۱۳۹۸/۲/۳۱ فناوری اطلاعات

کی بازار- از دست فیسبوک خسته شدید نه؟ معضلات مربوط به حریم خصوصی‌اش، وقتگیر بودنش، بحث‌های سیاسیِ پُر تنش آن و کلی چیزهای دیگر. با این حال، شبکه‌های اجتماعی هنوز هم مهمند؛ پس باید به دنبال جایگزین خوبی برای آن باشید. گزینه‌ی خاصی مد نظرتان است؟ نگران نباشید ما کارتان را راحت کرده‌ایم. در ادامه با ما همراه شوید تا 6 جایگزین خوب برای فیسبوک خدمتتان معرفی نماییم. گزینه‌هایی همچون توییتر و گوگل‌پلاس همیشه هستند اما اگر تا به حال دست کم یک کدام از آن‌ها برایتان جذاب بود تا به حال در این مدت از آن‌ها استفاده کرده بودید. با این حال گزینه‌های دیگر هم وجود دارد: سایت‌های شبکه‌های اجتماعی که شاید هنوز آنقدر در دل کاربران جا باز نکردند؛ اما هم حریم‌خصوصی شما را رعایت می‌کنند و هم به شما نظارت بیشتری روی امورتان می‌دهند.

  1. Sociall.io

 

 

 Sociall  یک شبکه اجتماعی مبتنی بر بلاک‌چین است که حریم خصوصی شما را با چنگ و دندان نگه می‌دارد و آن را به گروه‌های طرف‌سوم نمی‌فروشد. تمام اطلاعاتِ داخل Sociall تمرکززدایی شده‌ است، پس احتمال بسیار کمی وجود دارد که اطلاعاتی که در آن وارد می‌کنید مورد ردیابی قرار گیرد. Sociall توسط رمزارز مخصوص به خودش که SCL نام دارد درآمدزایی می‌کند. شما می‌توانید از این رمزارز برای خرید امتیازهای مختلفی استفاده کنید. SCL بر پایه‌ی بلاک‌چین اتریومِ شناخته‌شده است؛ پس خیالتان راحت باشد که هیچ فریبی در کار نخواهد بود. جدا از این، Sociall کارکدی بسیار مشابه با فیسبوک دارد: پیام‌رسان کاربر به کاربر (با متعلقاتی چون ارسال پیام‌های صوتی)، پست‌های عمومی و گزینه‌هایی برای سامان‌دهی به رویداها و گردهمایی‌های اجتماعی.

  1. Ello

اگر در هر زمینه‌ی خلاقانه‌ای فعالیت دارید -تصویرگری، طراحی گرافیک، فیلم و غیره- یا صرفاً می‌خواهید گپ بزنید و محتوا به اشتراک بگذارید پس پیشنهاد می‌کنیم حتماً به Ello سر بزنید. Ello برای رسیدن به جایگاه کنونی‌اش بسیار تلاش کرد... این شبکه اجتماعی اکنون به محفل خلاقیت آنلاین تبدیل شده و آغوشش برای همه‌ی طرفداران باز است. یک‌جورهایی می‌توان آن را همتای اینستاگرام دانست.

  1. Minds

 

 

Minds هم که در هر بخشی دستی بر آتش دارد. پلت‌فرمِ آن، اجتماعی و منبع‌باز بوده و به حریم خصوصی شما احترام می‌گذارد اما تا به حال نتوانسته کاربران زیادی را جذب کند. Minds اکثرِ ویژگی‌های استاندارد فیسبوک را دارد- پروفایل‌ها، تایم‌لاین‌ها، اشتراک‌گذاری رسانه‌ای، پیام‌رسانی و غیره. ته‌مایه‌هایی از Reddit و Medium.com نیز در آن دیده می‌شود. کد منبع باز آن، پیام‌های رمزگذاری‌شده‌اش و خط‌‌مشی بدون سانسورش، Minds را به مکانی تبدیل کرده است مناسب افرادی که مهارت فنی بالای حد متوسط دارند (گرچه این قابلیت‌ها همچنین برای افراطی‌ها هم مناسب است؛ همان‌هایی که حس می‌کنند به فیسبوک و توییتر تبعید شده بودند).

