۱۳۹۷/۱۲/۷ فناوری اطلاعات

کی بازار- مایکروسافت در صدد است آپدیت جدید ویندوز 10 خود (نسخه‌ی 1903) را هفته‌های آتی در بهار 2019 (آوریل) عرضه کند. از بعد از اولین آپدیت عرضه‌شده در سال 2015، این هفتمین آپدیت ویدوزِ شرکت است. البته این نسخه‌، بعد از ویندوز 10 1809 که چالش‌های بسیاری هم داشت آمد. گرچه به نظر می‌آید در مقایسه با آپدیت قبلی نسخه‌ی جدید ویژگی‌های چندان زیادی نداشته باشد، همچنان قابلیت‌هایی در آن ارتقا یافته است. در ادامه با ما همراه شوید تا چند تا از بهترین ویژگی‌های آپدیت جدید ویندوز 10 (1903) را پیش از آنکه عرضه شود به شما معرفی کنیم.

تم تور جدید

یکی از جدیدترین ویژگی‌های بصری این آپدیت، Light Theme  (تم نور) است که به ویندوز حس و حالی تمیز و خوش‌نور می‌دهد.

 

 

با این حال، فعالسازی تم نور جدید آن جایی که انتظار دارید نیست. برای فعالسازی آن به Settings > Personalization > Colors رفته و از منوی دراپ‌داون زیر گزینه‌ی Choose your color گزینه‌ی Light را انتخاب نمایید.

 

 

سندباکس ویندوز

سندباکس اساساً نسخه‌ی نور کم "ماشین مجازی" (VM[1]) است. این در حقیقت ویژگی‌ای برای کاربران حرفه‌ای است و به آن‌ها اجازه می‌دهد اپ‌های غیرقابل‌اعتماد را در محیطی کاملاً ایزوله اجرا کنند؛ محیطی که به بقیه‌ی جاهای سیستم آسیبی نرساند. این ویژگی بسیار آسانتر از راه‌اندازی یک ماشین مجازی‌ایست که هم زمان‌بر است و هم منابع سیستم را هدر می‌دهد.

 

 

کورتانا و جست‌وجو از هم جدایند

کورتانا، دستیار دیجیتال مایکروسافت به غیر از حضور کمرنگش در برخی دستگاه‌های هوشمند شامل پروژه‌ی شکست‌خورده‌ی Haman Kardon Invoke توجه زیادی را در بازار به خود جلب نکرد. کورتانا همچنین در ویندوز 10 هم تعبیه شد و بخشی از تجربه‌ی جستجوی ویندوزی به حساب می‌آمد. ممکن است در این مدت آزار و اذیتش هنگام راه‌اندازی و نصب ویندوز 10 جدید را دیده باشید. حالا، در نسخه‌ی 1903 قرار است جست‌وجو با کورتانا به دو بخش مجزا تبدیل شوند. اکنون تجربه‌ی جست‌وجو به صفحه‌ی فرودِ[2] کارامدتر و مجلل‌تری آپدیت شده است. و چنانچه جزو معدود کاربرانِ کورتانا روی دستگاه پی‌سی هستید، باید بگوییم این دستیار دیجیتال هم همچنان سر جای خودش است.

 

 

حالت پیشرفته‌ی جستجو

بخش جستجوی ویندوز، علاوه بر اینکه از کورتانا جدا شده و رابط کاربری‌اش مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است، همچنین اکنون دارای حالتی به نام "حالت پیشرفته" نیز هست.با فعالسازی آن، این بخش شروع می‌کند به جستجو در کل فولدرها و درایوهای متصل به اینترنت. همچنین می‌توانید در طول فرآیند جستجو برخی از بخش‌ها را فاکتور بگیرید. این قابلیت به طور پیش‌فرض فعال نیست و باید فعالسازیِ آن را بیاموزید.

 

 

توقف آپدیت‌ها برای نسخه‌ی خانگی ویندوز 10

کاربران حرفه‌ای ویندوز 10 خیلی وقت است که می‌توانند آپدیت‌های ویندوز 10 را متوقف کنند اما کاربران نسخه‌ی خانگی مجبور بودند برای انجام این کار، دست به اقداماتی چالش‌برانگیزتری بزنند (دستکاری کردن تنظیمات Metered Connection). اکنون کاربران خانگی این قابلیت را خواهند داشت تا آپدیت‌ها را تا سقف 7 روز با چند کلیک ساده روی دکمه متوقف سازند. همچنین شایان ذکر است که کاربران حرفه‌ای ویندوز 10 نیز طبق معمول این قابلیت را در اختیار دارند. می‌توانید با رفتن به Settings > Update & Security > Windows Update در بالای نمایشگر آن را پیدا کنید.

 

 

کنترل روشنایی از Action Center

این اسلایدر جدید روشنایی در Action Center است. در نسخه‌های قبلی می‌توانستید روشنایی صفحه را با دکمه‌ای که تنها چهار نوع تنظیمات داشت کنترل کنید؛ اما اسلایدر جدید به شما قابلیت دقیق و همه‌جانبه‌ی کنترل روشنایی صفحه را می‌دهد. شاید به نظر پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نباشد اما بیشترین درخواست کاربران در این بخش همین بود.

 

 

و قابلیت‌های دیگر!

البته کلی ویژگی‌های جدید مانند ذخیره‌ی رزروشده[3]، ساعت‌های فعال اتوماتیک، ارتقای اپ میل و یک سری آپگریدهای معمول برای امنیت و ثبات سیستم نیز در راه است. بعد از عرضه‌‌ی این آپدیت هرچه بیشتر با آن کار کنید بیشتر متوجه قابلیت‌های ریز و درشت آن خواهید شد.

 

[1] Virtual Machine

[2] Landingpage

[3]  Reserved Storage

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.