۱۳۹۸/۲/۲۵ فناوری اطلاعات

کی بازار- همه آرزو داریم کاش به عقب برمی‌گشتیم و گذشته را طور دیگری رقم می‌زدیم. شاید در ابعاد دیگر زندگی‌مان این کار محال باشد اما خوشبختانه با ویژگی System Restore (بازیابی ویندوز) دست کم این کار برای پی‌سی‌ها ممکن شده است. در حقیقت بواسطه‌ی این قابلیت، نقاط ریستور (restore points) ایجاد می‌شود که هر زمان تغییر بزرگی روی کامپیوترتان رخ می‌دهد به عنوان یک سیستم failsafe عمل می‌کند. خواه ماجرا بر سر نصب ناموفق باشد و یا ادیت یک بی‌دقت رجیستری، System Restore می‌تواند ویندوز 10 را درست به نقطه‌ی پیش از شروع تمامی این مشکل‌ها برگرداند (تازه تمام داکیومنت‌های ارزشمندتان نیز دست‌نخورده باقی خواهند ماند). در این آموزش همراهمان شوید تا نشانتان دهیم چطور می‌شود از System Restore استفاده کرد و چطور این قابلیت قادر است کامپیوترتان را به حالت قبلی (وقتی همه‌چیز در وضعیت سفید به سر می‌برد) بازگرداند.

 

 

  1. System Restore را فعالسازی کنید

System Restore به طور پیش‌فرض در ویندوز 10 فعالسازی نشده است؛ بنابراین باید خودتان آن را فعال کنید. Start را زده و بعد Create a restore point را تایپ نموده و روی بالاترین نتایج کلیک نمایید. آنگاه خواهید دید که پنجره‌ی System Properties باز می‌شود (و تب System Protection نیز انتخاب خواهد شد). روی درایو سیستم خود کلیک کنید (معمولاً C)، سپس روی  Configure کلیک کنید. در پنجره‌ای که پدیدار می‌شود، روی گزینه‌ی Turn on system protection کلیک نموده و بعد از کلیک کردن روی Apply، گزینه‌ی OK را بزنید. دست‌ آخر نیز OK پنجره System Properties را بزنید. با این کار شما System Restore را فعالسازی می‌کنید و حال از کامپیوترتان طور دیگری محافظت می‌شود.

 

 

  1. نقطه ریستور بسازید

نکته‌ی خوب در مورد System Restore این است که  Windows به طور خودکار، هر زمان که تغییر بزرگی در سیستم شناسایی کند نقاط ریستور می‌سازد. با این وجود، برخی‌اوقات -مثلاً قبل از نصب برنامه‌ای جدید- بهتر است به طور دستی نقطه ریستور را بسازید. درست مانند قبل، ابتدا روی  Start کلیک کرده و بعد Create a restore point را تایپ کنید. سپس روی اولین نتیجه کلیک کنید. زیر تب System Protection، روی Create کلیک کنید. آنگاه مجبور خواهید شد برای نقطه‌ی ریستور مورد نظر نام انتخاب کنید- چیزی توصیفگر که اگر نیاز داشتید پی‌سی خود را به این نقطه بازگردانید کمکتان کند. بعد از این کار، روی گزینه‌ی Create بزنید.

 

 

  1. ریستور کردن پی‌سی در نقطه‌ای زودتر

برای برگرداندن پی‌سی به حالت اول با استفاده از  System Restore راه‌های مختلفی وجود دارد. راحت‌ترین راه باز کردن پنجره System Properties است که در گام‌های قبلی هم از آن استفاده می‌کردیم. سپس روی System Restore کلیک کنید و بعد Next را زده و از فهرست روی نمایشگر یک نقطه‌ی ریستور انتخاب کنید.

پیش از کلیک روی Next و ادامه‌ی فرآیند، بهتر است روی Scan for affected programs کلیک کنید تا ببینید اگر از این نقطه ریستور استفاده کنید، آیا برنامه‌ها دیگر نصب نخواهند شد یا خیر (البته اگر برنامه‌ای وجود داشته باشد). وقتی این کار را انجام دادید، Close را زده و بعد Next را انتخاب کنید. در نهایت نیز برای تأیید اینکه می‌خواهید این نقطه‌ی خاص را ریستور کنید گزینه‌ی Finish را بزنید.

 

 

  1. استفاده از  System Restore در حالت Safe Mode

برخی اوقات، چیزهایی مانند درایور یا برنامه‌ای نقص‌دار می‌تواند جلوی عملکرد صحیح System Restore را بگیرد. در چنین مواردی، بهتر است از Windows Safe Mode استفاده کنید که نسخه‌ی بربون (نیمه‌آماده) سیستم‌عامل را برای مبارزه با هر چیزِ مشکل‌آفرینی اجرا می‌کند. روی Start زده، Change advanced startup options را تایپ کرده و بعد روی بالاترین نتیجه کلیک کنید. از پنجره تنظیماتی که پدیدار می‌شود Restart now را انتخاب کنید؛ درست زیر عنوان Advanced startup. وقتی دستگاه پی‌سی‌تان ریستارت می‌شود، روی گزینه‌ی Troubleshoot کلیک کرده و سپس به سراغ گزینه‌های  Advanced بروید. بعد System Restore را بزنید. حالا باید بتوانید مثل همیشه System Restore را اجرا کنید.