  1. MeWe

 

 

MeWe اما حسابی در حقش اجحاف شده؛ خصوصاً با توجه به اینکه تیم برنرز لی -یکی از طراحان اصلی وب جهان‌گستر- اکنون عضور هیئت مشاورینِ آن است. رابط کاربری MeWe ساده و قابل‌فهم آن تمام قابلیت‌های اولیه‌ی فیسبوک را پوشش داده و در عین حال حریم خصوصی کاربر را نیز حفظ می‌نماید. البته این را هم بگوییم که تبلیغات هم دارد اما تبلیغاتش هدفمند نیست. MeWe‌ها کسری‌ خود را با فروش سرویس‌های افزونه جبران می‌کنند؛ مانند پیام‌رسان صوتی و رمزگذاری پیام. هم کاربر پسند است و هم به شما این اجازه را می‌دهد تا فیسبوک و توییتر خود را نیز بدان وصل کنید. گرچه این قابلیت هم‌اکنون نیز وجود دارد اما یک‌جورهایی پنهان است.

  1. Vero

 

 

در تاریخ مارس 2018، Vero از 150 هزار کاربر به بیش از 3 میلیون کاربر رسید (در پی ماجرای نقض اطلاعاتی کمبریج آنالیتیکای فیسبوک). این پلت‌فرم مخصوص موبایل طراحی بسیار عالی‌ای دارد و ابزارهای مدیریت عکس بی‌نظیری هم دارد. با این حال سیاست حریم‌خصوصی‌اش شاید مانند بقیه موارد قوی نباشد اما باز هم به کاربر اجازه می‌دهد تا روی اکانت خود نظارت کامل داشته باشد. همچنین کاربر می‌تواند برای جلوگیری از دریافت آگهی‌ها می‌تواند حق اشتراک خود را شارژ کند. اینکه این پلت‌فرم، تنها مختص موبایل بوده و پولی نیز هست شاید خیلی‌ها را از همان ابتدا مأیوس کند اما Vero تا همین الانش هم از خود پتانسیل خوبی نشان داده است.

  1. Diaspora

 

 

این یکی از قدیمی‌ترین جایگزین‌های فیسبوک است و همچنین از منحصر به فردترین‌ها در بخش تنظیمات. نرم‌افزار منبع باز Diaspora به جای اینکه توسط یک شرکت واحد خریداری شود می‌تواند به دست هر کسیکه خواهان راه‌اندازی سرور است مدیریت گردد. کاربران می‌توانند انتخاب کنند می‌خواهند اطلاعات اکانت‌شان روی کدام «پاد» ذخیره شود. وقتی داده‌ها روی آن سرور بخصوص قرار گرفت، آن‌ها می‌توانند با هر کاربر دیگری روی شبکه به تعامل بپردازند (صرف‌نظر از لوکیشن میزبان).

Diaspora رابط بسیار دلپذیر و قابل‌فهمی دارد و همچنین از قابلیت پست به سایر شبکه‌های اجتماعی نیز (مانند فیسبوک و توییتر) پشتیبانی می‌کند. متأسفانه، این تمرکززدایی بدین معناست که توسعه‌ی اپ کند است و این برای کاربران موبایل خبر خوشی نمی‌تواند باشد.

سایر گزینه‌ها

  • Steemit: پلت‌فرم اجتماعی/بلاگینگ تمرکززدا که بیشتر به Reddit/Medium شباهت دارد تا فیسبوک.
  • Mastodon: یک توییترِ بدون سانسور، منبع باز با حس و حالی جدید.
  • Gab.ai: توییتر بدون سانسور اما کمی بدنام (گفته می‌شود خانه ی افراطی‌هاست؛ همان‌هایی که استفاده از توییر برایشان منع شد).

نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، فیسبوک تماماً مزیت بود... چه موافق باشید و چه نباشید. برای همین نمی‌شود به این زودی و به این سادگی‌ از آن رد شد و به جایگزین دیگر فکر کرد. فیسبوک و توییتر در حال حاضر حرف اول را در پلت‌فرم‌های اجتماعی می‌زنند و هر رقیب جدی‌ای برای آن‌ها باید آنچنان خود را به سطح این دو پلت‌فرم برساند که کاربر بتواند با انتخاب خود از این دو غول اجتماعی دل کنده و به حریف‌های تازه وارد میدان‌شده بپیوندند.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.