۱۴۰۱/۱/۳۱ فناوری اطلاعات

کی بازار- خط فرمان در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز به طور آزاردهنده‌ای برخی‌اوقات به شما اجازه کپی‌پیست نمی‌دهند. ویندوز 11 و نسخه‌های جدیدتر ویندوز 10 این مشکل را تا حد زیادی رفع کرده‌اند. اگر هنوز هم چنین مشکلی برایتان پیش می‌آید با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود کپی‌پیست را در خط‌ فرمان ویندوز فعال کنید.

ما همچنین در مورد انتخاب متن خط فرمان و پاکسازی خط فعلی بحث می‌کنیم، زیرا آنها با تکنیک های کپی-پیست همراه هستند. در مجموع، این راه‌حل‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا از خط فرمان مانند یک ابزار معمولی واژه‌پرداز استفاده کنید.

فعالسازی CTRL + V در خط فرمان ویندوز

ابتدا، نحوه حل مشکل Ctrl + V در ترمینال فرمان را بررسی می‌کنیم، زیرا رفع آن آسان‌تر است. همیشه مطمئن شوید که سیستم شما به روز است.

در ویندوز 11

ویندوز 11 میانبرهای صفحه کلید جهانی را برای عملکردهای کلیپ بورد کپی و چسباندن خود معرفی کرده است. در نتیجه، کپی‌پیست به راحتی در هر برنامه‌ای از ویندوز 11 پشتیبانی می‌شود. مگر اینکه با کلیدهای Ctrl شما مشکلی وجود داشته باشد (به پرسش‌های پرتکرار مراجعه کنید)، با استفاده از دستور Ctrl + V با مشکلی مواجه نخواهید شد.

توصیه می‌شود همیشه خط فرمان را در حالت مدیر از منوی جستجوی ویندوز 11 باز کنید.

وقتی داخل پنجره خط فرمان شدید، هر متن سیو شده در کلیپ‌بورد را پیست کنید.

در ویندوز 10

اگر ویندوز 10 را به آخرین نسخه آن به روز کرده‌اید، در پیست کردنش داخل پنجره خط فرمان با مشکلی مواجه نخواهید شد. با این حال، اگر پیست به دلایلی کار نمی‌کند، مراحل زیر را برای فعال کردن آن دنبال کنید.

  •         خط فرمان را از سرچ ویندوز 10 در حالت ادمین باز کرده،
  •         روی نوار عنوان خط فرمان راست کلیک نموده گزینه Properties را بزنید.
  •         به Options رفته و تیک Use Ctrl+Shift+C/V as Copy/Paste را در Edit Options بزنید.
  •         برای ذخیره گزینش ok را بزنید. اکنون باید فرمان‌های کپی‌پیست در خط فرمان ویندوز فعال شده باشد.
  •         هر متن مناسب مرورگر یا کد قانونی دیگر را به صورت آنلاین بررسی کنید. می‌توانید این انتخاب را با کلیک راست بر روی "Copy" یا Ctrl + C کپی کنید.
  •         از میانبر صفحه کلید تایید شده Ctrl + Shift + V برای پیست متن در ترمینال استفاده کنید. همچنین می‌توانید با کلیک راست پیست کنید.
  •         همچنین می‌توانید از Ctrl + V ساده‌تر برای پیست بدون کلید گیج‌کننده Shift استفاده کنید. چنین تغییراتی جز برای توسعه دهندگان ویندوز واقعاً معنی ندارد! بنابراین، اگر مشکلی وجود داشت، همیشه به Ctrl + Shift + V به عنوان پیش‌فرض برای پیست برگردید.

فعالسازی CTRL + C در متن خط فرمان

روش استفاده از Ctrl + C در خط فرمان نیز بسته به اینکه شما در ویندوز 11 هستید یا ویندوز 10 متفاوت است.

در ویندوز 11

ویندوز 11 به شما امکان می‌دهد هر متنی را در خط فرمان انتخاب کنید زیرا از میانبرهای صفحه کلید جهانی پشتیبانی می کند. فقط کافی است هر بخشی از متن را مانند آنچه معمولاً در مرورگر یا برنامه دیگری انجام می‌دهید انتخاب کنید. برای کپی کردن آن، Ctrl + C را فشار دهید. گزینه راست کلیک برای کپی غیرفعال است. با این حال، می‌توانید با کلیک راست، جای‌گذاری کنید.

در ویندوز 10

دو روش متمایز برای پشتیبانی از کپی متن انتخاب شده در ویندوز 10 وجود دارد. می‌توانید از Ctrl + A استفاده کنید یا برای انتخاب Mark  کلیک‌راست کنید.

  1.      متود اول: استفاده از CTRL + A

استفاده از Ctrl + C در Command Prompt در ویندوز 10 کمی پیچیده‌تر از Ctrl + V است، زیرا نمی‌توانید با استفاده از نمایشگر نشانگر ماوس، هیچ یک از متن ها را انتخاب کنید. خوشبختانه راه حلی برای این کار وجود دارد.

