۱۳۹۷/۱۰/۲۳ فناوری اطلاعات

کی بازار- کورتانا، دستیار مجازی مایکروسافت که اکنون با ویندوز 10 یکپارچه‌سازی شده است، به شما اجازه می‌دهد تا طیف وسیعی از امور را با تایپ کردن یا با صدای بلند ادا کردن فرمان‌ها (رو به میکروفون کامپیوترتان) انجام دهید. از تنظیمات یاداورها (reminders) در تقویم‌تان گرفته تا دریافت آخرین اخبار تیم ورزشی محبوب‌تان... کورتانا درست مانند منشی شخصی شما عمل می‌کند. این دستیار مهربان دیجیتالی همچنین به شما اجازه می‌دهد تا کارهای مختلف را در سیستم‌عامل ویندوز نیز انجام دهید (مانند اجرای اپلیکیشن و یا ارسال ایمیل).

مزیت دیگر کورتانا این است که به کاربر، اجازه‌ی تعامل با مرورگر مایکروسافت اِج می‌دهد. با چنین قابلیتی کاربر می‌تواند جست‌وجو کند، صفحات وب را اجرا نماید، فرمان‌ ارسال کرده و بدون آنکه مجبور باشد صفحه‌ی وب فعلی خود را ترک کند، سوالاتی بپرسد. همه‌ی اینها به لطف وجود کورتانا که درونِ مرورگر اج تعبیه گشته میسر شده است.

فعالسازی کورتانا در ویندوز

پیش از استفاده از کورتانا در مرورگر مایکروسافت اج، ابتدا می‌بایست آن را در سیستم عامل ویندوز فعالسازی کرد. برای شروع، روی کادر جست‌وجوی ویندوز کلیک کنید. این کادر در گوشه‌ی پایین سمت چپ نمایشگر قرار دارد و حاوی این متن است: وب و ویندوز را جست‌وجو کنید. وقتی پنجره‌ی جست‌وجو پدیدار می‌شود روی آیکون کورتانا کلیک کنید. این آیکون در حقیقت در قالب یک دایره‌ی سفید در گوشه‌ی یایین سمت چپ صفحه نمایش داده می‌شود.

حال به سمت پروسه‌ی فعالسازی برده خواهید شد. از آنجایی که کورتانا از بسیاری از داده‌های شخصی استفاده می‌کند (مانند جزئیات تقویم، تاریخچه‌ی موقعیت) می‌بایست پیش از ادامه دادن مسیر، موارد درخواست‌شده را انتخاب کنید. برای جلو رفتن مراحل روی دکمه‌ی کورتانا کلیک کنید. همچنین می‌توانید از ادامه‌ی مسیر خودداری نموده و دکمه‌ی No thanks را بزنید. با یک بار فعال کردن کورتانا، متن داخل کادر جست‌وجو (که پیشتر بدان اشاره شد) اکنون این جمله را می‌خواند: Ask me anything.

شناسایی صدا

گرچه می‌توانید با تایپ کردن در کادر جست‌وجو از کورتانا استفاده کنید اما اگر با آن حرف بزنید کارتان بسیار راحت‌تر خواهد شد زیرا کورتانا مجهز به قابلیت شناسایی صداست. شما به دو طریق می‌توانید فرمان‌های صوتی خود را به کورتانا بدهید. یکی با کلیک روی آیکون میکروفون (که در سمت راست کادر جست‌وجو قرار دارد). با این کار، متن لغت  Listening را با صدای بلند می‌خواند و این بدان معناست که شما می‌توانید فرمان صوتی خود را داده و هر سوالی که دارید از کورتانا بپرسید.

روش دوم ساده‌تر است اما قبل از دسترسی به آن ابتدا باید فعالش نمود. ابتدا روی دکمه‌ی دایره‌ای‌شکل که در سمت چپ کادر جست‌وجوی کورتانا قرار دارد کلیک کنید. وقتی پنجره‌ی پاپ‌آپ پدیدار شد، دکمه‌ای را که شکل کتاب با دایره‌ای روی جلدش است انتخاب نمایید (این دکمه در قاب منوی سمت چپ قرار دارد؛ درست زیر آیکون خانه). اکنون باید منوی  Notebook کورتانا نمایش داده شود. روی آپشن Settings کلیک کنید.

تنظیمات رابط کاربری کورتانا اکنون قابل‌روئت است. گزینه‌ی Hey Cortana را پیدا نموده و روی دکمه‌ی همراه آن کلیک کنید تا تاگل این ویژگی روشن شود. با یک بار فعال کردن آن متوجه خواهید شد که همچنین می‌توانید با استفاده از کورتانا به طور جداگانه به کسی وویس داده و یا جواب کسی را با پیام صوتی دهید. حال که این ویژگی را فعال کردید، اپِ فعال‌شده به محض آنکه بگویید Hey Cortana شروع به شنیدن فرمان‌های شما خواهد کرد.

فعالسازی کورتانا برای اجرا شدن در مرورگر اج

حال که کورتانا را در ویندوز فعال کردید، وقت آن است که آن را در مرورگر اج نیز فعال نمایید. روی دکمه‌ی More actions کلیک کنید (نماد سه نقطه واقع در گوشه بالا سمت راست در پنجره‌ی اصلی اج). وقتی منوی دراپ‌داون پدیدار می‌شود، گزینه‌ی Settings را انتخاب نمایید. حال باید رابط تنظیمات اج را مشاهده نمایید. به سمت پایین اسکرول کنید و دکمه‌ی View advanced settings را انتخاب نمایید. Privacy and services را پیدا کنید، بخشی که دارای گزینه‌ای به نام Have Cortana assist me in Microsoft Edge است. اگر دکمه‌ی همراهِ این گزینه خاموش است، یک بار روی آن زده تا تاگل، روشن شود. همیشه هم این مرحله الزامی نیست زیرا این ویژگی شاید از قبل فعالسازی شده باشد.

چطور اطلاعات تولید شده توسط کورتانا و اج را مدیریت کنیم؟

درست مانند حافظه نهان (cache)، کوکی‌ها و دیگر اطلاعات که همچنان که در وب جست‌وجو می‌کنید، به صورت داخلی ذخیره می‌شوند، وقتی کورتانا را با اج استفاده می‌کنید تاریخچه‌ی مرور و جست‌وجو در هارد درایو، Notebook و برخی اوقات در داشبورد  Bing (بسته به تنظیمات) ذخیره می‌شوند.

به منظور پاک کردن تاریخچه‌ی ذخیره‌شده در ابر:

  • با توجه به انجام مراحلی که در فوق بدان‌ها اشاره کردیم، به تنظیمات رابط  Notebook  کورتانا بروید.
  • به سمت پایین اسکرول کنید و روی Web search history settings کلیک کنید.
  • حال باید هجمه‌ای از جست‌وجوهایی کورتانایی خود را در مرورگر اج مشاهده نمایید که بر اساس تاریخ و ساعت طبقه‌بندی شده‌اند (شاید مجبور شوید اطلاعات مایکروسافت خود را برای Sign in شدن وارد کنید).
  • به منظور پاک کردن ورودی‌های شخصی روی x کنار هر کدام کلیک کنید. برای پاک کردن همه‌ی جست‌وجوهای وبیِ ذخیره‌شده روی داشبورد  Bing.com روی دکمه‌ی Clear all کلیک کنید.

توجه: این مقاله تنها برای کاربرانی است که مرورگر مایکروسافت اج را روی سیستم عامل ویندوز خود اجرا می‌کنند.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.