۱۳۹۷/۹/۱۷ فناوری اطلاعات

کی بازار- اخیراً شرایط به گونه‌ای شده که دیگر استفاده از محصولات انحصاری می‌تواند به نوعی الزام تبدیل شده باشد. مشتاقانِ منبع باز عاشق اینند که ذخیره‌ی مبتنی بر حافظه‌ی ابری داشته باشند؛ اما حقیقت این است که شرکت‌هایی همچون گوگل، آمازون، دراپ‌باکس و مایکروسافت بازار ذخیره‌ی ابری رادر کُنجی گیر انداخته‌اند. آن‌ها محصولات مطمئنی را به طور رایگان عرضه می‌کنند . این یعنی بله... آن‌ها برای پایبند بودن به درخواست‌های قانونی و یا ارائه‌ی خدمات تبلیغاتی فایل‌های شما را اسکن کرده و یا می‌خوانند: حقیقتی است که باید پذیرفت اما معنی‌اش این نیست که نباید از آن‌ها استفاده کرد.

وان‌درایو، ذخیره‌ی مبتنی بر ابریست که مایکروسافت ارائه می‌دهد و گرچه ذاتاً با پلت‌فرم ویندوز سازگاری دارد اما با کمی تلاش به دستگاه‌های مبتنی بر لینوکس نیز متصل خواهد شد. برای انجام این کار راه‌های متعددی وجود دارد:

وان‌درایو

وان‌درایو یک کلاینت مبتنی بر CLI است که به شما اجازه می‌دهد خیلی سریع و راحت با وان‌درایو همگام‌سازی کنید. به منظور نصب وان‌درایو، ابتدا باید برخی وابسته‌ها را نصب کرده و گیت[1] آن را راه‌اندازی نمایید (مگر آنکه از قبل اینها را داشته باشید). به Terminal رفته و یکی از موارد زیر را وارد کنید.

برای اوبونتو[2]:

sudo apt install libcurl4-openssl-dev git

sudo apt install libsqlite3-dev

اگر از اوبونتو 18.04 یا جدیدتر استفاده می‌کنید برای نصب dmd، snap را به کار برید:

sudo snap install --classic dmd && sudo snap install --classic dub

در غیر این صورت:

sudo wget http://master.dl.sourceforge.net/project/d-apt/files/d-apt.list -O /etc/apt/sources.list.d/d-apt.listsudo apt-get update && sudo apt-get -y --allow-unauthenticated install --reinstall d-apt-keyringsudo apt-get update && sudo apt-get install dmd-compiler dub

برای فدروا[3]:

sudo yum install libcurl-devel git

sudo yum install sqlite-devel

curl -fsS https://dlang.org/install.sh | bash -s dmd

 

آرچ لینوکس[4]:

sudo pacman -S curl sqlite dlang git

نصب

پس از نصب وابسته‌ها، فایل‌ها با گیت آورده شوند:

git clone https://github.com/skilion/onedrive.git

سپس آن‌ها جمع‌آوری و نصب نمایید:

cd onedrive

make

sudo make install

بعد از انجام این کار، حال باید مجوز وان‌درایو برای مایکروسافت گرفته شود تا بتواند به اکانت شما دسترسی داشته باشد. تنها کافیست Terminal زیرا را وارد نمایید:

Onedrive

و حال برای مجوز چنین URL به شما داده خواهد شد:

 

 

 

 

به اکانت وان‌درایو خود لاگین شوید و برای دسترسی به اکانت خود درخواست مجوز دهید:

 

 

بعد از انجام این کار یک صفحه‌ی سفید خالی برایتان آورده خواهد شد. URL را کپی کرده و آن را در Terminal پیست کنید:

 

 

 

تمام شد. وان‌درایو از اکنون تمام فایل‌های شما در ابر را را در فولدر لوکال‌تان دانلود خواهد کرد.

پیکربندی[5]

در فولدر گیت وان‌درایو می‌توانید فایل  “config” را پیدا کنید. برای فعالسازی آن، آن را به فولدر “~/.config/onedrive/” انتقال دهید.

 

فایل config را باز کنید. دو آپشن وجود دارد که می‌توانید پیکربندی یا تنظیم کنید sync_dir و skip_files.

  •  sync_dir: محل ذخیره‌سازی فایل‌های وان‌درایو شما. همه‌ی فایل‌هایی که در این فولدر گذاشته شده و یا از آن حذف شدند با ابر همگام‌سازی خواهند شد.
  • skip_files: نوع فایل (یا الگوی فایل) که همگام‌سازی نخواهد شد.

بعد از اعمال تغییرات، وان‌درایو را سیو و ریستارت کنید.

فهرست سینک (همگامسازی)

اگر ترجیح می‌دهید به جای سینک کردن کل فولدر وان‌درایو، برخی موارد را به طور گلچین سینک کنید می‌توانید فایلی به نام sync_list ساخته و آن را در فولدر. config/onedriv /~ قرار دهید. داخل فایل، مسیر مربوطه را (از فولدر وان‌درایوِ همگامسازی‌شده) به فایل‌ها/فولدرهایی که می‌خواهید همگامسازی کنید اضافه نمایید.

شروع وان‌درایو در لاگین

وقتی کاربر لاگین می‌شود وان‌درایو به طور پیش‌فرض شروع به کار نمی‌کند. برای آنکه به طور اتوماتیک هر وقت لاگین می‌شود اجرا شود می توانید یا از system استفاده کنید:

sudo systemctl --user enable onedrive

sudo systemctl --user start onedrive

و یا به اپ استارت‌اپ خود onedrive را اضافه نمایید.

اکنون وان‌درایو با سیستم لینوکس شما همگام‌سازی خواهد بود.

 

[1] نرم‌افزار کنترل نسخه Git   

[2] Ubuntu

[3] Fedora

[4] Arch Linux

[5] Configuration

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی (ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.