۱۳۹۷/۷/۲۳ فناوری اطلاعات

کی بازار- به نظر می‌رسد این روزها هر رسانه‌ی اجتماعی یا اپ پیام‌رسانی که زیر چتر فیسبوک است، ویژگی استوری (الهام گرفته از اسنپ‌چت) دارد. استوری‌های اینستاگرامی برای اولین بار در آگست 2016 معرفی شدند و از آن زمان به بعد دیگر یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های این پلت فرم اجتماعی به حساب می‌آیند. مسلماً مهم‌ترین قوانین اینترنت عبارت‌اند از: «مراقب پست‌هایی که در محیط آنلاین می‌گذاری باش، اگر آن را گذاشتی تا ابد می‌ماند... و کاری هم نمی‌شود کرد» و «اگر بخواهی چیزی را پیدا کنی غیبش می‌زند؛ اگر بخواهی آن را از بین ببری مثل کنه آنجا می‌ماند». استوری‌های اینستاگرام هم از این قاعده مستثنی نیستند. آن‌ها در فضایی که گویی همه‌چیز در آن آرشیو می‌شود و نهایتاً با یک جستجو قابل روئت است، کاربران را درگیر توهمِ ناپایداری می‌کنند.

اما اگر بخواهید پستی را بیش از 24 ساعت بگذارید چه؟ اگر ویدیو یا میمِ بامزه‌ای باشد که حس می‌کنید باید به کلکسیون خود اضافه کنید تا بعدها به اشتراک بگذارید چه؟ در ادامه با ما همراه شوید تا سه روش ساده برای انجام این کار را به شما معرفی کنیم:

  1. کلِ صفحه‌ی وب را دانلود کنید

در این بخش هم از کروم و هم فایرفاکس استفاده کردم. ظاهراً فایرفاکس در این مورد خاص عملکرد بهتری دارد. کروم در بخش تصاویر عالی عمل می‌کند اما در ویدیو‌ها کمی دچار مشکل می‌شود. این درحالیست که در فایرفاکس هم عکس‌ها خوب دانلود می‌شوند و هم ویدیوها.

i. استوری (در اینستاگرام) که می‌خواهید بگیرید را باز کنید.

ii.روی یکی از گوشه‌های مستطیل که استوری نمایش داده می‌شود (نه روی ویدیو یا عکس، بلکه روی فضای خالی اطراف آن) راست‌کلیک کنید. با این کار منوی زمینه را در اختیار خواهید داشت.

 

 

 

iii. از منو گزینه‌ی Save As یا Save page as را انتخاب کنید (در صورت استفاده از فایرفاکس).

iv. با این کار، نمایه‌ی Save as پدیدار می‌شود. از آنجا می‌توانید جایی که می‌خواهید صفحه‌ی وب خود را ذخیره کنید انتخاب نموده و هر اسمی که دوست دارید برایش بگذارید. توصیه می‌شود همچنان افزونه‌ی html را نگه دارید. مطمئن شوید که آن را در قالب Web Page, Complete ذخیره کرده باشید.

 

 

 

v. فایل اکسپلورر (یا هر اپلیکیشنی که به عنوان مرورگر فایل استفاده می‌کنید) را باز کنید. جایی که صفحه‌ی وب استوری‌های اینستاگرام خود را ذخیره کردید جست‌وجو نمایید. هر بار که صفحه‌ی وبی را کامل ذخیره می‌کنید، یک فولدرِ ریسورس به عنوان همراه برایش ساخته خواهد شد؛ جایی که همه‌ی فایل‌ها از جمله تصاویر و اسکریپت‌ها ذخیره می‌شوند. این فولدر را باید با پسوند files_ نامگذاری کرد. اگر اسم صفحه‌ی وب ذخیره‌شده‌تان Stories • Instagram باشد، نام فولدر ریسورس شما Stories • Instagram_files خواهد بود.

 

 

 

vi. در فولدر ریسورس فهرستی پیدا خواهید کرد از فایل‌هایی که کارشان نمایش صحیح صفحه‌ی وب است. از همه جذاب‌تر تصاویر است. توصیه می‌شود در اینجا فایل‌ها را به انواع مختلفشان ترتیب‌بندی کنید(sort by item type) و آن‌ها را در آیکون‌های بزرگ یا خیلی بزرگ مشاهده نمایید. این کار به شما اجازه می‌دهد استوری‌ای که به دنبالش می‌گردیددر قالب تصاویری بندانگشتی (Thumbnail) نمایش داده شوند.  

vii. بعد از آنکه تصویر را پیدا کردید می‌توانید صفحه‌ی وب و هر چیز دیگر در فولدر ریسورس را پاک کنید.

بزرگ‌ترین عیب این روش این است که بسیار زمان‌بر است. و اما حُسن آن هم در این است که همه‌ی آنچه برای انجام این کار نیاز دارید، یک صفحه‌ی وب ساده است- هیچ افزونه‌ای لازم نیست. 

  1. از دانلود منیجرِ کرونو استفاده کنید

منیجر کرونو افزونه‌ای چند منظوره مخصوص مرورگرهای وب کروم-محور است. این افزونه دانلود منجیر پیش‌فرض را برداشته و افزونه‌ای قابل‌سفارشی‌سازی‌ به جایش می‌گذارد. کرونو به همراه خود یک اسنیفر (پویشگر) نیز دارد که می‌توان از آن به منظور پیدا کردن و دانلود تصاویر، ویدیوها، لینک‌ها و پرونده‌ها از صفحه‌ی وب استفاده کرد.

