۱۳۹۸/۲/۲۴ فناوری اطلاعات

کی بازار- دیفرگ یا دیفرگمنت[1] کردن ذخیره در ویندوز 10 کار آسانی است. اگر هارد درایوی دارید که مدت‌هاست از آن استفاده می‌کنید (آن هم بدون دیفرگ کردن دیسک) احتمالاً متوجه پایین آمدن تدریجیِ راندمان اجرایی شده‌اید. این یعنی دیگر موقع دیفرگ کردن درایو است. پیش از شروع، ابتدا می‌بایست مطمئن شوید درایوی را که قصد اجرای دیفرگ روی آن دارید هارد درایو است و نه یک SSD (درایو حالت جامد). ابزار دیفرگ ویندوز 10 می‌تواند به شما بگوید درایو شما از کدام نوع است. قرار است مستقیم برویم سراغ دستورالعمل‌های دیفرگ روی هارد درایو اما خواهشاً توجه داشته باشید که نباید SSD را دیفرگ کرد. دلیلش را بعد از ارائه‌ی راهکارهای دیفرگ هارد درایو ویندوز 10 خدمتتان خواهیم گفت.

ابتدا، باید ابزار دیفرگ ویندوز 10 باز کرد.

 

 

  • گام اول: Windows Key را فشار داده و در نوار جست‌وجو defrag را تایپ کنید. سپس از نتایج، Defragment and Optimize Drives را انتخاب نمایید. اگر نوار جست‌وجو رفتار غلطی از خود نشان داد و یا این گزینه را در نتایج ندیدید، همچنین می‌توانید با باز کردن Control ، انتخاب System and Security و بعد زدن روی Defragment and optimize your drives زیر عنوان Administrative Tools به این ابزار دسترسی پیدا کنید.

برای رفتن به کنترل‌پنل می‌توانید Windows Key را فشار داده و در نوار جست‌وجو Control Panel را تایپ نموده و بعد نتیجه را انتخاب نمایید. یا می‌توانید منوی استارت را باز کرده به سمت پایین اسکرول کنید تا فولدری به نام Windows System پیدا کنید. حال آن را باز کرده و از درون آن Control Panel را انتخاب کنید.

 

 

  • گام دوم: فهرست درایوهای کامپیوتر خود را در ابزار دیفرگ بررسی کنید تا هارد درایوی را که می‌خواهید دیفرگ گنید پیدا نمایید.
  • گام سوم: برای درایو خود، ستون Media Type را چک کنید و مطمئن شوید SSD نیست. فقط برای هارد درایو، پروسه دیفرگ را ادامه دهید.
  • گام چهارم: روی درایو مورد نظر (برای دیفرگ) کلیک کرده و بعد دکمه‌ی Optimize واقع در زیر فهرست درایوها را فشار دهید.

ویندوز 10 مجبورتان خواهد کرد قبل از ادامه، پروسه را تأیید کنید.

  • گام پنجم: حال کنار بکشید و بگذارید ابزار Defrag کارش را بکند. بسته به سایز هارد درایو شما و میزان فرگمنتیشن ممکن فرآیند تکمیل کمی طول بکشد.
  • گام ششم (اختیاری): اگر می‌خواهید ویندوز 10، درایو شما را به صورت منظم دیفرگ کند، می‌توانید بخش بهینه‌سازیِ زمان‌بندی‌شده را که داخل ابزار دیفرگ وجود دارد روشن کنید. دکمه  Turn on زیر Scheduled optimization را فشار داده و بعد جدول زمانی مورد نظر خود را برای دیفرگ کردن توسط ویندوز انتخاب کنید. سپس برای انتخاب اینکه کدام درایو باید در فهرست دیفرگ‌های زمانبندی‌شده قرار گیرد دکمه Choose را فشار دهید.

دلیل

شایان ذکر است که بسیاری از کامپیوترهای مدرن - آن‌هایی که بیشتر ویندوز 10 اجرا می‌کنند- ممکن است در واقع هارد درایو نداشته باشند و در عوض از درایوهای حالت جامد (SSD) برخودار باشند. در مورد SSDها، انجام پروسه‌ی دیفرگ، کاری غیرضروری است و تازه می‌تواند از عمر SSD نیز کم کند. دیفرگمنتیشن دیسک بخشی از اطلاعات روی دیسک را انتقال می‌دهد تا اطلاعات مربوطه به لحاظ فیزیکی بیشتر به هارد دیسک نزدیک باشد. این کار سرعت دیسک‌تان را بالا می‌برد زیرا اطلاعات بیشتری می‌تواند -بدون اینکه وسط بخش‌های دیسک بپرند- به طور متوالی خوانده شود. همچنین به همان علت مذکور، سرعت رایت هم بیشتر می‌شود؛ بدین‌ترتیب داده‌های تازه رایت‌شده می‌تواند به ترتیب وارد درایو شود. در حقیقت SSDها از سیلِ نوشتاری محدودی برخورداند و عملیات دیفرگ روی این درایوها شاکله‌ی محدودیت‌بندی را برهم زده و در نتیجه رایت کردنِ خارج از قاعده بر روی SSD و متعاقباً آسیب به آن را موجب خواهد شد. بنابراین، پراکندگی داده‌ها روی بخش‌های مختلف فلش مموری SSD تأثیر یکسانی با هارد درایوها ندارد. پس توصیه می‌شود SSD‌ها را دیفرگ نکنید.

 

[1] defragment

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.