۱۳۹۷/۱۲/۱۸ فناوری اطلاعات

کی بازار- دلایل مختلفی وجود دارد که بخواهید برای استفاده از موس خود، کیبوردتان را تنظیم کنید. شاید همیشه از موسی باتری‌ای استفاده می‌کردید که حالا شارژش تمام شده است... شاید به همین دلیل موستان دیگر کار نمی‌کند و باید برای تعمیر آن در ویندوز 10 تغییراتی اعمال کنید. اما همین کار هم نمی‌توانید انجام دهید... می‌دانید چرا؟ چون موس‌ شما کار نمی‌کند! شاید کنترل کردن موس با کیبورد برای کسانی که مشکل حرکت با دستان خود را دارند امری بسیار حائز اهمیت به حساب بیاید؛ چراکه فشار دادن دکمه‌های کیبورد به مراتب آسان‌تر از اینطرف و آنطرف کردن دست روی میز کامپیوتر است.

دلیلش هر چیزی می‌تواند باشد... اما اینجا دلیل خاصی مد نظرمان نیست... دلیل هر چه که باشد قرار است در این مقاله به شما نشان دهیم چطور می شود در ویندوز 10 با کیبورد، موس خود را کنترل کنید.

کنترل کردن موس با کیبورد

ویژگیِ کنترل موس کیبورد در بخش تنظیمات Ease of Access ویندوز 10 تعبیه شده است. به  Window Settings app بروید (تنها کافیست در منوی استارت settings را تایپ کنید تا آن را سریعاً پیدا نمایید).

 

 

در پنجره‌ی Settings روی Ease of Access کلیک کرده و سپس در قاب سمت چپ گزینه‌ی Mouse را بزنید. بعد اسلایدر زیرِ Control your mouse with a keypad را On کنید.

 

 

حالاMouse Keys به سمت روشن سوئیچ شده است. به طور پیش‌فرض برای اجرا کردن آن باید Num Lock را فعال کنید؛ می‌توانید برای استفاده از کلیدهای موس از Num Pad سمت راست کیبورد خود استفاده نمایید. توصیه‌ی ما به شما این است که سرعت اسلایدر Pointer را در بالاترین حد ممکن خود تنظیم کنید. تیک زدن کادر Hold the Ctrl key همچنین ایده‌ی خوبی است؛ زیرا این کار به شما اجازه می‌دهد با استفاده از کلیدهای Ctrl و Shift سرعت نشانه‌گر یا پوینتر را کم و زیاد کنید.

 

 

در زیر کلیدهای numpad و کارکردهای مربوطه‌شان آورده شده است:

 

 

اگر Numpad نداشته باشیم چه؟

هرکسی هم انقدر خوش‌اقبال نیست که numpad داشته باشد. حقیقت این است که numpad‌ها مرتباً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین خیلی از لپ‌تاپ‌ها و برخی کیبوردهای تکی شامل آن‌ها نمی‌شوند.

 

 

اما جای نگرانی و ترس نیست؛ زیرا می‌توانید آن‌ها را از طریق اپ طرف سوم Mouse Keys تهیه کنید. این اپ به شما اجازه می‌دهد تا کلیدهای خود را تنظیم نمایید. به طور کلی این اپ از کلیدهای موس ویندوز قوی‌ترند.

 NeatMouse را وارد کنید. با استفاده از این اپِ سبک و کم‌حجم می‌توانید هر کلیدی را که می‌خواهید جای جهت‌گیری‌های موس را برایتان بگیرد تنظیم کنید.

روی آیکون مارک‌شده در زیر کلیک کنید تا برایتان گزینه‌های بیشتری نمایش داده شود؛ جایی که در آن می‌توانید کارکرد دکمه‌ی های کیبورد به جای دکمه‌های موس را تغییر دهید و نیز سرعت موس را هم بنا بر دلخواه خود دستکاری کنید. علاوه بر این‌ها می‌توانید انتخاب کنید به محض بوت کردن سیستم، این اپ روشن شود یا خیر.

 

 

همچنین می‌توانید کلیدی را که روی کیبورد، کارکرد موس دارد نیز تغییر دهید. این درحالیست که دراپ‌داون Emulate only with به شا اجازه می‌دهد برای اجرای آن، دکمه‌ای جهت فشار دادن تنظیم کنید.

حتی این قابلیت در اختیار شما قرار داده می‌شود تا با استفاده از آیکون سبزرنگ + که بسته به نرم‌افزاری که استفاده می‌کنید و دیگر عوامل برای خود پروفایل‌های متعدد تنظیم کنید.

 

 

نتیجه‌گیری

برخی تا وقتی مجبور نباشند دوست ندارند از اپ‌های طرف‌سوم استفاده کنند؛ اما اگر خواهان روشی سفارشی‌سازی‌تر و روان‌تری برای شبیه‌سازی کارکرد موس خود روی کیبورد هستید ما به شما  NeatMouse را توصیه می‌کنیم که در مقایسه با اپ  Mouse Keys عملکرد بسیار بهتری دارد. جدا از دادن کنترل بیشتر به شما، این پوینتر موس خیلی روان‌تر عمل می‌کند.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.