۱۳۹۷/۱۲/۱ فناوری اطلاعات

کی بازار- بعضی‌وقت‌ها فقط دوست دارید در خلوت خودتان جست‌وجو کنید؛ بدون اینکه سابقه‌ای از مرورتان بر جای باقی بماند. به همین دلیل خیلی از جست‌وجوها به ویژگیِ مرور خصوصی مجهزند. گوگل نیز برای مرورِ کرومی خود حالت ناشناسی در نظر گرفته است که بدان Incognito mode می‌گویند. برخی از سایت‌ها آن را شناسایی نموده و غیرفعالش می‌کنند تا دیگر کاربر قادر به مرور خصوصی نباشد؛ اما گزارشات جدید حاکی از این می‌باشد که این شرکت در صدد است نگذارد چنین اتفاقی به این سادگی‌ها پیش بیاید؛ بدین‌معنا که گوگل قرار است متوقف کردن حالت ناشناس کروم را برای سایت‌ها سخت‌تر از قبل کند.

حالت ناشناس و تلاش‌های گوگل

این چالش از زمانی شروع شد که وبسایت‌ها خواستند علایق کاربران را ردیابی کرده و بر اساس آن‌ها آگهی‌های هدفمند ارائه دهند. اما ماجرا اینجاست که کاربران یا آگهی‌ها را دوست ندارند و یا نمی‌خواهند فعالیت‌هایتان ردیابی شود. برخی سایت‌ها با علم به اینکه مرورگرها حالت ناشناسی برای جست‌وجو قائلند سعی دارند راه را بر این ویژگی سد کنند. آسان‌ترین راهی که سایت‌ها می‌توانند بواسطه‌ی آن، حالت ناشناس کروم را مسدود کنند استفاده از  API به نام FileSystem است که اپ‌ها در آن به طور موقتی و یا دائمی فایل ذخیره می‌کنند.

بدیهی است که این درست مخالف آنچه گوگل تلاش می‌کند از طریق حالت ناشناس کرومش میسر شود است. رسالت حالت ناشناس این است که افراد به طور ناشناس در آن فعالیت کنند اما وبسایت‌ها دارند همه‌چیز را خراب می‌کنند. 

 

 گزارشات اخیر نشان می‌دهد گوگل بالاخره (بعد از مدت‌ها صبوری کردن) تصمیم گرفته برای آن چالش راه‌حلی پیدا کند و نگذارد وبسایت‌ها حالت ناشناس کروم آن را به این راحتی‌ها مسدود کنند. وقتی کروم در حالت ناشناس است و از آن سیستم‌فایل[1] خواسته می‌شود، با استفاده از RAM یک نوع سیستم‌فایل مجازی می‌سازد تا مطمئن شود به محض ترک حالت ناشناس پاک خواهد شد. این کار جلوی روش‌های شناخته‌ی شده‌ی شناسایی (در صورت استفاده از حالت ناشناس) را می‌گیرد.

چه زمان تصمیم جدید گوگل اجرایی خواهد شد؟

تاریخ دقیقی که گوگل برای اجرایی کردن این تصمیم در نظر دارد نامشخص است اما به گفته‌ی توسعه‌دهنده‌ی مربوطه برای این پروژه، این طرح برای کروم 74 به طور آزمایشی عرضه و سپس به عنوان نسخه‌ی پیش‌فرض در کروم 76 تعبیه خواهد شد. تا آن زمان، باید این را در ذهن داشته باشید که لزوماً "ناشناس" نیستید... بلکه همچنان می‌توانید مورد شناسایی قرار بگیرید. وقتی در کروم هستید آنقدرها هم که فکر می‌کنید فعالیت‌هایتان خصوصی و محرمانه نیست. اما سوال اینجاست که چقدرِ دیگر طول می‌کشد تا وبسایت‌ها راه دیگری برای شناسایی حالت ناشناس کروم پیدا کنند؟ بالاخره آن‌ها باید از یک طریقی پول درآورند... پس حتماً دست روی دست نخواهند گذاشت. اتفاقاً این وقفه می‌تواند به آن‌ها زمان مناسبی برای فکر کردن دهد.

 

[1] File system

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.