کی بازار- امروزه تعداد فلش درایورها و یو‌اس‌بی‌ها دارد سر به فلک می‌کشد. هر کسی در خانه‌ی خود چندتایی از این ابزارها را دارد. دیگر همه دارند به این فکر می‌کنند که با این همه فلش درایو و یو‌اس‌بی باید یک آرشیو طبقه‌بندی‌شده (مثلاً فیلم، عکس و ...) درست کنند یا نه.... به کاری کاملاً خلاقانه دست بزنند.

برای شما ایده‌ای جدید داریم: شما می‌توانید یکی از فلش درایورها یا یو‌اس‌بی‌های اضافی خود را به اپ‌های پرتابل اختصاص دهید؛ اپ‌هایی که می‌توانید مستقیماً از دیسک‌ها اجرایشان کنید و هر جای کامپیوترتان که دوست دارید آن‌ها را پلاگ و پخش کنید. در ادامه با ما همراه شوید تا 9 اپ پرتابل ویندوزی را خدمتتان معرفی کنیم:

  1. Search Everything

 

 

وقتی صحبت از پیدا کردن فایل‌های مخفی به میان می‌آید، ابزار جست‌وجوی ویندوز هیچگاه راضی‌کننده نبوده است. و فایل‌هایی که این ابزار پیدا می‌کند هم به نوعی خاص انجام می‌شود که شاید بقیه‌ی عوامل را تحت‌تأثیر قرار دهد. Search Everything از شرکت Voidtools خیلی وقت است کارِ کاربرانِ ویندوزی را راه انداخته است. این اپ به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدون فکر کردنِ زیاد، دست به جست‌وجویِ بینِ فایلیِ بی‌نظیری بزنند. وقتی می‌گوییم این نسخه پرتابل است یعنی شما می‌توانید آن را هر جای پی‌سی خود که دوست دارید قرار دهید و با آن، هر فایل را که دنبالش می‌گردید پیدا کنید.

  1. ++Notepad

 

 

فرقی ندارد می‌خواهید متنی را ویرایش کنید یا تنظیمات فایلی را در گیم یا امولاتور تغییر دهید؛ به هر حال ++ Notepadبه کارتان می‌آید. کارهایی که در Notepad به طور پیش‌فرض انجام می‌دادید به لطف ویرایش صحیح و رابطی که هر خط کد یا متن را -برای ارائه‌ی تصویری واضح‌تر از کاری که انجام می‌دهید- شماره‌گذاری می‌کند در ++ Notepad خیلی راحت‌تر شده‌اند.

این اپ قابلیت سفارشی‌سازی بالایی دارد و برای هر کسی که می‌خواهد به طور پنهانی بین فایل‌ها بچرخد و آن‌ها را به طور کاملاً نامشهود ویرایش کند لازم است.

  1. Google Chrome

 

 

مرورگرهای وب پرتابل به شما اجازه می‌دهند تا براحتی وبگردی کنید بدون اینکه اثری از اطلاعات شخصی خود مانند تاریخچه‌ی مرور، کوکی، سشن‌های[1] لاگینو غیره روی کامپیوتر خود بگذارید (هنوز هم هستند کسانی که چنین نظری داشته باشند؟). بدیهی است که به محض اتصال‌تان به وب با نسخه‌ی پرتابل گوگل کروم و استفاده از اکانت گوگل خود، اطلاعات‌تان ناگزیر به چنگ صاحبان شرکت خواهد افتاد اما کاربران کرومی از قبل به همه‌ی این امور واقف بوده‌اند. تنها حقیقتی که می‌ماند این است که گوگل کروم بهترین مرورگر است (و البته بهتر از از نسخه‌ی قدیمی اینترنت اکسپلورر است).

  1. Zip-7

 

 

7-Zip یک اپلیکیشن رایگان و منبع باز است که نسبت تراکم[2] بالا و فایل منیجرِ قدرتمندی دارد. این اپ ارزش این را دارد که جزو یکی از اپ‌های پرتابل داخل یو‌اس‌بی یا فلش درایور شما باشد.

