۱۳۹۸/۳/۲۰ فناوری اطلاعات

کی بازار- بگذارید یک چیز را همین اول کار روشن کنیم: سرویس Google Maps بی‌نظیر است. این نویگیشنِ همیشه در حال ارتقا و آپدیتِ گوگل از میزان محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده وچنان عملکرد قوی‌ای دارد که حتی شاید بتواند نهایتاً مرگ نقشه‌های کاغذی را رقم بزند. ظاهراً این سرویس دارد هر چه بیشتر خود را قابل‌دسترسی و در دل کاربران جا می‌کند.

اما هنوز هم دلایلی برای استفاده نکردن از Google Maps وجود دارد: برخی کشورها مانند چین وقتی حرف از ضوابط و قرائن به میان می‌آید حسابی سختگیرانه عمل می‌کنند. به همین دلیل شاید کاربران چنین کشورهایی نتوانند از این سرویس استفاده کنند. شاید حتی برخی دوست نداشته باشند الگوریتم‌های گوگل از اطلاعات‌ آن‌ها سود تجاری ببرد. دلیل هر چه می‌خواهد باشد... ما برایتان 9 جایگزین عالی برای Google Maps معرفی کرده‌ایم. پس ما را تا آخر این مقاله همراهی کنید.

  1. OsmAnd

پلت‌فرم‌ها: اندروید، آی‌اواس

یکی از بهترین ویژگی‌های این اپ منبع‌بازِ نویگیشن، وجود نقشه‌های آفلاین است که تضمین می‌دهد هر جای جهان باشید -فرقی ندارد سیگنال چه باشد- قادر خواهید بود مسیر خود را پیدا کنید. این نقشه‌ها با ظرافت خاصی طراحی شده‌اند و یادآورِ زیبایی‌شناسیِ مپ‌های Ordnance Survey هستند. آپدیت‌های پیاپیِ این سرویس باعث می‌شود هیچگاه زمان و تاریخ را از دست ندهید.

 

 

شما می‌توانید روی نقشه تا هر چقدر بخواهید ریز شوید- از جاده‌های عوارض‌دار و چراغ‌های خیابانی گرفته تا سطح جاده‌ها و کیفیتشان. می‌توانید برای اجتناب از توقف‌ها و یا توقف‌های چندگانه، جاده‌ها را خود انتخاب کنید. وقتی در جاده‌ی انتخابیِ خود قرار بگیرید دیگر همه‌چیز ساده‌تر نیز خواهد شد. شاید رابط کاربری این سرویس درجه یک و بی‌نقص نباشد اما به جرأت می‌شود گفت از لحاظ سفارشی‌سازی حرف ندارد. این سرویس در حقیقت به شما اجازه می‌دهد در طول نویگیشن تمام مؤلفه‌های اولویت‌بندی‌شده‌ی خود را اِعمال کنید.

  1. Citymapper

پلت‌فرم‌ها: اندروید، آی‌اواس، وب

Citymapper در مقایسه با گوگل‌مپس به لحاظ مقیاس، ضعیف‌تر عمل می‌کند اما به اندازه‌ی خودش می‌تواند خیلی از رقبا را از میدان به در کند.

 

 

این اپ حمل و نقل عمومی می‌تواند به شما نشان دهد چطور می‌توانید با استفاده از اتوبوس، تراموای، مترو و یا سایر وسایل حمل و نقل عمومی به ده تا شهر برتر جهان به گردش بپردازید. این اپ مدام پایگاه اطلاعاتیِ تمامی مسیرهای حمل و نقل عمومی خود را (البته در همان شهرهایی که تحت پوشش خود قرار داده است) به روز می‌کند. شما می‌توانید تمامی قیمت‌ها و هشدارها را مشاهده نمایید و همچنین فهرستی داشته باشید از لوکیشن‌هایی که دوست دارید به آن‌جا سفر کنید.

Maps.me .3

پلت‌فرم‌ها: اندروید، آی‌اواس، وب

این جایگزین بسیار بی‌نظیریست. Maps.me تمام آنچه از یک سرویس نویگیشن می‌خواهید را در اختیارتان قرار می‌دهد: اطلاعات ترافیک، حمل و نقل عمومی، نویگیشن دوچرخه‌سواری و ...

با این حال، Maps.me بر خلاف بسیاری از اپ‌های مپ به شما اجازه می‌دهد تا برای استفاده‌ی آفلاین، مپ‌ها را دانلود کنید- این قابلیت وقت‌هایی که به شهرهای بیگانه سفر می‌کنید و یا حس می‌کنید از کمبود اینترنت رنج می‌بردی خیلی به کارتان خواهد امد.

