییز است و فصل مدرسه و درس و کتاب؛ اما امسال با سال‌های دیگر فرق دارد: پاندمی ویروس کرونا باعث شده تحصیل دانش‌آموزان از خانه ادامه پیدا کند. دیگر فرقی بین کلاس خصوصی، کلاس مختلط و غیره وجود ندارد؛ همه کلاس‌ها اینترنتی شده‌اند. کامپیوترها، اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها حالا بیش از هر زمان دیگری اهمیت‌شان در بخش آموزشی احساس می‌شود. گرچه این‌ ابزارها مزایای بسیاری دارند و انصافاً هم کار همه را در این روزهای سخت راه‌ انداخته‌اند؛ اما به همان اندازه نیز معایب دارند خصوصاً وقتی صحبتِ حریم خصوصی و امنیت می‌شود. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود امنیت سایبری دانش‌اموزان را حفظ کنید.

هیچ والدین یا معلمی نیاز نیست برای حفظ امنیت دانش‌آموز و جلوگیری از بروز تهدیدهای سایبری تخصص ویژه‌ای داشته باشد. ترفند این است: افزایش امنیت دانش‌آموزان و آگاه کردنشان نسبت به خطرهات و آسیب‌های احتمالی.

با فرزندان خود در مورد امنیت صحبت کنید- اما اول شنونده باشید تا متکلم

روشی که با استفاده از آن همیشه می‌شود با کودکان سر صحبت را باز کرد این است که فقط گوش دهید. از آن‌ها بپرسید در فضای آنلاین چه کارهایی انجام می‌دهند، بگذارید به شما نشان دهند از چه اپ‌هایی استفاده می‌کنند، چه گیم‌هایی بازی می‌کنند و به چه وبسایت‌هایی سر می‌زنند. وقت بگذارید و با آن‌ها سری به فضای مجازی بزنید؛ بدین‌ترتیب درک بهتری از تهدیدهایی که ممکن است فرزندتان در معرضش قرار گرفته باشد –یا تهدیدهایی که فرزندتان همین الانش هم از وجودشان خبر دارد-خواهید داشت. قبل از اینکه در این خصوص به آن‌ها آموزش دهید، ببینید نظرشان در مورد نحوه‌ی محافظت از خود در برابر تهدیدهای فضای آنلاین چیست. مطمئن باشید استعداد و اطلاعات کودکان درباره فضای مجازی از ما بزرگسالان خیلی بیشتر است. توضیح دهید که ممکن است در فضای مجازی چه خطراتی وجود داشته باشد؛ توجیه‌شان کنید که چرا نباید اطلاعات شخصی‌شان را به غریبه‌ها بدهند. برایشان مثال‌هایی بزنید که در دنیای واقعی مصداق داشته باشند. همه ما دست‌کم یک داستان فیشینگ ایمیل، اسکم آنلاین یا اکانت هک‌شده بلدیم!

با همکاریِ هم، قوانینی برای محافظت آنلاین وضع کنید

محروم کردن کودکان از گجت‌های مورد علاقه‌شان هرگز روش خوبی نیست و توصیه نمی‌شود. در عوض، سعی کنید کاربرد روزانه از این گجت‌ها را محدود کنید. اگر از خودشان بپرسید اغلب نظرات معقولی در مورد بازه زمانی مورد نیازشان برای استفاده از گجت‌ها دارند. به آن‌ها کمک کنید تا برای خود جدول زمان‌بندی درست کنند؛ بدین‌ترتیب سر موقع همه کارهای لازم برای آن روز خود را روی دستگاه‌های دیجیتالی خود انجام می‌دهند.

به فرزندان خود آموزش دهید وقتی کارشان با گجت تمام شد از سایت‌ها و اپ‌ها بیرون بیایند (log out) کرده و آن را جایی بگذارند که خیلی هم قابل‌دسترسی نباشد.

تنظیمات حریم خصوصی و امنیت اکانت کودکان خود را آپدیت کنید

مطمئن شوید هر جایی که فرزندتان لاگین کرده تحت حفاظت امنیتی است. برای هر اکانت پسوردهای قوی و منحصر به فرد انتخاب کرده و آن‌ها را جایی قرار دهید که برایشان قابل‌دسترسی باشد. به سراغ اپ‌هایی بروید که فرزندانتان از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ تنظیمات پروفایل را درست کرده تا عکس‌ها و سایر اطلاعات شخصی فقط برای دوستان قابل‌دسترسی باشد. همچنین می‌توانید دسترسی اپ را به میکروفون، دوربین و تنظیمات لوکیشن دستگاه قطع کنید یا فقط زمانی دسترسی دهید که اپ در حال اجراست. همچنین بهترین فرصت است که مطمئن شوید اکانت‌های خودتان نیز چنین راهکارهای محافظتی اتخاذ کرده با نه.

