۱۳۹۷/۸/۲۲ فناوری اطلاعات

کی بازار- آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که تنها به دلیل نداشتن دسترسی به گوشی جهت تأیید کد امنیتی -اس‌ام‌اس- از اکانت گوگل خودتان [1]Lock out شده باشید؟

این اتفاق وقتی می‌افتد که هنگام لاگین، گوگل به دستگاه و یا لوکیشن خاصی شک کرده باشد.  

 

 

گوشی‌ها نباید در دسترس اکانت گوگل قرار گیرند، زیرا بدین‌ترتیب هر کسی می‌تواند آن‌ها را گم کرده و یا خراب کند. اگر فکر می‌کنید رمزعبور و یا بازیابی ایمیل‌تان بسیار قوی است، ممکن است بتوانید بدون استفاده از گوشی به جیمیل و یا دیگر سرویس‌های گوگل لاگین شوید. در ادامه قرار است آموزش دهیم چطور می‌شود به طور موقتی (یا دائمی) دسترسی گوگل به شماره تلفن و اسمارت‌فون شما را لغو نمود.

احراز هویت دوعاملی گوگل: زیان‌رسان اما الزامی؟

Google support از سال 2011 مدام توصیه می‌کند دارندگان اکانت برای احراز هویت دوعاملی همیشه گوشی‌هایشان را کنار دست خود بگذارند. در حقیقت از همان روز اولی که آن را نصب کردید، گوگل این اجازه را به خود داده است تا بدون شماره تلفن به اکانت شما دسترسی داشته باشد.

 

 

 

با این حال، قرار نبود احراز هویت دوعاملی عملکرد این چنینی داشته باشد. تعریف و مقیاس آن گسترده‌تر از این‌هاست. برای مثال، وقتی با کدهای بک‌آپ به گوگل لاگین می‌شوید، این خود حکم احراز هویت دوعاملی را دارد. برای ایمن ماندن مدام نباید دنبال اسمارت‌فون خود باشید. نگه داشتن گوشی کنار دستتان امنیت شما را تضمین نمی‌کند.

 

 

 

نکته‌ای که نباید فراموش شود این است: درگیر کردن اکانت گوگل با گوشی‌تان امری حیاتی و ضروری نیست. این یعنی راه‌های دیگری هم وجود دارد که شما نخواهید به اصرارِ گوگل -برای استفاده از گوشی‌تان-  تن دهید.

غیرفعالسازی Google Prompt روی گوشی

گوگل‌پرامپت[2] جهت پیشروی در لاگین، شما را ملزم به تأیید شماره‌ای که روی نمایشگر گوشی خود می‌بینید می‌کند. به محض آنکه گوگل دستگاه یا شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید را "مشکوک" بپندارد، سر و کله‌ی این سرویس پیدا می‌شود.

 

 

چنانچه تمایل دارید این سرویس لغو شود، به صفحه‌ی خانگی اکانت گوگل خود رفته و روی Signing in to Google کلیک نمایید.

 

 

 

اینجا می‌توانید برای تأیید دو مرحله‌ای، این آپشن را ملاحظه کنید. حتی اگر خاموش هم باشد باید آن را روشن کنید. این تنها راهی است که با استفاده از آن می‌توانید از روی گوشی خود Google prompt را لغو نمایید. قبل از اینکه بتوانید ادامه دهید، می‌بایست به منظور تغییر دادن تنظیمات، رمزعبور اکانت خود را تأیید کنید. 

 

 

 

سپس به نمایه‌ی بعدی هدایت خواهید شد؛ جایی که در آن می‌توانید گوگل‌پرامپت را غیرفعال کنید. گوگل‌پرامپت در نمایه‌ی پایین از پیش غیرفعال شده است. شما همچنین می‌توانید این آپشن را برای Google Authenticator App نیز درست زیر Backup codes پیدا کنید. 

 

 

اگر نمی‌خواهید پای گوگل به گوشی‌تان باز شود اما همچنان تمایل به همان میزان امنیت دارید، می‌توانید کدهای بک‌آپ نصب کنید. 10 کد بک‌آپ وجود دارد که هر یک را می‌توان تنها یکبار استفاده کرد. از هر یک از کدها پرینت گرفته و آن را در کامپیوتر خود ذخیره کنید. حتی می‌توانید آن‌ها را جایی به طور دستی یادداشت نمایید. 

 

 

تبریک! اگر مراحل فوق را یک به یک طی کرده‌اید پس دیگر گوگل نخواهد توانست از اسمارت‌فون شما تقاضای لاگین کند. دیگر جای هیچ نگرانی نیست؛ به شرط آنکه رمزعبوری بسیار قوی برای اکانت خود انتخاب کرده باشید. توجه داشته باشید که گوگل هیچ خوشش نمی‌آید مرحله‌ی دوعاملی احراز هویت را خاموش کنید.

 

 

 

غیرفعالسازی بازیابی شماره تلفن

در صورتیکه رمزعبور خود را فراموش کرده باشید، مجبور خواهید شد اکانت خود را بازیابی نمایید. باری دیگر می‌گوییم، نیازی نیست برای این کار شماره تلفن خود را بدهید. برای بازیابی دسترسی به شماره تلفن خود به بخش Sign-in & Security در اکانت گوگل خود سر بزنید.

 

 

 

تنها کافیست در صفحه‌‌ی بعدی که برایتان باز می‌شود شماره‌ی تلفن بازیابی خود را پاک کنید. با این کار کدهای تأیید از طریق اس‌ام‌اس لغو می‌شوند.

 

 

 

توجه: گوگل دیگر از Security Questions پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین اگر بعد از پاک کردن شماره تلفن بازیابی‌شده‌تان رمزعبور خود را فراموش کردید، تنها راه دسترسی به اکانت‌تان، ایمیل جایگزین است. توصیه می‌شود بازیابی ایمیل را هیچگاه پاک نکنید. 

 

[1] این قابلیت در حقیقت نمی‌گذارد هیچکس یا هیچ‌چیز رمزعبور و نام‌کاربری را حدس بزند و اینگونه از اکانت محافظت می‌کند. وقتی چنین اکانت لاک‌اوت می‌شود باید زما نمشخصی بگذرد تا باری دیگر بتوانید به اکانت خود لاگین کنید.

[2] روش جدید گوگل برای احراز هویت دو مرحله ای، به صورت یک پنجره به کاربر نمایش داده می شود. در این پنجره از کاربر درباره ی شهر و همچنین نوع دستگاه کاربر سوال پرسیده می شود. با داشتن این دو گزینه، اگر یکی از گزینه ها تغییر پیدا کرده باشد، با استفاده از گزینه دیگر می توان به حساب کاربری خود وارد شد.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی (ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.