کی بازار- وقتی صحبت از نرم‌افزار آنتی‌ویروس می‌شود، Windows Defender همیشه یک انتخاب طبیعی است. در واقع کسی آن را انتخاب نمی‌کند بلکه این بسته از قبل روی ویندوز 10 گذاشته شده است (در نسخه‌های قبلی ویندوز به عنوان Microsoft Security Essentials شناخته می‌شد). بنابراین همیشه فکر می‌کنیم وقتی این نرم‌افزار روی ویندوز 10 ما هست دیگر جای نگرانی نیست، مگر نه؟ اما سوال اینجاست: آیا این ابزارِ درون‌سازه‌ای ویندوزی به خودیِ خود کافی است؟ یا اینکه برای ایمن ماندن در برابر خطرات آنلاین باید به آنتی‌ویروس‌های قوی‌تری متوسل شد؟ در ادامه با همراه شوید پاسخ این سوال را با شما در میان بگذاریم.

یادداشت: این تحلیل مبتنی بر تحقیقات صورت‌گرفته در دسامبر 2018 است. نتایج به مرور زمان ممکن است دستخوش تغییرات شوند اما سعی داریم ثابت‌ترین آن‌ها را خدمتتان ارائه دهیم.

Windows Defender در مقام مقایسه

اینکه تنها از Windows Defender صحبت کنیم کاری را از پیش نمی‌برد. آنچه باید بدانیم این است که این نرم‌افزار چگونه می‌تواند در برابر بزرگ‌ترین برنامه‌های آنتی‌ویروس که ممکن است دانلودشان کرده باشید و یا حتی در طول این سال‌های برای دریافتشان پول هم پرداخت کرده باشید خودی نشان دهد؟ خوشبختانه سایت‌های متعددی وجود دارند که هر ماه این نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس را با هم مقایسه می‌کنند.

AV Test

AV Test به کاربران کمک می‌کند تا بهترین آنتی‌ویروس را برای استفاده انتخاب کنند. این سازمان با استفاده از مقیاس 0 تا 6 (که بهترین رتبه است) بر اساس سه مؤلفه، هر آنتی‌ویروس‌ را رتبه‌بندی می‌کند. این سه مؤلفه عبارت‌اند از: حفاظت، عملکرد و قابلیت استفاده. با این تفسیر Windows Defender می‌تواند در این فضای رقابتی دوام بیاورد؟

به نظر خیلی خوب از پسش برمی‌آید.

 

 

آوریل 2018 نرم‌افزار Windows Defender بین سه طبقه‌بندی رتبه‌ی 5.5 را گرفت اما آزمون‌هایی که از دسامبر 2018 گرفته شد در واقع حاکی از این می‌باشد که این آنتی‌ویروس درون‌سازه‌ای در بخش حفاظت خود را ارتقا داده و اکنون رتبه‌ی کامل را گرفته است. این به لحاظ فنی مساویست با رتبه‌هایی که غول‌های آنتی‌ویروس همچون Avast، Avira و AVG در دو بخش حفاظت و عملکرد دریافت کردند.

بر اساس آزمون AV، نرم‌افزار Windows Defender در حال حاضر حفاظت 99.6 درصدی را در مقابل حملات بدافزار روز صفر ارائه می‌دهد. از 1.5 میلیون نمونه، Defender در ماه نوامبر توانست هفت نرم‌افزار قانونی را به عنوان بدافزار شناسایی کند. پس پر واضح است که این نرم‌افزار براحتی می‌تواند حریفِ رقبای سرسخت خود باشد. شاید این خبر برای آن‌هایی که این آنتی‌ویروس‌ها از چند سال پیش می‌شناسند شوکه‌کننده باشد چون همیشه گمان می‌کردند Defender یک راه‌حل پیش و پا افتاده و کار راه بیانداز است.

AV Comparatives

اینکه برای مقایسه‌ی آنتی‌ویروس‌ها تنها به یک وبسایت نگاه کنیم خیلی ناعادلانه است. زیرا ابزار تحقیق و ملاک‌های AV Tests ممکن است با سایت دیگر متفاوت باشد. یکی دیگر از وبسایت‌های محبوب برای تحقیق روی آنتی‌ویروس‌ها AV Comparatives است. آیا Windows Defender از این وبسایت هم می‌تواند سربلند بیرون بیاید؟

 

 

با نگاهی به تست‌های حفاظت، می‌توان گفت نتایج باری دیگر بسیار خوب از آب درآمده است. AV Comparatives این تست‌ها را با استفاده از ترکیبی از یوآرال‌های مخرب، دانلودهای درایوبای (drive-by) و یوآرال‌هایی -که کاربران را به بدافزارها هدایت می‌کنند- انجام داد. Windows Defender رتبه‌ی 0% را دریافت کرد که در مقایسه با 0.5% Avast و AVG خیلی بهتر بود. در این میان Avira، Bitdefender و McAfee بالاترین رتبه‌ها را از آنِ خود کردند.

در مقایسه با سال‌های گذشته، Windows Defender در بخش مسدود کردن بدافزار وابسته به کاربر بسیار پیشرفت کرده است. در آوریل 2018 رتبه‌ی بدافزار وابسته به کاربرِ این نرم‌افزار 3.6% بود. از جولای تا نوامبر 2018 این درصد به 0.8% کاهش یافت. اما نقطه ضعف Windows Defender شناساییِ مثبت‌های کاذب است. بنابراین مایکروسافت باید در عین حال که تعداد مثبت‌های کاذب را کم می‌کند همچنان امنیت را نیز حفظ نماید.

خیلی بهتر از قبل

گرچه ممکن است نتایج تست‌های AV Test و AV Comparatives با هم کمی فرق داشته باشند اما هر دو نشان‌دهنده‌ی ارتقای قابل‌ملاحظه‌ای در بخش عملکرد Windows Defender در طی این سال‌ها می‌باشند.

 

 

برگردیم به اکتبر 2015، Windows Defender رتبه 6/3.5 را در بخش حفاظت گرفت و البته سطح حفاظتش در برابر حملات روز صفر بدافزار 95 درصد بود.

 

 

Windows Defender در بخش امنیت (متکی به کاربر) در AV Comparatives  در سال 2018  (در مقایسه با دوره‌ی جولای تا نوامبر سال 2016) پیشرفت قابل‌توجهی کرده است. البته این درجه عالی نیست اما جهشی عظیم به حساب می‌آید.

قضاوت: دفاعی قوی

شاید اگر چند سال پیش بود و ما به شما می‌گفتیم هیچ نرم‌افزار آنتی‌ویروس طرف سومی برای سیستم خود نصب نکنید زیرا ویندوز خود به تنهایی از پی‌سی شما حفاظت می‌کند خنده‌تان می‌گرفت و با خود می‌گفتید چه پیشنهاد احمقانه و مسخره‌ای. اما اکنون می‌توانیم اعلام کنیم Windows Defender خود می‌تواند برای سیستم شما کافی باشد.

 

 

با این‌ حال، اگر می‌خواهید جانب احتیاط را رعایت کنید، ضرری ندارد اگر لایه‌ی امنیتی دیگری روی Windows Defender اضافه کنید تا میزان بروز هر تهدید جانبی در فضای آنلاین به حداقل خود برسد. اما این را بدانید که اگر فقط و فقط  Windows Defender دارید جای هیچ نگرانی‌ای نیست. این را به یاد داشته باشید که چشم‌انداز بدافزارها مدام در حال تغییر است و هیچ معلوم نیست این ادعا تا چند ماه یا چند سال دیگر همچنان بر قوت خود باقی بماند.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.