۱۳۹۸/۱/۲۷ فناوری اطلاعات

کی بازار- مایکروسافت در حال بازسازی مرورگر وبیِ خود یعنی اج است. این مرورگر در حقیقت مبتنی بر موتورِ کرومیوم منبع باز[1] گوگل می‌باشد. در حال حاضر هر کس می‌تواند اجِ کرومیومی[2] را روی پی‌سی‌های ویندوز 10 دانلود و نصب کند. این نسخه از مرورگر هنوز در مراحل اولیه‌ی نسخه‌ی توصعه‌دهنده‌ی خود به سر می‌برد؛ اما فرقی ندارد توسعه‌دهنده‌اید یا صرفاً یک طرفدار... در هر صورت می‌توانید کار کردن با آن را شروع کنید. البته این نسخه نمی‌تواند جای نسخه‌ی فعلی اج یا کروم را بگیرد؛ بلکه تنها یک مرورگر مجزا و واحد است که در صورت تمایل می‌توانید امتحانش کنید. اگر قصد چنین کاری را دارید اولین چیزی که ممکن است برای آزمایش کردن بخواهید افزونه‌ها هستند. در ادامه با ما همراه شوید تا نحوه‌ی نصب افزونه‌های اجِ مبتنی بر کرومیوم را روی ویندوز 10 به شما آموزش دهیم.

نصب افزونه‌های اج روی اجِ کرومیوم

به یاد داشته باشید وقتی اج برای اولین بار در سال 2015 با ویندوز 10 عرضه شد حتی از افزونه‌ها هم پشتیبانی نمی‌کرد. با این حال، به مرور زمان، از افزونه‌های بسیار با کیفیتی بهره‌مند شد که می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه مایکروسافت نصب کنید. هنوز هم می‌توانید آن‌ها را روی نسخه‌ی مبتنی بر کرومیوم نیز نصب نمایید. برای شروع به Settings > Extensions بروید.

 

 

روی صفحه‌ی بعدی به دنبال افزونه‌ی خاص بگردید و یا روی لینک Get extensions from Microsoft Store کلیک کنید.

 

 

نسخه‌ی کلاسیک اج برایتان فروشگاه مایکروسافت را باز می‌کند؛ اما این اتفاق در نسخه‌ی اج کرومیومی نمی‌افتد. در عوض این نسخه بخش Extensions را باز خواهد کرد؛ بخشی که نسخه‌ی وبی آن در فروشگاه مایکروسافت موجود است. افزونه‌ی مورد نظر خود را پیدا نموده و رویش کلیک کنید. می‌توانید توضیحات آن را در صورت لزوم مرور کنید و روی دکمه‌ی Get کلیک نمایید. سپس تأیید کنید که می‌خواهید افزونه را نصب نمایید.

نصب افزونه‌های گوگل کروم روی اج کرومیوم

از آنجایی که ما هنوز در مراحل اولیه‌ی ساخت اج کرومیوم به سر می‌بریم، اولین کار این است که پشتیبانی افزونه را فعالسازی کنید. مرورگر را اجرا کرده و به بخش Settings > Extensions بروید. دکمه‌ی Allow extensions from other stores را که در زیر قاب سمت چپ قرار دارد روشن کرده و بعد روی گزینه‌ی Allow کلیک کنید.

 

 

اکنون می‌توانید به فروشگاه کروم وب رفته و هر افزونه‌ی کرومی را که می‌خواهید نصب نمایید. تنها باید روی دکمه‌ی Add to Chrome کلیک کرده و بعد برای تأیید روی Ad extension بزنید.

 

 

دیگر کار شما تمام است. حالا دیگر افزونه‌هایتان درست مانند زمانی که از گوگل کروم استفاده می‌کردید نصب خواهند شد. برای دیدن افزونه‌های نصب‌شده به Settings > Extensions بروید. از آنجا قادر خواهید فهرستی ببینید از افزونه‌هایی که از فروشگاه مایکروسافت نصب کرده‌اید و گوگل کروم نیز زیر بخش From other sources خود را نمایان خواهد کرد.

 

 

توجه داشته باشید که این نسخه مدام در حال تکمیل است پس به طور حتم وقتی نسخه‌ی نهایی عرضه شد شاهد تغییراتی در ساز و کار آن خواهیم بود. برای مثال، هم‌اکنون تنها دو فروشگاه برای افزونه‌ها وجوود دارد اما ممکن است وقتی محصول نهایی عرضه شد تعداد فروشگاه‌ها تغییر کند. این به‌روزرسانی همچنان ادامه خواهد داشت، پس گوش به زنگ بمانید.

 

[1] Open Source Chromium engine

[2] Chromium Edge

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.