۱۳۹۸/۳/۲۲ فناوری اطلاعات

کی بازار- یک‌سری قابلیت‌ها و سرویس‌ها به طور رایگان ارائه می‌شوند؛ مثلاً مرورگرها. فرقی ندارد از کروم استفاده می‌کنید یا فایرفاکس، سفری، اپرا، ویوالدی و غیره... به هر حال این مرورگرها همه‌شان رایگانند. اما آیا هیچ می‌دانستید آن‌ها می‌توانند نسخه‌ی پریمیوم نیز داشته باشند؟ مدیر عامل اجرایی شرکت موزیلا به تازگی اعلام کرده قرار است پاییز سال جاری نسخه‌ی پریمیومی برای فایرفاکس عرضه کند مجهز به امکان «اشتراک ممتاز[1]» برای آن وجود دارد. لازم است بدانید ویژگی‌های نسخه‌ی فعلی موزیلا، رایگان باقی خواهند ماند.

در ادامه همراهی‌مان کنید تا برایتان از چند و چون ماجرا بگوییم:

نسخه‌ی پریمیوم فایرفاکس

کریس بیرد، مدیر عامل اجرایی شرکت موزیلا در مصاحبه‌ای (با t3n)از عرضه‌ی نسخه‌ی پریمیوم فایرفاکس در پاییز سال جاری خبر داد. اولین سوال این است که فرق بین نسخه‌ی پریمیوم با نسخه‌ی رایگان فایرفاکس کدام است؟ اصلاً آیا ارزش پول دادن دارد؟ اگر قرار است فرقی بین آن‌ها نباشد پس چرا باید هزینه کنیم؟ نسخه‌ی پریمیومِ فایرفاکس به VPN و ذخیره‌ی ‌کلود مجهز است؛ اما هنوز هم مشخص نیست این ویژگی‌ها واقعاً ارائه خواهند شد یا خیر. بیرد می‌گوید برای کاربری که می‌خواهد با استفاده از وای‌فای عمومی دست به تراکنش‌های بانکی آنلاین بزند این نسخه بهترین گزینه خواهد بود. نسخه‌ی فعلی موزیلا از قبل نیز به VPN  مجهز بود و حق اشتراک ۱۰ دلاری از کاربران خود دریافت می‌کرد؛ اما حالا قرار است در ابتدای کار مقداری از پهنای باند VPN را به‌صورت رایگان به مشتری عرضه کنند و در ادامه، از آن‌ها ماهانه مبلغی را به عنوان حق اشتراک بگیرد. 

بیرد بر این نکته تأکید می‌کند که همه‌ی ویژگی‌هایی که در فایرفاکس فعلی به‌صورت رایگان وجود دارند (از جمله، ابزار محافظت دربرابر ردیابی) همچنان رایگان خواهند ماند. بیرد همچنین این نکته را شفاف‌سازی می‌کند که هر کس در حال حاضر فایرفاکس دارد نگران این نباشد که حین استفاده از مرورگر ناگهان از او هزینه‌ای درخواست شود.

دیو کمپ، معاون ارشد فایرفاکس بیشتر در مورد این نسخه‌ی پولی صحبت می‌کند: ما همیشه بر این باور بودیم که اینترنت باید برای همه باز و قابل‌دسترسی باشد. هنوز هم ارائه‌ی یک مرورگر رایگان با عملکردی عالی در رأس اولیت‌های ما قرار دارد؛ با این حال فکر کردیم اشتراک ممتاز نیز می‌تواند سطح جدیدی از خدمات را به کاربران ارائه دهد. زیرا متوجه شدیم مشتریانی وجود دارند که به شدت خواهان استفاده از بسته‌های پیشنهادی پریمیوم هستند و اگر ما بتوانیم به آن‌ها نیز خدمات دهیم چرا باید چنین چیزی را از آن‌ها دریغ کنیم؟

آیا این شروعِ یک رویه‌ی جدید است؟ 

مرورگرها همیشه رایگان بوده‌اند اما آیا احتمال این وجود دارد که موج جدیدی بین‌شان راه بیافتد: منظورمان این است که دیگر بعد از اضافه کردن ویژگی جدید از کاربر پول بگیرند؟ چقدر امکان دارد مرورگرها از مدل موزیلا پیروی کنند؟

به نظر می‌رسد مرورگرها در آستانه‌ی چشم‌اندازی جدید هستند. شما خودتان برای دریافت ویژگی‌های بهترِ یک مرورگر حاضرید برای آن پول پرداخت کنید؟ یا برعکس، فکر می‌کنید مرورگر باید همیشه رایگان باشد؟

 

 

 [1] Premium Subscription

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.