۱۳۹۷/۱۲/۱۹ فناوری اطلاعات

کی بازار- درایو SSD (درایو حالت جامد[1]) خریدید و حالا می‌خواهید سیستم‌عامل ویندوز 10 را به همراه همه‌ی اطلاعات به درایو جدیدی منتقل کنید؟ گرچه ویندوز 10 به این راحتی‌ها هم اجازه‌ی انجام این کار را به شما نمی‌دهد اما هنوز هم راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها بتوانید نصب سیستم‌عامل را به SSD منتقل کنید. بهترین چیز در مورد این فرآیند این است که وقتی تمام شد، سرعت سیستم‌تان بالاتر می‌رود. در ادامه با ما همراه شوید تا به شما نشان دهیم چطور می‌شود کل سیستم‌عامل ویندوز را با تمام فایل‌ها و تنظیمات (کاملاً دست‌نخورده) روی درایو SSD شبیه‌سازی کرد.

یادداشت: پیش از انتقال سیستم‌عامل به درایو SSD مطمئن شوید از کل اطلاعات‌تان بک‌آپ گرفته شده باشد. این کار به شما تضمین می‌دهد که در صورت بروز هرگونه خطا، اطلاعات شما در طول کل پروسه جایی مطمئن محفوظ خواهد ماند.

اقدامات اولیه

حال که از درایو خود بک‌آپ گرفتید، پیش از اجرای شبیه‌سازی (مهاجرت) ویندوز 10 به درایو SSD اقدامات اولیه‌ی زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید محتوای دیسک خود را حتی‌المقدور جمع و جور کنید تا دیگر دردسر فضای بیشتر نداشته باشید؛ چراکه درایوهای SSD معمولاً در مقایسه با درایو دیسک سخت[2] فضای کمتری دارند. این کار تضمین می‌دهد محدوده‌[3]ی سیستم شما با درایو جدید همخوانی دارد.
  • هرگونه فایل شخصی، فایل‌های چندرسانه‌ای مانند عکس، ویدیو، موزیک و فایل‌های غیر سیستمی را پاک کنید تا محدوده یا دیواره‌ی جداکننده‌ تا حد امکان کوچک شده باشد. نگران پاک کردن این فایل‌ها نباشید چراکه از آن‌ها از قبل بک‌آپ گرفته شده است.
  • چک کنید که دیواره‌ی سیستم‌تان با درایو SSD همخوانی داشته باشد. سپس می‌توانید پروسه‌ی شبیه‌سازی را شروع کنید.

در صورت تمایل می‌توانید جهت آماده‌سازی سیستم خود برای مهاجرتی روان، سریع و بی‌زحمت به درایو SSD از ابزار Disk Cleanup ویندوز استفاده کنید.

برای انجام این کار اقدامات زیر را انجام دهید:

1. در بارِ جست وجوی ویندوز، Disk Cleanup را تایپ کرده و روی لینک آن کلیک کنید.

 

 

2. کادری با فهرستی از انواع فایل‌ها بریتان باز خواهد شد. فایل‌هایی را که می‌خواهید از شرشان خلاص شده و با پاکشان کنید چک نمایید. البته بیشتر آن‌ها از قبل چک شده‌اند؛ اما برای اطمینان بیشتر یک دور دیگر نیز چک کنید که مبادا فایل‌هایی که بدان نیاز دارید بین آن‌ها باشد.

 

 

3. روی گزینه‌ی Clean up system files کلیک کنید.

 

 

4. برای شروع پروسه‌ی تمیزکاری گزینه‌ی OK را بزنید.

شبیه‌سازی ویندوز 10 در درایو SSD

شما به روش‌های مختلف می‌توانید سیستم‌عامل ویندوز را به درایو SSD خود شبیه‌سازی کنید که برخی از آن‌ها نیازمند ابزارهای ساخت شرکت‌های طرف‌سوم‌اند. از رایج‌ترین این ابزارها که نیازی هم به نصب مجدد در SSD شما ندارند می‌توان به EaseUS و AOMEI Backupper اشاره کرد.

استفاده از نرم‌افزار EaseUS

EaseUS یک نرم‌افزار رایگان شبیه‌سازیست که به شما اجازه می‌دهد ویندوز 10 را بدون نصب مجدد سیستم روی درایو SSD انتقال دهید.