  •         از Ctrl + A یا  Select All از منوی راست کلیک برای هایلایت کل متن در خط فرمان استفاده کنید. این فقط یک ترفند ساده برای انتخاب یک خط متن معین برای کپی است.
  •         به سادگی ماوس را رها کنید. کل صفحه را از حالت انتخاب خارج می‌کند، اما یک نمایشگر کوچک نشانگر ماوس فعال می‌شود.
  •         براحتی هر مورد خطی را در ترمینال انتخاب کنید تا حالت نمایش مکان نما ماوس را به خود بگیرد. چه از یک ترک پد لپ‌تاپ یا یک ماوس مناسب استفاده کنید، یک اشاره‌گر وجود دارد که می‌تواند به مقدار دلخواه متن مورد نظر را انتخاب کند.
  •         می‌توانید از ترفند بالا برای انتخاب هر خط متنی همانطور که در اینجا نشان داده شده است استفاده کنید. این را می‌توان با استفاده از Ctrl + C کپی کرد. متأسفانه، کلیک راست ممکن است کار نکند، زیرا به سادگی همه چیز را از حالت انتخاب خارج می‌کند، و سپس باید دوباره این روش را تکرار کنید. به همین دلیل، توصیه می‌شود از میانبر Ctrl + C استفاده کنید. در صورت نیاز می‌توانید از Ctrl + Shift + C نیز استفاده کنید.
  •         تصویر زیر استفاده همزمان از "Ctrl + C و Ctrl + V" را در پنجره ترمینال فرمان نشان می‌دهد.
  1.      متود دوم: استفاده از Mark Command

همچنین می‌توانید با استفاده از عملکرد Mark، کپی را در خط فرمان ویندوز 10 فعال کنید. روی یک فضای خالی در پنجره کلیک راست کرده و در منوی زمینه روی "مارک" کلیک کنید. همچنین می‌توانید به جای آن از میانبر صفحه کلید Ctrl + M استفاده کنید.

به محض انتخاب "mark"، هر مقدار متن را می‌توان به وضوح برای کپی کردن در کلیپ بورد انتخاب کرد.

سایر کلیدهای مهم ویرایش متن در cmd

  •         Esc Key

یکی از خطاهای رایج کپی پیست کردن کد اشتباه یا اشتباه تایپی است. البته، می‌توانید Backspace را بزنید، اما برای یک خط طولانی کد می‌تواند زمان‌بر باشد. به سادگی کلید Esc را روی صفحه کلید خود فشار دهید و خط اشتباه انتخاب شده ناپدید می‌شود.

اگر کاراکتر خاصی را حذف کردید آن را پیش از زدن دکمه esc انتخاب کنید.

اگر هیچ متنی انتخاب نشد کل متن در خط فعلی وقتی کلید Esc را فشار دهید پاک خواهد شد.

  •         Cls Key

به همین ترتیب، استفاده از دستور cls کل ترمینال فرمان را پاک می‌کند.

پرسش‌های پرتکرار

  •         چرا کلیدهای Ctrl من در خط فرمان کار نمی‌کنند؟

هم در ویندوز 11 و هم در ویندوز 10، گاهی اوقات ممکن است کلیدهای Ctrl در خط فرمان پاسخگو نباشند، اما یک راه حل بسیار ساده وجود دارد. به "Properties -> Options" بروید و فیلدی را که می‌گوید Enable Ctrl key shortcuts علامت بزنید.

با این حال، لازم نیست که فیلد Use Ctrl+Shift+C/V as Copy/Paste را بررسی کنید، به‌ویژه در ویندوز 11، زیرا همچنان بدون آن کپی-پیست می‌کنید، زیرا از میانبرهای صفحه کلید جهانی پشتیبانی می‌کند.

  •         آیا کپی‌پیست در خط فرمان برای فایل‌ها هم کار می‌کند؟

بله، می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که در بالا توضیح داده شد، مسیر فایل را برای هر فایلی در رایانه خود در خط فرمان کپی-پیست کنید. اما قبل از انجام این کار، باید مسیر فایل را مشخص کنید. برای انجام این کار، فایل های مورد نظر خود را در هر درایو مقصد با استفاده از دستور dir "search term*" /s جستجو کنید. این دستور به شما محل دایرکتوری دقیق فایل های مورد نظر را می‌دهد. سپس می‌توانید هر یک از مسیرهای فایل لیست‌شده را با استفاده از میانبرهای Ctrl + C / Ctrl + V کپی-پیست کنید.

  •         آیا می‌توانم در ترمینال ویندوز کپی‌پیست کنم؟

بله. میانبرهای Ctrl + C / Ctrl + V به طور پیش‌فرض در ترمینال ویندوز فعال هستند، که واقعاً نسخه پیشرفته‌تری از خط فرمان و برنامه‌های Powershell است.

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.