از کنترل‌های والدین برای نظارت آنلاین کودکان خود استفاده کنید

اگر فرصت دارید همیشه بر فضای آنلاین کودکان خود نظارت داشته باشید فناوری به کمک‌تان می‌آید. بسیاری از دستگاه‌های دیجیتال به چنین کنترل‌های والدینی مجهز هستند. این دستگاه‌ها در حقیقت به شما اجازه می‌دهند فعالیت آنلاین فرزندان خود را مورد نظارت قرار داده، نگذارید آن‌ها به گروه‌بندی خاصی از وبسایت‌ها دسترسی داشته باشند و همچنین محدودیت‌های زمانی برایشان اعمال کنید. با این حال، حواستان نیز باشد که این دستگاه خود نیز می‌توانند در مقابل هک‌ها آسیب‌پذیر باشند. اینظور به نظر می‌رسد که ساعت‌هوشمند کودکان بیش از اینکه راه‌حل ارائه دهد مشکل و دردسر درست می‌کند! گیم‌ها و اپ‌ها اغلب کنترل والدین مخصوص به خود را دارند. از فرزند خود بپرسید تا به حال سراغ بازی‌ای مانند فورتنایت رفته است؟

محافظت از دستگاه کودک در برابر بدافزارها و سایر تهدیدها

کودکان را خیلی راحت می‌شود فریب داد؛ آن‌ها خیلی آسان مجاب می‌شوند روی لینک‌های جذاب کلیک کنند، وارد وبسایت‌های آلوده شوند یا نرم‌افزارهای آلوده به بدافزار را دانلود کنند. یک کلیک اشتباه کافی است تا دستگاه، اکانت ایمیل یا اطلاعات بانکی شما دستکاری شود. نصب آنتی‌ویروس قوی روشی است که می‌شود با آن، در مقابل بدافزار، اسکم‌های فیشینگ و ویروس‌ها (که بالقوه شبکه اینترنتی خانگی‌تان را هدف می‌گیرند) ایستاد و مبارزه کرد. افزون بر این، هرگز آپدیت نرم‌افزارها را به تعویق نیاندازید. همه اپ‌ها، مرورگرها، و برنامه‌ها را آپدیت کنید تا تمام باگ‌ها برطرف شود و کمتر در مقابل تهدیدها آسیب‌پذیر باشید.

اقدامات امنیتی بیشتر در خصوص یادگیری آنلاین

اگر فرزندان شما به منظور آموزش از راه دور از دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند چندین اقدام است که باید انجام دهید: ابتدا دستگاه‌ها را ایمن‌سازی کنید؛ مطمئن شوید کامپیوتر، تبلت یا هر دستگاه دیگر که مخصوص تکالیف مدرسه است به پسورد مجهز است و طوری تنظیم شده که بعد از مدت کوتاهی نمایشگر قفل می‌شود. حتی می‌توانید احراز هویت دوعاملی را برای لاگین راه‌اندازی کنید. اگر امکانش فراهم بود بهتر است دستگاه‌های مخصوص امور آموزشی از دستگاه‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی، گیم‌های ویدیوی و تفریح و سرگرمی‌های آنلاین جدا شود. بدین‌ترتیب شانس دستکاری شدن کل دستگاه‌ها کمتر می‌شود. در آخر اینکه: از آنجایی که ابزارهای کنفرانس ویدیویی در این روزها دیگر به یک عُرف تبدیل شده است، دانش‌آموزان اغلب باید دوربین خود را روشن بگذارند تا معلمین مطمئن شوید آن‌ها حضور دارند و در کلاس شرکت می‌کنند. وقت‌هایی که به دوربین نیاز نیست روی وبکم را بپوشانید.

پیشنهاد ما: کسپرسکی امنیت کودکان

  • به شما اجازه می‌دهد دسترسی به وبسایت‌ها و محتواهای بزرگسال را ببندید.
  • درخواست‌های مخرب جست‌وجوی یوتیوب در خصوص موضوعاتی چون مواد مخدر و مشروبات الکلی را مسدود می‌کند.
  • به شما کمک می‌کند دسترسی به گیم‌ها و اپ‌های نامناسب را مدیریت کنید.
  • به شما اجازه می‌دهد مدت‌زمان استفاده از نمایشگر دستگاه را مدیریت کنید.
  • وقتی باتری رو به اتمام باشد به شما اخطار می‌دهد تا بتوانید به موقع دستگاه را به شارژ بزنید. .

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.