۱۳۹۷/۱۲/۲۱ فناوری اطلاعات

کی بازار- فایل‌های Dat یکی از بزرگ‌ترین اسرارهای ویندوزند: اصلاً چرا آیکون‌هایشان خالیست؟ چرا نمی‌شود بازشان کرد؟ هدفشان چیست؟ برخی اوقات فایل‌های .dat را باید همانجور به حال خود رها کرد چون حاوی اطلاعات بسیار مهمی‌اند که به بخشی از نرم‌افزار مربوط می‌شود... همان بهتر که خودتان را به دردسر نیاندازید. اما وقت‌هایی هم هست که فایل‌های .dat می‌توانند تنها یک سری فایل رسانه‌ای، ایمیل و یا انواع دیگر فایل باشند که ویندوز یا هر نرم‌افزار مربوطه‌ای به هر دلیلی نتوانسته تعریفش کند. در چنین شرایطی، فایل‌های.dat  را می‌توان باز کرد.

در ادامه با ما همراه شوید تا نشان دهیم چطور می‌شود فهمید داخل یک فایل DAT چیست و چگونه می‌شود در صورت لزوم آن را تبدیل کرد:

فایل DAT چیست؟

به طور پیش‌فرض فایل‌های DAT با هیچ برنامه‌ی خاصی میانه ندارند و نباید هم داشته باشند، زیرا اطلاعاتی که در خود دارند اغلب باینری (دودویی) و غیرقابل‌فهم است. با این حال، اگر می‌خواهید فایل DAT را باز کنید پس معمول‌ترین روش استفاده از Notepad (و یا ترجیحاً ادیتورِ متنی پیشرفته‌تری همچون ++ Notepad که اطلاعات داخل فایل را با وضوح بیشتری نمایش می‌دهد) است. عمده‌ترین شاخص اینکه یک فایل .dat چه می‌کند و به کدام نرم‌افزار پیوست شده است، نام خودش و نام دایرکتوری‌اش می‌باشد. در مثال زیر می‌توان متوجه شد که این فایل  DAT بخصوص که لحظه‌ای پیش باز شده است حاوی اطلاعات صوتی برای بازی Super Meat Boy می‌باشد. اگر چنین اطلاعاتی در آن است پس بهتر است کنجکاوی را کنار بگذارید؛ حتماً دلیلی برای این کار وجود داشته.

 

 

اکثر اوقات وقتی یک فایل .dat در Notepad باز می‌کنید (یا ++ Notepad در رابطه با مورد ما) چیزی شبیه به این عکس خواهد بود:

 

 

با چنین اطلاعاتی نمی‌شود هیچ کاری کرد؛ جز اینکه با دستکاری کردن همه‌چیز را به هم می‌ریزیم. اگر داخل فایل .dat چنین چیزی دیدید همینطور دست‌نخورده آن را رها کرده و برگردید.

در برخی مواقع دیگر شاید اصلاً نتوانید فایل .dat را در ادیتور متنی باز کنید زیرا آن در حقیقت یک فایل سیستم بوده و تحت حمایت و حفاظت ویندوز است.

با این حال اگر مشکوکید که فلان فایل DAT از کجا آمده و یا هدفش چیست همیشه می‌توانید با استفاده از یک اپ آنتی‌ویروس از فایل اسکن بگیرید. از آنجایی که فایل‌های DAT عمومی‌اند و براحتی هم باز نمی‌شوند اغلب مخفیگاهِ خوبی برای بدافزارها به نظر می‌رسند. اطلاعات داخل برخی فایل‌های .dat را می‌توان براحتی خواند. این یکی که در فولدری برای یک بازی قدیمی MMO بازش کردم حاوی اطلاعاتی مرتبط با اکانت آنلاین من برای این بازیست.

 

باز هم تأکید می‌کنیم... دنبال دردسر نگردید... اگر هم کنجکاوی‌تان گل کرده است پس مطمئن شوید به حد کافی در این بخش دانش و معلومات دارید که دسته گل به آب ندهید.

تبدیل فایل‌های .dat به سایر فرمت‌ها

در برخی موارد، اگر از منبع فایل DAT خود مطمئن هستید (مثلاً اینکه آیا فایل ویدیویی بوده است یا خیر) می‌توانید آن را در فرمت‌های دیگر مانند آدیو یا ویدیو باز کنید.

برای مثال، فایل‌های VCD (که از فرمت .mpg استفاده می‌کنند) می‌توانند نهایتاً در فرمت .dat  ذخیره شوند.

در چنین موردی می توانید تنها روی فایل .dat راست‌کلیک کرده و سپس Properties را بزنید... بعد نامش را از .dat به .mpg یا هر فرمتی که مد نظرتان است (یا فکر می‌کنید فایل اصلی همان بوده است) تغییر دهید. قویاً توصیه می‌کنیم این کار را روی کپیِ فایل اصلی انجام دهید و نه خودِ فایل اصلی چرا که ممکن است فایل خراب شود. وقتی کارتان تمام شد، OK را زده و فایل .dat را بلافاصله در فرمت رسانه‌ای خواهید دید.

 

 

نتیجه‌گیری

فایل‌های .dat در کل از آن دست فایل‌هایی‌اند که خیلی نباید پا روی دُمشان گذاشت. آن‌ها به هر دلیلی مرموزند و شامل دسته دسته اطلاعات باینری‌اند که با یک دستکاری کوچک آن‌ها، فاجعه به بار می‌آید. اما اگر مطمئن هستید فلان فایل .dat شامل محتوای قابل‌اجرا و رسانه‌ای‌ است پس کپی‌ای از آن بسازید و بعد با آن کمی دست و پنجه نرم کنید تا شاید باز شود. اما باری دیگر تأکید مؤکد می‌کنیم که همه‌ی این دستکاری‌ها را روی فایل کپی انجام هید و نه فایل اصلی.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.