کی بازار- مایکروسافت وان‌نوت[1] برای آن‌هایی که به دنبال جمع‌آوری، تنظیم، جستجو و به اشتراک گذاشتن اطلاعات می‌باشند مناسب‌ترین گزینه است. تقریباً نام وان‌نوت را همه شنیده‌اند؛ این برند برای خیلی‌ها نام‌آشناست. وان‌نوت رایگان است اما شاید برخی دوست داشته باشند خود را از حصار اکوسیستم همیشه حواس‌جمعِ مایکروسافت بیرون بکشند و نرم‌افزارهای متفاوت‌تری را امتحان کنند. آیا به دنبال چیزی جایگزین می‌گردید که بتواند یادداشت‌های شما را به طرز جالب‌تری نمایش دهد؟ دوست دارید نرم‌افزاری داشته باشید که به بهترین نحو بلد باشد یادداشت‌برداری کند؟ در ادامه 6 جایگزین رایگان برای وان‌نوت را دست‌چین و تقدیم حضورتان کرده‌ایم:

  1. Zoho Notebook

زوهو که چند پلت‌فرمه است و قابلیت‌های متعددی دارد هم به لحاظ ظاهر زیباست و هم به لحاظ کارکرد. نرم‌افزاری بسیار رنگی، واضح و برازنده است. از شاخص‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به قابلیت ساخت کاور برای نوت‌بوک و همچنین ابزاری برای برش وب (برای برداشتن بخش‌هایی از مقاله یا تکه‌هایی از فضای اینترنت) اشاره کرد.

 

 

شما می‌توانید به طور رایگان یادداشت‌های خود را روی هر چند تعداد دستگاهی که بخواهید همگام‌سازی نمایید.

پلت‌فرم: ویندوز، مک، آی‌او‌اس، اندروید

  1. Simplenote

این نرم‌افزار برای آن‌هایی که وان‌نوت را خیلی پرزرق و برق می‌دیدند عالی است. Simplenote با رنگ‌های زننده و خیره‌کننده تزئین گشته و به طور کلی در این نرم‌افزار از هرگونه زیاده‌روی اجتناب شده است. همانطور که از نامش پیداست همه‌چیز در این نرم‌افزار ساده گرفته شده و برای تغییر سایز فونت‌ها، مدل متن و غیره گزینه‌های زیادی در اختیار قرار نمی‌دهد. در عوض، بیشتر مبتنی بر Markdown است- یک سینتکسِ منبع بازِ HTML مانند که با استفاده از کد شروع به ساختن سمبل‌ها می‌کند. شاید کمی فنی به نظر برسد اما ممکن است مورد علاقه‌ی خیلی از افراد قرار گیرد.

 

 

Simplenote روی دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی می‌شود و به شما اجازه می‌دهد تا یادداشت‌های خود را با آپلود کردن آن‌ها در وب به اشتراک بگذارید. همچنین با استفاده از آن می‌توانید با دوستان خود در یادداشت‌های همدیگر مشارکت داشته باشید. شاید خیلی به چشم نیاید و یا نشود آن را سفارشی‌سازی کرد اما اگر به دنبال اپ یادداشت‌بردارِ جمع‌وجور و کارراه‌انداز هستید این گزینه برایتان عالیست.

پلت‌فرم: ویندوز، مک، لینوکس، اندروید، آی‌آو‌اس

  1. Evernote

اِوِرنوت- این دشمن شماره یک وان نوت- از وقتی کاربران را به همگام‌سازی تنها بین دو دستگاه محدود کرد از چشم خیلی‌ها افتاد. اما اگر تعداد دستگاه‌های مورد نظرتان از همین اندازه فراتر نمی‌رود پس Evernote می‌تواند همچنان گزینه‌ی جامع و کاملی برایتان باشد.

 

 

برش وب جزو فن‌های اورنوت به حساب می‌آید. این افزونه‌ی مرورگر قادر به برش صفحات وب آن هم با دقت بالاست و به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید از آن‌ها متن، اسکرین‌شات و یا نسخه‌های ساده‌تر شده‌ی مقالات را درآورید. اگر با برش وب، تصمیم به درآوردن تصاویر دارید پس طوری در قالب بندانگشتی (thumbnails) اورنوت ظاهر می‌شوند حسابی عیار این نرم‌افزار را بالا می‌برد. گرچه  Evernote از وان‌نوت کمتر قابلیت سفارشی‌سازی دارد اما هنوز هم از خود سطح بالایی از انعطاف‌پذیری را نشان می‌دهد.

