۱۳۹۷/۱۰/۲۴ فناوری اطلاعات

کی بازار- ساخت میانبرهای کیبورد مخصوص به خودتان در ویندوز 10 اصلاً کار سختی نیست. تنها کافیست روی آن بخشی که می‌خواهید میانبر بزنید راست کلیک کرده، سپس Properties را زده و فرمان خود را در کادر وارد کنید. اما اگر بخواهید میانبرهای کیبورد را که به طور پیش‌فرض در ویندوز 10 تعبیه شده‌اند تغییر دهید چه؟ مثلاً اینکه بخواهید برای باز شدن Search از Win + S استفاده کنید. بسیار خوب، در این مورد شرایط کمی سخت می‌شود اما خودتان که بهتر می‌دانید، هیچ کاری نشد ندارد. در ادامه با ما همراه شوید تا به شما آموزش دهیم چطور می‌شود در ویندوز 10 میانبرهای کیبورد مخصوص به خود را بسازید.

با AutoHotkey آشنا شوید

شاید کمی مأیوس‌کننده باشد اما بیایید ابتدا از خبر بد شروع کنیم: هیچ راه بومی‌ای برای تغییر دادن میانبرهای کیبورد پیش‌فرض در ویندوز وجود ندارد. در حقیقت مایکروسافت در طول این همه سال هنوز هم قصد ندارد کوچکترین انعطاف‌پذیری از خود نشان دهد. شاید هم می‌ترسد که کاربر با استفاده از میانبرهای کیبورد سفارشی‌سازی‌اش بخواهد به اپ‌های غیر مایکروسافتی دسترسی پیدا کند (که به احتمال زیاد همینطور است؛ اگر نه دلیل دیگری وجود ندارد). در عوض باید برای هر کلید میانبری که می‌خواهید جایگزین کنید اسکریپت‌های مجزا بسازید. هیچ جای نگرانی نیست. این فرآیند به لطف ابزاری به نام  AutoHotkey بسیار آسان شده است. AutoHotkey در واقع یک وسیله‌ی ساخت اسکریپت است که می‌تواند برای هر هدف مبتکرانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد؛ اما امروز مشخصاً به نحوه‌ی استفاده از آن برای تغییر دادن میانبرهای پیش‌فرض کیبورد در ویندوز 10 پرداخته‌ایم.

ابتدا این ابزار را از اینجا دانلود کنید.

بعد از آن، روی دسکتاپ پنجره (در جایی خالی) راست کلیک کرده و بعد New -> Auto Hotkey script را انتخاب نمایید. نام آن را چیزی انتخاب کنید که بعدها آن را به یاد آورده و بشناسید. توجه داشته باشید که باید همراه با پسوند ahk باشد. برای عوض کردن میانبر Windows Search با Search Everything نام آن را Search.ahk گذاشته‌ایم.

 

 

حالا می‌خواهیم کمی شما را با مقدمات استفاده از Auto Hotkey آشنا کنیم تا بتوانید راحت‌تر میانبرهای ویندوزی را با آن تغییر دهید. اکثر میانبرهای ویندوز از ترکیبی از دکمه‌های زیر استفاده می‌کنند؛ بنابراین برای شروع، دانستن همین‌ها کفایت می‌کند.

 

چنانچه می‌خواهید حرفی را تایپ کنید، به معنای واقعی کلمه همان حرف را تایپ کنید، درحالیکه دکمه‌هایی همچون Esc و Del (و دیگر دکمه‌ها) همچنین می‌توانند مستقیماً در داخل اسکریپت تایپ شوند. شما همچنین می‌توانید در این سایت فهرستی از مهم‌ترین‌ قواعد Auto Hotkey پیدا کنید.

حال فرض کنید می‌خواهیم میانبر پیش‌فرض Windows Search را به Search Everywhere تغییر دهیم. پس باید این فرمان را بدهیم:

#s::run, "C:\Program Files\Everything\Everything.exe"

 

 

:: در حقیقت  hotkey را از کاری که می‌خواهید انجام دهید جدا می‌کند. بخش کوچک پیش از آن همان hotkey است که به زودی اضافه خواهیم کرد (در مثال ما منظور Win+S است). بخش کوچک بعد از آن نیز فرمانی است که باعث باز شدن اپ  Search Everything می‌شود. بعد از همه‌ی جایگزین کردن‌های میانبر کیبورد توصیه می‌کنیم خط دومی نیز به اسکریپت خود اضافه کنید (و متن آن نیز باشد: NoTrayIcon#). با این کار، دیگر آیکون Auto Hotkey نمی‌تواند روی صفحه مدام پا‌پ‌آپ شود؛ در عین حال مطمئنید که پروسه دارد در پس‌زمینه اجرا می‌شود.

 

 

وقتی اسکریپت آماده شد آن را بسته و بعد ذخیره کنید. سپس برای اجرای آن، روی اسکریپت دو بار کلیک کنید و چک کنید آیا میانبر کیبورد شما آپدیت شده است یا نه.

اگر اینطور بود، اسکریپت .ahk را به فولدر استارت‌آپ سیستم خود در File Explorer انتقالدهید (C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp). برای همه‌ی جایگزینی‌های میانبرد کیبورد همین کار را انجام دهید. بدین‌ترتیب به محض بوت کردن پی‌سی خود خواهید دید که همه‌شان همانطور که می‌خواهید کار خواهند کرد.

 

 

نتیجه‌گیری

شاید این کار کمی انرژی‌تان را گرفته باشد اما نهایتاً میسر خواهد بود و دست کم در این بازه‌ی زمانی کوتاه با مقدمات و ساز وکار پایه‌ایِ Auto Hotkey آشنا شدید.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.