 

 

Maps.me برای همه‌ی سناریوها خوب است. اگر دارید دنبال شهری می‌گردید، این سرویس به شما تمامی نقاط جذاب و چیزهای جالب برای دیدن را نشان می‌دهد. همچنین این اپ برای کوهنوردان نیز بسیار کارامد خواهد بود زیرا مدام پایگاه اطلاعاتی خود را در بخش مسیرهای کوهنوردی در سراسر جهان به روز می‌کند. وقتی تصمیم به سفر یا کوهنوردی گرفتید، می‌توانید آن را بوکمارک کرده و برای دوستتان نیز ارسال نمایید.

نسخه‌ی مبتنی بر وب این اپ نیز بسیار عالی است. این نسخه به شما حق انتخاب از میان هزاران طبقه‌بندی را می‌دهد و بعد می‌گذارد تا برای پیدا کردن آنچه دقیقاً به دنبالش هستید فیلترهایی تنظیم کنید.

Bing Maps .4

پلت‌فرم: وب

آیا هیچ می‌دانستید که Bing Maps به قدمتِ گوگل است؟ بله، این سرویس مپ که صاحبش مایکروسافت است پیش از اینکه اسم جذاب‌تری برایش انتخاب کنند، در اصل MapPoint نام داشت. Bing Maps کلی قابلیت دارد؛ از جمله پوشش‌دهی ترافیک و ویو‌های سه بعدی. برای آن دسته از نقشه‌بازهای کهنه‌کار یا آن‌هایی که سر و کارشان با نقشه‌کشی شهری است خبر خوبی داریم: Bing Maps نقشه‌ی تمام و کمالِ انگلستان را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

 

بینگ مسیرهای متفاوت‌تری از گوگل انتخاب می‌کند. با این حال وقتی آن‌ها را با هم مقایسه کنید می‌بینید گوگل معمولاً وقتی صحبت از نقشه کشی سفر می‌شود عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. اما اگر به دنبال ویژگی‌های خوب دیگر مانند ویو سه بعدی و مپ‌های او اس می‌گردید پس پیشنهاد ما به شما بینگ است. 

Here WeGo .5

پلت‌فرم‌ها: اندروید، آی‌اواس، وب

اگر کنسرسیومِ BMW، Audi و Mercedes می‌خواست 3 میلیارد دلار برای این اپ به نوکیا بپردازد پس یعنی با اپ درست و حسابی طرف هستیم، اینطور نیست؟ این سرویس از بیش از 200 کشور پشتیبانی کرده و تمامی ویژگی‌های اصلی مانند نویگیشن، مکان‌های دیدنی، مسیرهایی با جزئیات زیاد و نیز ارائه‌ی اطلاعات و قیمت‌های به روزِ وسایل حمل و نقل عمومی نزدیک منطقه‌تان برخوردار است.

 

 

Here WeGo با استفاده از اطلاعات مختلف همچون گزارشات پلیس، دوربین‌ها، فیدهای توییتر، محل‌های در حال احداث، دوربین‌های سرعت‌گیر و دیگر داده‌ها به شما شرایط مسیر فعلی را پیشنهاد می‌دهد تا هم همیشه در جریان جدیدتری اطلاعات قرار گرفته باشید و هم در صورت نیاز سریع‌ترین مسیر در اختیارتان قرار داده شود. مپ‌های آفلاینِ آن همچنین از قابلیت‌ِ آرشیو کردن کل قاره و نویگیتِ گام به گام (در حالیکه به اینترنت هیچ دسترسی ندارید) برخوردار است.

BackCountry Navigator .6

  پلت‌فرم: اندروید

مسیر خود را گم کرده‌اید؟ نمی‌دانید کجا هستید؟ شاید در حیات وحشی در کانادا یا جنگلی انبود و بکر یا محیط دنج کوهستانی هستید و حالا نمی‌دانید از کدام طرف باید حرکت کنید. Google Maps در چنین مواقعی نمی‌تواند چندان کمک خوبی برایتان باشد زیرا توپوگرافی منطقه را بخوبی BackCountry نمی‌تواند نشان دهد.

 

 

این نقشه که بیشتر بر اساس مختصات ذهنی کوهنوردان و کسانی که بیشتر وقت خود را صرف ماجراجویی در بیرون از منزل می‌گذرانند طراحی شده است، از نقاط مسیر مبتنی بر GPS استفاده می‌کند و به شما اجازه می‌دهد یک سری کارها را به طور دستی انجام دهید؛ برای مثال وارد کردن مختصات عرضی و طولیِ لوکیشن‌تان.

وقت‌هایی که در طبیعت هستید این سرویس بسیار کمکتان خواهد کرد زیرا در چنین موقعیت‌هایی به شدت به مپ‌های توپوگرافی با جزئیات و ریزه‌کاری‌های بسیار نیاز دارید که هر یک از منابع مختلف نظیر USTopo، OpenCycleMaps و حتی مپ‌های دریایی از NOAA RNC (در مواقع غرق شدن کشتی یا چیزی شبیه به آن) می‌آیند.

