۱۳۹۷/۱۰/۵ فناوری اطلاعات

کی بازارویندوز 10 طوری طراحی شده است که روی دستگاه‌های مجهز به صفحه لمسی (تاچ اسکرین) بخوبی کار می‌کند. تاچ‌ اسکرین‌ها در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و دستگاه‌های تبدیل‌شونده[1] تعبیه شده‌اند. صفحه‌ لمسی می‌تواند یا به عنوان تنها ورودیِ یک دستگاه عمل کند (مانند تبلت‌ها) و یا ورودیِ کمکی باشد (مانند لپ‌تاپ‌ها، دستگاه‌های تبدیل‌شونده و دسکتاپی). چنانچه قصد دارید قابلیت صفحه لمسی را در ویندوز 10 غیرفعال کنید و این را می‌دانید که دستگاه‌تان روش ورودی دیگری نیز دارد، می‌توانید این ویژگی را توسط Windows Device Manager از کار بیاندازید.

اصلاً چرا باید این قابلیت را در ویندوز 10 ببندیم؟

ورودی‌های صفحه لمسی بیشتر در تبلت‌ها و دستگاه‌های تبدیل‌شونده کاربرد دارند. اگر این قابلیت روی لپ‌تاپ‌های سنتی بیش از آنکه برایتان مفید باشد دردسرساز است، پس خیلی راحت آن‌ را غیرفعال کنید. دلیل دیگر این است که وقتی در حال تماشای فیلمی هستید و یا دارید کارهای شخصیتان را روی دستگاه انجام می‌دهید ممکن است کودکتان مدام با انگولک کردن صفحه باعث آزارتان شده و حواستان را پرت کند. البته برخی کیس‌ها هستند که به منظور جلوگیری از این مسائل تعبیه شده‌اند؛ اما خود همین کیس‌ها نیز از کیفیت عملکرد صفحه‌ی لمسی می‌کاهد (بعضی وقت‌ها بدون آنکه آن را لمس کرده باشید خود به خود به کار می‌افتد).

پروسه‌ی غیرفعال‌سازی تاچ اسکرین روی ویندوز 10 روی تمام انواع دستگاه‌ها (لپ‌تاپ‌ها، دسکتاپ‌ها، تبلت‌ها، دستگاه‌های تبدیل‌شونده، کامپیوترهایی که ساخت شرکت‌های خاص هستند مانند لپ‌تاپ‌های تاچ اسکرین شرکت اچ‌پی و یا لپ‌تاپ‌های تاچ اسکرین شرکت دل) یکسان است.

 هشدار: اگرتاچ اسکرین تنها ورودی برای دستگاه است از غیرفعال‌سازی این قابلیت بپرهیزید. اگر کیبورد و موس روی لپ‌تاپ یا دستگاه تبدیل‌شونده‌ی شما کار نمی‌کنند و یا چنانچه تبلتی دارید که کیبورد را به عنوان لوازم جانبی خود ندارد، پس به هیچ وجه توصیه نمی‌شود قابلیت تاچ اسکرین را غیرفعال کنید؛ بدین جهت که دیگر قادر نخواهید بود بعد از غیرفعالسازی، تاچ اسکرین را برگردانید و یا نوع دیگری از ورودی را برای دستگاه خود انتخاب کنید.

نحوه‌ی غیرفعالسازی

تاچ اسکرین‌ها از طریق  Device Manager غیر فعال می‌شوند. شما می‌توانید برای رفتن به این بخش از Control Panel کمک بگیرید و یا آن را مستقیماً در بخش جست وجو روی taskbar  پیدا نمایید. Device Manager جایی است که در آن، ویندوز 10 تمامی دستگاه‌های شما را مورد پیگیری قرار می‌دهد. همچنین جایی است که شما در آن می‌توانید هر دستگاهی را که به کامپیوترتان وصل است فعال یا غیرفعال کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا طریقه‌ی غیرفعالسازی صفحه لمسی روی ویندوز 10 را به شما آموزش دهیم:

- روی search box (جعبه‌ی جست‌وجو) در taskbar کلیک کنید.

 

 

- عبارت Device Manager را جست و جو نمایید.

 

 

- روی عبارت Device Manager کلیک کنید.

 

 

- روی فلش کنار گزینه‌ی Human Interface Devices کلیک کنید.

 

 

- HID-compliant touch screen را انتخاب کنید.

 

 

- روی گزینه‌ی Action در بالای پنجره کلیک کنید.

 

 

- Disable را بزنید.

 

 

- اگر پا‌پ‌آپِ هشداری مشاهده کردید که می‌گوید: «غیرفعال کردن این دستگاه باعث توقف عملکرد می‌شود. آیا واقعاً می‌خواهی آن را غیرفعال کنید؟[2]» روی Yes بزنید.

 

 

غیر‌فعال شدن تاچ اسکرین خود را تأیید نمایید.

چطور این کار را برای ویندوز 7 انجام دهیم؟

غیرفعال‌سازی یک تاچ اسکرین در ویندوز 7 عملکردی کاملاً متفاوتی با ورژن‌های جدیدتر خود دارد. به جای غیرفعال کردن تاچ اسکرین در Device Manager می‌بایست گزینه‌ی مشخصی را در منوی Pen and Touch غیرفعال کنید. از طریق کنترل پنل می‌توانید به این منو دسترسی پیدا کنید.

نحوه‌ی انجام کار (ویندوز 7):

- از دسکتاپ ویندوز روی دکمه‌ی Start کلیک کنید.

- روی Control Panel کلیک کنید.

- Pen and Touch را بزنید.

- تب Touch را انتخاب نمایید.

- علامت تیک را از کادر کنار Use your finger as an input device بردارید.

- غیر‌فعال شدن تاچ اسکرین خود را تأیید نمایید.

 

[1] 2-in-1 devices

[2] Disabling this device will cause it to stop functioning. Do you really want to disable it?

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی (ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.