  1. GIMP

گیمپ (GIMP[3]) یک ابزار ویرایش عکس رایگان و منبع باز است که قابلیت‌های نیرومندی دارد. این اپ، عالی‌ترین جایگزین برای Adobe Photoshop است؛ به طور قابل‌ملاحظه‌ای کمتر به منابع وابسته است و همچنین شامل خیلی از ویژگی‌های پیشرفته‌ی فوتوشاپ می‌شود. اگر مدت‌هاست از فوتوشاپ استفاده می‌کنید، سوئیچ کردن به گیمپ شاید کمی مغذبتان کند اما خیلی زمان نمی‌برد که به استفاده از آن عادت می‌کنید. مزیت گیمپ این است که مثل فوتوشاپ پروسه‌ی زمانبرِ نصب ندارد.

  1. VLC Media Player

 

 

VLC خیلی وقت است در عالمِ پخش ویدیو یکه‌تازی می‌کند و مزیت پرتابل بودنش نیز آن را اپی بی‌جایگزین کرده است. شما با استفاده از VLC media player به عنوان اپی پرتابل می‌توانید فرمت‌های مختلف را اجرا کنید- از جمله MKV. همچنین هر کدک ویدیویی که برای ساخت نیاز داشته باشید نیز در اختیارتان قرار می‌دهد؛ بنابراین دیگر نیازی نیست کدک‌های اضافی را دانلود کنید.

  1. LastPass

 

 

LastPass یک مدیر کلمه‌ی عبور بی‌نظیر است که به شما اجازه می‌دهد تمامی کلمات عبور خود را در نهایت اطمینان ذخیره و مدیریت کنید. این اپ در حقیقت کلمه‌های عبور شما را سرند و رمزگذاری کرده و سپس آن‌ها را به طور آنلاین ذخیره می‌نماید (نگران نباشید، جایشان امن است). نسخه‌ی پرتابل این اپ با مرورگرهای پرتابل وبی همچون فایرفاکس و کروم نیز سازگاری دارد.

  1. CCleaner

 

 

CCleaner یک قابلیت رایگان ویندوزی است که به شما اجازه می‌دهد چیزهای اضافه را پاک کنید؛ خواه کلیدهای به درد نخورِ رجیستری باشد چه کوکی‌ها و فایل‌های موقتی. اگر می‌خواهید بعد از اینکه برای مثال از اینترنت کافه‌ای استفاده کردید، تاریخچه‌ی مرور خود را پاک کنید، می‌توانید از یو‌اس‌بیِ خود نسخه‌ی پرتابل CCleaner خود را پیدا کرده و براحتی این کار را ظرف مدت کوتاهی انجام دهید.

  1. LibreOffice

 

 

LibreOffice جایگزین عالی‌ای برای مایکروسافت آفیس است. این بسته‌ی منبع باز شامل تمام معادل‌های برنامه ی ورد، پاورپوینت و اکسل است. همچنین میزان تطبیق‌پذیری و کارایی‌اش نیز مانند آفیس است. این نسخه‌ی پرتابل همه‌ی آنچه مایکروسافت آفیس به شما می‌دهد تا یکجا به صورت پرتابل در اختیارتان قرار می‌دهد؛ بدون اینکه نیاز باشد کل فرآیند نصب را (که واقعاً حوصله‌سر بر است) طی کنید.

نتیجه‌گیری

از ویژگی‌های خوب اپ‌های پرتابل این است که می‌توانند در محیط امن یو‌اس‌بی شخصی‌تان نگهداری شوند و هر زمان اراده کنید روی دستگاه پی‌سی شخصی خودتان اجرا شوند. بدیهی است که نیاز هر فردی با دیگری فرق دارد. اپ‌های پرتابل متعددی وجود دارد که هر کس می‌تواند بنا بر خواست و نیاز خود آن‌ها را گلچین کند. با این حال ما در این خبر سعی کردیم 9 تا از بهترین‌های آن‌ها را خدمتتان معرفی کنیم.

 

[1] Session

[2] compression ratio

[3] GNU Image Manipulation Program

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.