کی بازار- معمولاً وقتی ویندوز آپدیت می‌شود یک سری روندها به مشکل برمی‌خورند که البته کمی بعد نقایص رفع می‌شود. برای مثال اخیراً در آپدیت اکتبر مشکلاتی بوجود آمد که در آپدیت نوامبر تأخیر ایجاد شد. اگر به تازگی دستگاه ویندوزی خود را به روز کرده‌اید و متوجه شدید یک سری از دستگاه‌های بلوتوثی‌تان از کار افتاده‌اند بدانید که این بار مشکل، تصادفی نبوده بلکه مایکروسافت کانکشن بلوتوث را از قصد قطع کرده است (تنها برای امنیت این سیستم‌عامل).

چرا مایکروسافت باید چنین کاری کند؟

منطق پشت این کار است: مردم از دستگاه‌های بلوتوثِ «ناامن» روی کامپیوترهای خود استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها هم از کلیدهایی استفاده می‌کنند که میانِ هکرها شناس هستند؛ از همین رو می‌توانند براحتی مورد دستبرد واقع شوند. ویندوز در تلاش است تا با قطع پشتیبانی از این دستگاه‌ها مانع این حملات شود. این اولین باری نیست که یک شرکت دست به چنین اقدامی می‌زند. برای مثال، کروم برای مبارزه با آسیب‌پذیری‌های Flash نگذاشت به طور اتوماتیک اجرا شود. البته کاربران هنوز هم می‌توانند (در صورت تمایل) به طور دستی فلش را در کروم فعالسازی کنند.

چطور متوجه شوم ویندوز دارد جریان اتصال بلوتوث من را قطع می‌کند؟

متأسفانه وقتی ویندوز تعمداً شروع به بلاک کردن دستگاه شما می‌کند نمی‌توانید متوجه این امر شوید. اما خوشبختانه روشی وجود دارد که بواسطه‌ی آن هر زمان سیاست ویندوز اعمال شود شما در جریان قرار خواهید گرفت. برای انجام این کار، دکمه‌ی Start را فشار دهید و بعد عبارت event logs را تایپ کنید. روی عبارت view event logs که پدیدار می‌شود کلیک کنید. حالا که در لاگ‌ها هستید، زیر System به دنبال ورودی که BTHPORT_DEBUG_LINK_KEY_NOT_ALLOWED نام دارد بگردید. این بخش یک متن ورودی هم دارد: Your Bluetooth device attempted to establish a debug connection. The Windows Bluetooth stack does not allow debug connection while it is not in the debug mode.

اگر این پیام را دیدید معنی‌اش این است که ویندوز دارد اتصال دستگاه بلوتوثی شما را قطع می‌کند. اگر هر یک از دستگاه‌های شما از کار افتاد اکنون دیگر می‌دانید این یک راهکار تدافعی بوده است.

چطور این مشکل را رفع کنیم؟

 

 

بهترین راه برای برای حل این مشکل بازدید از وبسایت تولیدکننده‌ی دستگاه‌هایی است که کانکشن‌شان قطع شده است. در آنجا می‌توانید ببینید آیا آپدیتی موجود است یا نه. اگر دستگاه‌ها معتبر باشند باید با به این آپدیت واکنش نشان می‌دادند و اگر نه پس باید به دنبال دستگاه جدیدی باشید که با امنیت ویندوز سازگاری داشته باشد. سعی کنید دستگاهی که خریداری می‌کنید از شرکتی معتبر و خوشنام باشد تا تضمینی باشد برای اینکه هیچگاه کانکشن آن توسط مایکروسافت مسدود نخواهد شد.

همچنین می‌توانید مسیر دیگری را رفته و از شر خودِ آپدیت خلاص شوید. به آپدیت قبلی برگردید و از آن استفاده کنید. خبر بد این است که متأسفانه قادر نخواهید بود سیستم‌عامل خود را آپدیت کنید. اگر هم خیلی فشارها زیاد بود بهترین راه این است که به دنبال سیستم‌عاملی جایگزین باشید.

بلوتوثِ قطع‌شده

خیلی کم پیش می‌آید که شرکت‌ها آپدیت‌هایی عرضه کنند که در آن‌ها از عمد، مانع سازگاری دستگاه‌ها شوند اما اگر چنین چیزی اتفاق افتاد مطمئن شوید به دلایل امنیتی بوده است. اگر دستگاه ویندوز 10 شما به طور ناگهانی دیگر با دستگاه‌های بلوتوثی‌تان جفت‌سازی نمی‌شود اکنون دیگر می‌دانید دلیلش چیست و برای حل این مسئله باید چه کار کنید.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.