  1. Waze

پلت‌فرم‌ها: اندروید، آی‌اواس، وب

Waze یک سرویس مپ خلاقانه و بسیار عالی است که می‌تواند به سرعت به نویگیشت بپردازد. سیستم این سرویس به شدت تعاملی است و به شما اجازه می‌دهد تا به رانندگان دیگر در مورد ترافیک، دوربین‌های ضبط سرعت و خطرات دیگر در جاده خبر دهید. محبوبیت این اپ ثابت شده است بطوریکه گوگل آن را در سال 2013 خرید. در این شش سال، Waze به عنوان هویتی مجزا از گوگل‌مپس دارد فعالیت‌های خود را پیش می‌برد. شما می‌توانید در مورد ارزان‌ترین ایستگاه‌های پمپ بنزین حوالی منطقه‌ی خودتان، محل‌های در دست احداث، تصادفات، دوربین‌های ضبط سرعت، پلیس و غیره اطلاعاتی بدست آورید.

 

 

شما می‌توانید حتی موقعیت‌های سایر کاربران Waze و دوستانتان را نیز (در لحظه) ردیابی کنید. به یاد داشته باشید که این سرویس بیشتر برای رانندگان طراحی شده است تا افراد پیاده‌ای که دوست دارند اطراف شهر بگردند.

8. Navmii

پلت‌فرم‌ها: اندروید، آی‌اواس

Navmii یک سرویس نویگیت و نقشه‌ی تمام عیار است که به بیش از 85 کشور خدمت می‌دهد. این سرویس قابلیت‌هایی چون نویگیشن دور تا دور، بوکمارکینگ، نمایش نزدیک‌ترین لوکیشن‌ها و سرچ و دید ماهواره‌ای را ارائه می‌دهد.

 

 

همچنین محدودیت سرعت، دوربین‌های ضبط سرعت، محل‌های در دست احداق، ناهمواری‌ها و غیره را هشدار می‌دهد. تمام این ویژگی‌ها بعد از دریافت آپدیت، بهتر نیز می‌شوند. Navmii همچنین با Foursquare، TripAdvisor و What3Words نیز در ارائه‌ی سرچ‌های سفارشی‌سازی مشارکت می‌کند.

از سایر قابلیت‌های آن می‌توان به  Google Street View، شاخص ETA، تغییر مسیر اتوماتیک، مپ‌های اچ‌دی و پشتیبانی کامل نویگیشن در شرایط آفلاین اشاره کرد؛ گرچه قابلیت مورد علاقه‌ی من Driver Scoring است که رانندگی شما را بر اساس حسگرهای حرکتی و جی‌پی‌اس گوشی‌تان امتیازدهی می‌کند! شیفته‌اش شدید نه؟

9. MapQuest

پلت‌فرم‌ها: اندروید، آی‌اواس

MapQuest یکی دیگر از جایگزین‌های خوب گوگل مپس است؛ خصوصاً اگر برای رفت و آمد خود از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده می‌کنید. این سرویس به شما اجازه می‌دهد تا برای مسیر خود سرویس‌های حمل و نقل عمومی محلی را با هم مقایسه کنید (برای مثال Uber یا car2go) و همچنین مستقیماً از طریق همین اپ ماشین‌ رزرو نمایید. MapQuest همچنین همه‌ی گزینه‌های نقلیه‌ی محلی نزدیک شما را سریعاً آپدیت می‌کند. اگر دوست دارید با پای پیاده به مکان‌های مختلف بروید، این اپ نشان می‌دهد در مسیر چقدر کالری سوزاندید. عالیست مگر نه؟

 

 

قابلیت‌های پیشرفته‌ی آن عبارت‌اند از: تغییر مسیر اتوماتیک، نمایش وضعیت ترافیک در لحظه، ETA، توانایی شناسایی دوربین‌ها/تصادفات/ محل‌های در دست احداث/ ناهمواری‌ها/ اشتراک‌گذاری لوکیشن، گزارشات آب و هوا و کمک‌های کنار جاده‌ای. این اپ همچنین مانند گوگل‌مپس از ویژگی‌های پایه‌ایِ دیگری نیز برخوردار است: نویگیشن دور تا دور، بوکمارکینگ، بهترین مسیر، دید ماهواره‌ای، لوکیشن‌های حوالی و غیره.

نتیجه‌گیری

اکثر اپ‌هایی که در این مقاله بدان‌ها اشاره کردیم تمرکزشان روی ارائه‌ی اطلاعات به روز شده در مورد مناطق محلی است؛ شاید حتی در این بخش از G-Maps نیز بهتر عمل کنند.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.