۱۳۹۸/۲/۱۵ فناوری اطلاعات

کی بازار- بالاخره ویندوز 10 دارد آپدیتی را که همه منتظرش بودیم دریافت می‌کند اما تا زمانیکه به طور گسترده عرضه شود کاربران باید پیوسته حواسشان به هشدارهایی که مایکروسافت مرتباً می‌دهد باشد. حالا هم به تازگی یکی از این هشدارها توسط این شرکت داده شده است.

گفته می‌شود شرکت مایکروسافت، آپدیت‌های ویژگی امنیتی درون‌سازه‌‌ایِ Control Flow Guard (CFG) ویندوز 10 را تأیید کرده است. این ویژگی می‌تواند باعث اختلالات عملکردیِ مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم گوگل -مانند کروم، اج، ویوالدی[1] و خیلی‌های دیگر- شود. پیش از آپدیت این ویژگی، مشکل ابتدا توسط ویوالدی شناسایی شد و بعد روی گوگل نیز تکرار شد که البته بعد از آن مایکروسافت بلافاصله به وجود این معضل اعتراف نمود.

حال سؤال این است که سطح گستردگیِ یک مشکل باید چقدر باشد که "بزرگ" خطاب شود؟ با توجه به تحقیقاتی که روی پی‌سی‌های ویندوز 10 مبتلا صورت گرفته نشان داده شد که راندمان اجراییِ کرومیوم در مقایسه با ویندوز 7 سه الی چهار برابر کندتر از حد معمول است.

یانگه پترسن، توسعه‌دهنده‌ی ویوالدی اینطور می‌نویسد: «ما بلافاصله متوجه مشکلاتی در بخش عملکرد شدیم. مجموعه آزمایشی که قبلاً حدود 100 دقیقه برای اجرا طول می‌کشید اکنون 300 یا حتی 360 دقیقه طول می‌کشد. این یک ایراد اجرایی ویندوز 10 روی کرومیوم است... یکی از تست‌ها که روی ویندوز 10 حدود 100 دقیقه برای اجرا طول کشید روی ویندوز 10 تنها 20 دقیقه زمان برای اجرا نیاز داشت».

فیکسی که شرکت داسون کشف کرد قرار بود CFG را خاموش کند که بعد از آن، تست‌ها همه بین 5 تا 20 دقیقه سریع‌تر شدند. این درحالیست که اجرای پردازش مرورگر حتی 200 برابر سریعتر گشت.  

 

 

خبر خوب؟ اول اینکه به گفته‌ی پترسن بین این تست‌ها و آنچه در واقعیت رخ می‌دهد زمین تا آسمان فرق است؛ بنابراین گرچه شاید تأثیراتی به همراه داشته باشد اما شاید در استفاده‌ی معمولی چندان به چشم نیاید. دوم اینکه مایکروسافت با شناسایی این مشکل، گرچه هنوز تاریخ دقیقی را اعلام نکرده است اما باور دارد بزودی فیکسی برای آن عرضه خواهد داشت.

تا آن زمان، کاربران ویندوز 10 با وضعیتی کاملاً آشنا مواجه خواهند شد: پرسه زدن در فضای بتا و آزمایشی. این آپدیت نیز به جرگه‌ی فهرست بدنام آپدیت‌های اخیر می‌پیوندد: شامل آپدیت‌های اکتبر (پاک کردن داده‌های شخصی)، نوامبر (راندمان ویندوز خود به خود پایین می‌آمد)، فوریه (آپدیت‌های اپِ خرابکار) و آوریلِ لعنتی. همه‌ی اینها فقط و فقط توجیهی هستند برای اینکه چرا تغییرات آپگرید اساسیِ ویندوز 10 به سرعت عرضه نمی‌شوند.

 

[1] Vivaldi

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.