اسنیفر کرونو دانلود استوری‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند. شما حتی می‌توانید ویدیوهای استوری را در مدل‌ها و سایزهای مختلف دانلود نمایید. کرونو به شما اجازه می‌دهد استوری‌های یک کاربر را یکجا دانلود کنید؛ این بدان معناست که دیگر نیاز ندارید آن‌ها را به طور جداگانه دانلود کنید.

i. از مرورگر خود، استوری‌های اینستاگرامی که می‌خواهید دانلود کنید را باز نمایید. شما می‌توانید بگذارید استوری‌ها به آخر نزدیک شوند اما مطمئن شوید پیش از آنکه آخرین استوری تکمیل شود روی دکمه‌ی Close را کلیک کرده باشید؛ در غیر این صورت دوباره به صفحه‌ی خانگی اینستاگرام ریدایرکت خواهید شد. بدین‌ترتیب پویشگر کرونو فهرست استوری‌های شما را گم خواهد کرد.

 

 

 

ii. آیکون افزونه‌ی کرونو را روی مرورگر خود بزنید. اگر فهرست دانلود را نشان داد، تنها روی آیکون اسنیفر که در گوشه‌ی راست سمت بالای فهرست قرار دارد کلیک کنید.

 iii. اسنیفر کرونو چهار بخش اصلی که از تب جدا شده‌اند در اختیار شما قرار می‌دهد: ویدیو، تصویر، داکیومنت و غیره. از آنجایی که استوری‌های اینستاگرام عموماً یا عکس‌اند و یا ویدیو تمرکز خود را روی دو بخش اول خواهیم گذاشت. زیر بخش ویدیو، پویشگر کرونو را خواهید یافت که با فهرستی بلند بالا از لینک‌ها بازگشته است. اگر می‌خواهید بدانید کدامیک از آن‌ها استوری هستند، تنها گزینه‌ی Remarks در فهرست را چک کنید. عموماً استوری‌ها این ریمارک را دارند: Stories • Instagram.

 

 iv. تنها مشکلی که اسنیفر کرونو دارد این است که برای ویدیوها تصویر بندانگشتی ندارد؛ یعنی در واقع شما نمی‌توانید از لینک‌ها تشخیص دهید کدام به کدام است. بیشتر باید از قوه‌ی حدس و گمانتان برای انجام این کار کمک بگیرید؛ آزمون و خطا کنید و یا در نهایت مجبور شوید کل ویدیوها را دانلود کرده و بعد آن‌هایی را که نمی‌خواهید پاک نمایید. شاید هم بعداً متوجه شوید ویدیوها مثل هم‌اند و فقط کیفیت‌هایشان با هم فرق دارد یا تفاوت‌شان در سایز آن‌هاست. علتش این است که اینستاگرام، به طور اتوماتیک کیفیت را به تناسب سرعت اینترنت هر کاربر تغییر می‌دهد. شما می‌توانید هر لینکی که می‌خواهید از فهرست دانلود کنید را تیک بزنید و یا همه‌ی موارد را انتخاب کنید.

v. خیلی راحت می‌توان تشخیص داد کدام عکس را می‌خواهیم دانلود کنیم و کدام را نه. فقط مطمئن شوید تیکِ Preview را زده باشید. باری دیگر تأکید می‌شود که تصاویر استوری اینستاگرام در کنار خود نشانه‌ی Stories • Instagram دارند. شما می‌توانید با استفاده از این سرفصل  آن‌ها را منظم کنید. بعد از انجام این کار، دیگر قادر به انتخاب عکس‌هایی که قصد دانلودشان را دارید خواهید بود.

بعد از آنکه مورد دانلود را انتخاب کردید می‌توانید روی گزینه‌ی Download All کلیک کنید.

  1. از استوگرام فورکی استفاده کنید

استوگرام فورکی[1] یکی از مجهزترین اپلیکیشن‌های چند‌پلت‌فرمه است که تقریباً هر کاری که می‌شود با اینستاگرام کرد به آن مربوط می‌شود. این برنامه رایگان است اما برای دسترسی به ویژگی‌های پریمیوم آن می‌توانید لایسنس خریداری کنید.

i. پیش از آنکه بتوانید استوری‌ها را با استوگرام فورکی دانلود کنید باید از این برنامه به اکانت اینستاگرام لاگین شوید. بعد از بار کردن این اپ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از نوار منو در بالا Tools را زده و سپس Preferences را انتخاب کنید.

 

 

 

ii. به این قسمت که رسیدید، مطمئن شوید باکس Download Instagram Stories تیک خورده است. در زیر، اطلاعات محرمانه‌ی خود را وارد کرده و بعد دکمه‌ی لاگین را بزنید.

 

 

 

iii. نام کاربری و یا URL اکانت اینستاگرام خود را وارد نمایید.

iv. برای توسعه‌ی گزینه‌های پیشرفته روی فلش (در آخرِ متن) کلیک کنید.

 

 

 

v. از آنجایی که دارید تنها استوری‌ها را دانلود می‌کنید، باید از منوی پایین، گزینه‌ی Only Stories (For users) را انتخاب کنید.

vi. به محض آنکه همه‌ی این کارها را انجام دادید، می‌توانید روی Subscribe کلیک نمایید. این کار تمام استوری‌‌ها و هایلایت‌های کاربر را برگردانده و دانلود می‌کند.

 

[1] 4k Stogram

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی (ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.