  1. ویندوز را نمی‌توانید بوت کنید؟ راه‌حلش پیش ماست

بعضی‌وقت‌ها هم مشکل، بوت نشدن سیستم است. اما جای نگرانی نیست: هنوز هم می‌توانید برای بازگرداندن شرایط به حالت قبلی از System Restore استفاده کنید. ابتدا، باید کامپیوتر خود را خاموش و بعد روشن کنید. سپس وقتی لوگوی ویندوز را دیدید، دکمه‌ی خاموش را نگه دارید تا خاموش شود. این کار را تا دو بار انجام دهید تا وارد  Windows Recovery Environment شوید. مانند گام قبلی، روی Troubleshoot و بعد گزینه‌های Advanced کلیک کرده سپس برای شروع System Restore را بزنید.

 

 

  1. ناسازگاری نرم‌افزاری

اگر System Restore با یک‌سری از برنامه‌های روی کامپیوتر شما سازگاری نداشته باشد، ممکن است درست کار نکند. در چنین مواردی، مجرم اغلب برنامه‌ایست که خودِ سیستم  Windows را تغییر می‌دهد- اسکنرهای ویروس، رجیستری کلینرها و غیره. خوشبختانه راه‌حل بسیار ساده و بدون پیچیدگی است: تنها کافیست به طور موقتی این برنامه‌ها را حین اجرای System Restore غیرفعال کنید. وقتی به نقطه ریستور برگشتید، دوباره آن‌ها را فعال کنید.

 

 

  1. سیستم خراب (ریستور)

گاهی‌اوقات، یک نقطه ریستور ساخته‌شده ممکن است خراب باشد (گرچه به ظاهر موفق به نظر آید). شاید بتوان آن را پیامد گام 6 دانست، که بواسطه آن نرم‌افزار ناسازگار در نقطه ریستور قرار می‌گیرد. پنجره  System Protection را باز کنید؛ سپس System Restore را زده و روی Next کلیک کنید. از اینجا جدیدترین نقطه ریستور را نادیده گرفته و به جایش مورد قبلی را انتخاب کنید. اگر کارها روی روال افتاد، پس این احتمال وجود دارد که هر نرم‌افزاری را که بین آن نقطه ریستور و جدیدترینِ آن نصب کردید مقصر باشد. برای همین توصیه می‌شود پیش از نصب هر برنامه جدیدی، یک نقطه ریستور بسازید (تا اگر احیاناً مشکلی برای System Restore بوجود آوردند گرفتار نشوید).

 

 

  1. Macrium Reflect Free

فرآیند System Restore مایکروسافت بسیار خوب است اما کنترل همه‌جانبه‌ای در اختیارتان قرار نمی‌دهد. برای خیلی از ما همین میزان نظارت هم کافیست اما اگر بخواهید با قابلیت‌های اضافی دیگری نیز سر و کار داشته باشید، نسخه‌ی رایگان Macrium Reflect را یک بار امتحان کنید.

شاید کمی نسبت به System Restore پیچیده‌تر باشد اما عوضش به شما اجازه می‌دهد تمامی بک‌آپ‌های درایو را در اختیار داشته باشید، بک‌آپ‌ها را زمان‌بندی کنید و حتی محتوای این بک‌آپ‌ها را نیز در Windows Explorer جست‌وجو کنید. مزیت کار اینجاست که با در اختیار داشتن کل بک‌آپ، فایل‌ها را نیز خواهید داشت؛ چیزی که  System Restore ارائه نمی‌دهد.

 

 

  1. Quick Restore Maker

شاید متوجه شده باشید که ایجاد و مدیریت نقاط ریستور می‌تواند کمی زمان‌بر شود. اگر پیش خود می‌گویید کاش کار کمی سریعتر انجام می‌شد، توصیه ما به شما Quick Restore Maker است. این برنامه رایگان به شما اجازه می‌دهد تا از منوی زمینه، نقطه ریستور بسازید. تنها کافیست روی دسکتاپ راست‌کلیک کنید. بعد روی Create Restore Point زده و حالا عملیات شروع می‌شود. همچنین می‌توانید به همان منظور میانبرهایی نیز روی کیبورد بسازید. اگر مرتباً کارتان ساختن نقاط ریستور است اما چیزی سریعتر از صرفاً نویگیت کردن منوها و ویندوزهاست پس این کار خیلی به کارتان خواهد آمد.

 

 

10. CCleaner

CCleaner، سیستم محبوب تعمیر و پاکسازی ویندوز، ابزار System Restore مخصوص به خودش را دارد. با این ابزار، تمام نقاط ریستوری را که دیگر لازم نیستند پاک می‌کند. وقتی CCleaner را نصب کردید، روی Tools > System Restore کلیک کنید تا فهرستی از نقاط ریستور به همراه تاریخ و زمان ساخت و توضیح کوچکی در مورد هر کدام مشاهده نمایید. برای پاک کردن هر یک، روی آن در فهرست کلیک کرده و بعد  click Remove را بزنید. CCleaner برای چیزی بیش از صِرف مدیریت نقاط ریستور مفید است. می‌تواند فایل‌های غیرضروری که باعث کند شدن کامپیوتر می‌شوند پاک کند، نرم‌افزار قدیمی را آپدیت نموده، درایوها را پاک کرده و ...

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.