پلت‌فرم: ویندوز، مک، اندروید، آی‌او‌اس

  1. Laverna

وقتی داریم از اپ‌های سازمان‌دهنده‌ی ساختِ شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کنیم نمی‌دانیم قرار است با اطلاعات‌ ما چکار کنند. Laverna یک اپ منبع‌باز ساخته‌شده توسط افرادی است که حریم خصوصی را در اولویت قرار می‌دهند. هیچیک از داده‌های شما روی هیچ سروری ذخیره نمی‌شود اما همچنان می‌توانید به لطف یکپارچه‌سازی دراپ‌باکس، روی پلت‌فرم‌های مختلف همگام‌سازی‌اش کنید.

 

 

مانند Simplenote، نرم‌افزار Laverna هم از Markdown استفاده می‌کند؛ بنابراین خوب است یک سری اطلاعات اولیه از آن داشته باشیم. کارِ هایلایت کردن در این نرم‌افزار با استفاده از زبان‌های کدگذاریِ محبوب انجام می‌شود. Laverna برای آن‌هایی که دوست دارند کمی فضا تکنیکی‌تر شود گزینه‌ی بسیار خوبیست.

پلت‌فرم: ویندوز، مک، لینکوس، وب

  1. Google Keep

به نظر می‌رسد خیلی از Google Keep جایی صحبت نمی‌شود؛ چنین چیزی از محصولات گوگل بعید است. اما در طول چند سال گذشته این اپ پیشرفت چشمگیری داشته است. Google Keep بسیار ساده است و به جای جدا کردن یادداشت‌ها، آن‌ها را با کدهای رنگی و تگ‌ها تقسیم‌بندی می‌کند.

 

 

با اینکه استفاده از آن بسیار راحت است اما Google Keep چند قابلیت تجملی هم دارد که از برجسته‌ترینِ آن‌ها می‌توان به توانایی در تبدیل کردن عکس‌های همراه با متن به فایل‌های متنیِ قابل ویرایش اشاره کرد. همچنین افزونه‌ی کرومی هم دارد که به شما اجازه می‌دهد تا درست مانند کاری که با برش‌دهنده‌ی محبوب اورنوت خود انجام می‌دهید از وبسایت‌ها اطلاعات بیرون بکشید.

پلت‌فرم: اندروید، آی‌او‌اس، وب

  1. Turtl

 اگر دوست دارید برنامه‌ی یادداشت‌بردارتان بیشتر شبیه به یک تابلوی اعلانات باشد که رویش چند تکه کاغذ سنجاق شده پس Turtl گزینه‌ی مناسبی برایتان خواهد بود. این نرم‌افزار که بیشتر از گزینه‌های قبلی بصری است، اجازه می‌دهد تا یادداشت‌هایتان را مثل صفحه‌ی پینترست بچسبانید. اگر از تصاویر زیادی استفاده می‌کنید این قابلیت حسابی به دردتان خواهد خورد. همچنین بدین‌طریق هر یادداشت می‌تواند برای خودش به چشم آمده و راحت‌تر در یاد بماند.

 

 

همچنین در Turtl امنیت حرف اول را می‌زند. در این اپ هر کاری که بخواهید بکنید به صورت کدگذاری‌شده است و همچنین وقتی می‌خواهید با افرادی دیگر یادداشت‌های خود را به اشتراک بگذارید از کلیدهای رمزگذاری‌شده‌ی مخصوص به خود استفاده می‌کند تا امنیت‌تان در فضای بی‌حفاظ اینترنتی حفظ شود. Turtl شاید مثل سایر اپ‌های یادداشت‌بردار عمیق و قابل‌تنظیم نباشد اما امنیت و ظاهرش به همه‌چیز می‌ارزد.

پلت‌فرم: ویندوز، مک، لینوکس، اندروید

 

[1] Microsoft OneNote

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.