۱۳۹۸/۲/۲۹ فناوری اطلاعات

کی بازار- وقتی صحبتِ وارد شدن به کامپیوتر می‌شود، ویندوز 10 گزینه‌های گوناگونی را در اختیارتان قرار می‌دهد. مطمئناً که می‌توانید برای وارد شدن از رمزعبورهای سنتی و یا PIN یا همچنین می‌توانید از گزینه‌ی Picture Password استفاده کنید؛ اما اگر دستگاهی دارید که می‌تواند با بیومتریک (زیست‌سنجشی) کارکند، ورود به کامپیوتر حتی ساده‌تر از قبل نیز خواهد شد. در ادامه همراهی‌مان کنید تا نحوه‌ی وارد شدن به ویندوز 10 از راه اثر انگشت را خدمتتان آموزش دهیم.

توجه: برای انجام این کار، به پی‌سی نیاز دارید که به حسگر اثرانگشت مجهز باشد. اگر لپ‌تاپ‌تان چنین حسگر درون‌سازه‌ای ندارد می‌توانید حسگری خارجی بدان اضافه کنید؛ حسگری که بتواند از طریق یو‌اس‌بی به لپ‌تاپ وصل شود. اگر به دنبال گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه هستید ما به شما  PQI My Lockey یا  Eikon Mini USB Fingerprint Reader را معرفی می‌کنیم که اساساً برای کار کردن با قابلیت [1]Windows Hello کار می‌کنند.

ورود به ویندوز 10 با اثر انگشت

برای تنظیم کردنِ آن، Settings > Accounts > Sign-in Options را باز کنید. برای انتخاب نحوه‌ی ورودتان به دستگاه Windows Hello Fingerprint را انتخاب کنید و بعد روی دکمه Set up کلیک کنید.

 

 

حال دیگر فقط باید دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید تا به سمت راه‌اندازیِ ویزارد هدایت شوید. سپس از شما خواسته خواهد شد ابتدا PIN یا رمزعبور خود را وارد کنید.

 

 

حال کافیست انگشت مورد نظر خود را روی حسگر سوایپ کنید تا ویندوز بتواند کامل، اثر انگشتان را بخواند.

 

 

وقتی تکمیل شد، پیام زیر را خواهید دید. در صورت تمایل می‌توانید روی انگشت دیگرتان نیز همین روند را پیش بروید. البته که اگر به انجام چنین کاری تمایل دارید باید به گزینه‌های sign-in باز گردید.

 

 

وقتی تنظیم شد، بارِ بعدی که لاگین کردید و یا سیستم خود ریستارت نمودید تنها کافیست از فینگرپرینت ریدر (خواننده‌ی اثر انگشت) خود استفاده کنید تا وارد سیستم شوید.

 

 

توجه داشته باشید که این گزینه ممکن است بسته به حسگر اثر انگشت و کیفیت آن متفاوت باشد. ممکن است وقتی دارید این قابلیت را تنظیم می‌کنید و یا با آن لاگین می‌شوید ویندوز هم کمی ناز و ادا داشته باشد. در چنین مواقعی فقط سعی کنید سوایپ خود را سریع و کند کنید و یا آن را کمی سخت‌تر فشار دهید و غیره. همچنین، باید مطمئن شوید حسگر تمیز است؛ در غیر این صورت اثر انگشت شما را نمی‌خواند. با استفاده از دستمالی تمیز و نرم آغشته به کمی الکل می‌توانید حسگر را پاک کنید (بهتر است در این خصوص به توصیه‌های خود تولیدکننده توجه کنید). اگر باز هم نشد همیشه این امکان وجود دارد که روی گزینه‌ی Sign-in options کلیک نموده و به جایش از  PIN یا رمزعبور خود استفاده کنید.

 

 

برای لاگین شدن به پی‌سی یا برخی اپ‌های ویندوزی، قابلیت ویندوز هلو امنیت بیشتری را نیز در اختیارتان می‌گذارد. اما به یاد داشته باشید، به عنوان طرح امنیتیِ کلی مطمئن شوید هر وقت آنلاین هستید دارید از رمزعبوری قوی استفاده می‌کنید. برای اینکه کار مدیریت رمزعبورتان آسانتر شود می‌توانید از ویژگی رمزعبور درون‌سازه‌ایِ مرورگر استفاده کنید. یا همچنین می‌توانید از ابزار طرف‌سومی مانند 1Password یا LastPass (هر دو نسل آسانی از رمزعبورها و قابلیت‌های امنیتی اضافه ارائه می‌دهند) استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید احراز هویت دوعاملی را برای هر سایت و سرویسی که از آن پشتیبانی می‌کند فعال کنید.

 

[1]با این قابلیت، سیستم عامل می تواند کاربر خود را بر اساس موارد بایومتریک همانند عنبیه چشم و یا اثر انگشت شناسایی نماید و با سریع ترین سرعت ممکن اطلاعات کاربر مورد نظر را در دسترس قرار دهد.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.