  1. نرم‌افزار شبیه‌سازی EaseUS Todo Backup را دانلود کنید.
  2. آن را روی کامپیوتر خود نصب و اجرا نمایید.
  3. Clone را انتخاب کنید.

 

 

4. آن محدوده از دیسک را که می‌خواهید شبیه‌سازی شود و همچنین دیسکِ مقصد که می‌خواهید در آن، دیسک شبیه‌سازی‌شده را ذخیره کنید یا با اطلاعات خود محدوده‌اش را تقسیم‌بندی نمایید انتخاب کنید.

 

 

5. برای شروع پروسه‌ی شبیه‌سازی و یا تقسیم‌بندی دیواره روی گزینه‌ی Proceed کلیک کنید.

 

 

6. کامپیوتر خود را ریبوت کنید.

توجه: در صورت بروز هرگونه خطا (مثلاً اگر درایوتان خیلی بزرگ بود) تنها کافیست فایل‌های بیشتری را در HDD خود پاک کنید.

اکنون می‌توانید به استفاده از ویندوز 10 خود روی درایو  SSDتان ادامه دهید. در صورت تمایل می‌توانید HDD ویندوز قدیمی را حذف کرده و یا از آن به عنوان فضای ذخیره‌سازیِ اضافه استفاده کنید.

استفاده از نرم‌افزار AOMEI Backupper

AOMEI Backupper ابزار طرف‌سوم دیگریست که با استفاده از آن می‌توانید سیستم‌عامل ویندوز خود را به درایو SSD منتقل کنید. استفاده از بسیار آسان است؛ همچنین به شما قابلیت بک‌آپ از اطلاعات‌تان، شبیه‌سازی درایو، ریکاوریِ فجایع و ارائه‌ی راه‌حل‌های همگام‌سازی فایل را می‌دهد.

  1. AOMEI Backupper Standard را در کامپیوتر خود دانلود و نصب کنید.
  2. هارد درایو خود را به کامپیوتر وصل کنید.
  3. با رفتن به Clone -> System Clone پروسه را اجرا کنید.
  4. پنجره‌ای جدید برایتان باز خوهد شد که از شما می‌پرسد دوست دارید فایل‌های سیستم‌عامل به کجا انتقال داده شوند.
  5. درایو SSD خود را انتخاب کنید.
  6. گزینش خویش را تأیید نمایید.
  7. به منظور تکمیل عملیات شبیه‌سازی،  Next را زده و فرمان‌های روی نمایشگر را دنبال کنید.

اکنون با موفقیت سیستم‌عامل ویندوز خود را به درایو SSD شبیه‌سازی کرده‌اید.

اقدامات بعدی

بعد از شبیه‌سازی سیستم‌عامل به درایو SSD، فایل‌های شخصی و فولدرهای کاربری را به حالت HDD فرمت‌شده‌ و قدیمی ریستور کنید.

  1. به منظور ذخیره‌ی فایل‌های شخصی و فولدرهای کاربری، فولدر جدیدی را در درایو قدیمی‌تان بسازید؛ نام فولدر را هرچه خواستید بگذارید، برای مثال MyOldStuff.
  2. به C://Users/<username> بروید. (در اینجاست که همه‌ی فولدرهای کاربری خود را خواهید دید)
  3. روی هری یک از فولدرها راست‌کلیک کرده و تب Properties -> Location را انتخاب کنید.
  4. گزینه‌ی Move را بزنید.
  5. فولدر جدید را به عنوان هدف انتخاب کنید.

همه‌ی فولدرهای شما اکنون در درایو قدیمی‌تان (HDD) قرار خواهند گرفت.

برای ریستور کردن فایل‌های شخصی در HDD قدیمی، دو مرحله‌ی زیر را انجام دهید:

  1. مقصد بک‌آپ را باز کرده (می‌تواند ذخیره‌ی اضافی، ابر، یا هر دیواره‌ی جداکننده‌دیگری باشد).
  2. همه‌ی فایل‌های کاربری را به فولدرهای کاربری جدید -مانند My Documents، My Music یا هر فولدر کاربری دیگر- درگ کنید (بکشید).

اکنون همه‌ی فایل‌های شخصی‌تان قابل دسترسی خواهند بود؛ حتی اگر در محدوده‌ی جداسازیِ سیستم‌تان هم نباشند.

 

[1] Solid-state drive

[2] hard disk drive

[3] Partition

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.