کی بازار- نصب ویندوز 10 چندان هم کار سختی نیست. سختیِ کار برای بعد از نصب سیستم‌عامل است. اکثر ما تمام درایورها و نرم‌افزارهایی را که برای استفاده‌ی سیستم به طور روزانه نیاز داریم ابتدا نصب می‌کنیم. به غیر از نصب نرم‌افزار، چندین تنظیمات ویندوز نیز وجود دارد که باید نگاهی بدان‌ها بیاندازید و برای داشتن تجربه‌ای دلنشین‌تر آن‌ها را بهینه‌سازی و مدیریت نمایید.

  1. اپ‌های پیش‌فرض

ویندوز 10 برای خیلی از چیزها مانند وبگردی، ایمیل‌ها، موزیک و غیره از اپ‌های خود به عنوان اپ‌های پیش‌فرض استفاده می‌کند. در مقایسه با اپ‌های طرف‌سوم مانند کروم، Thunderbird، VLC و غیره، این اپ‌های درون‌سازه‌ای چندان هم خوب به نظر نمی‌رسند.

اولین کاری که می‌بایست انجام دهید تنظیم پیش‌فرض اپ‌ها به طور دستی است. با این کار دیگر نیازی نیست اپ‌های پیش‌فرض را هر بار که اپ از شما می‌خواهد به عنوان پیش‌فرض انتخابش کنید تغییر دهید.

 

 

برای شروع، تنظیمات اپ را باز کنید و به Apps -> Default Apps در پنل سمت راست رفته و اپ پیش‌فرض جدید خود را زیر هر دسته‌بندی انتخاب کنید. اگر اپ مرود علاقه‌ی خود را مشاهده نمی‌کنید پس باید مطمئن شوید آن را نصب کرده‌اید.

  1. اپ‌های استارت‌آپ

بعد از نصب ویندوز، باید اپ‌هایی را که برای استفاده‌ی روزانه بدان‌ها نیاز داریم نصب کنیم. بیشتر اپ‌ها خودشان را به فهرست استارت‌آپ اضافه می‌کنند. یکبار که اضافه شدند، این اپ‌ها به طور خودکار با ویندوز شروع خواهند شد. هر چه در فهرست استارت‌آپ اپ‌های بیشتری باشد، زمان بالا آمدن ویندوز بیشتر طول خواهد کشید.

اکثر اوقات نیازی نیست همه‌ی اپ‌ها با ویندوز شروع شوند. غیرفعال کردن اپ‌هایی که نیازی بدان‌ها ندارید مدت‌زمان استارت‌آپ ویندوز 10 شما را کاهش می‌دهد.

 

 

برای حذف کردن یک اپ از فهرست استارت‌آپ، تنظیمات اپ را باز کنید، به صفحه‌ی Apps -> Startup بروید و سوئیچ کنار اپ را به سمت Off تاگل کنید.

  1. ساعات فعال[1]

یکی از رایج‌ترین شکایات و گلمه‌مندی‌ها در مورد ویندوز 10 این است که به طور اتوماتیک برای نصب آپدیت‌ها، سیستم را ریستارت می‌کند. می‌توانید با فعالسازی و پیکربندی قابلیت Active Hours جلوی این رفتار ویندوز 10 را بگیرید.

به منظور فعالسازی قابلیت Active Hours، تنظیمات اپ را باز کنید، به Update and Security -> Windows Update بروید. در پنل سمت راست، روی دکمه‌ی Change Active Hours کلیک کنید.

 

 

سپس، روی لینک Change کلیک کنید و ساعات فعال را راه‌ بیاندازید. اگر تمایل دارید ویندوز برایتان ساعات فعال را بر اساس کارکرد دستگاه‌تان مدیریت کند، دکمه‌ی زیر بخش Automatically adjust active hours for this device based on activity را روشن کنید.

 

 4. بهینه‌سازی تحویل ([2]DO)

برای اینکه دانلود آپدیت‌های ویندوزی سریعتر انجام پذیرد، ویندوز 10 از چیزی به نام Delivery Optimization که ما اسمش را گذاشته‌ایم «بهینه‌سازی تحویل» استفاده می‌کند. با این قابلیت، ویندوز می‌تواند آپدیت‌ها را از سایر پی‌سی‌های متصل به اینترنت و محلی دانلود یا آپلود کند.

ویندوز به طور خودکار صحبت بارگیری یا دانلود از طریق بهینه‌سازی تحویل بررسی می‌کند تا دیگر نیاز نباشد نگران دانلودهای خراب باشید. اگر این رفتار ویندوزی را نمی‌پسندید می‌توانید قابلیت DO را غیرفعال کنید.

 

 

برای انجام این کار تنظیمات اپ را باز کنید، به صفحه‌ی Update and Security -> Delivery Optimization رفته و سوئیچ زیر Allow Downloads from other PCs را تاگل کنید تا موقعیت، غیرفعال اعلام شود.

  1. دستگاهم را پیدا کن[3]

درست مانند گوشی‌های همراه، ویندوز 10 نیز یک قابلیت درون‌سازه‌ای ردیابی دستگاه دارد که نامش Find my Device است. ما بدان می‌گوییم «دستگاهم را پیدا کن». اگر از لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنید، پس فعالسازی این ویژگی در صورت نیازتان می‌تواند کمک‌ زیادی به شما بکند.

به منظور فعالسازی قابلیت «دستگاهم را پیدا کن»، تنظیمات اپ را باز کنید، به صفحه‌ی Update & Security -> Find my device بروید. در پنل سمت راست، روی دکمه‌ی Change کلیک کنید و بعد سوئیچ آن را به قصد روشن کردن بزنید.

 

 

اگر این گزینه را نمی‌بینید و یا اگر می‌بینید حالت خاکستری دارد مطمئن شوید که با اکانت مایکروسافت خود لاگین کرده‌اید.

  1. جست‌وجوی پیشرفته[4]

در آپدیت ویندوز 10 می 2019، مایکروسافت ویژگی جدیدی را تحت عنوان «جست‌وجوی پیشرفته» معرفی کرد. وقتی فعالسازی شود، ویندوز به کل سیستم شما رخنه خواهد کرد تا بتوانید تقریباً هر فایل یا فولدری را مستقیماً از منوی استارت جست‌وجو و یا باز کنید.

به منظور فعالسازی قابلیت Enhanced Mode، تنظیمات اپ را باز کنید و به صفحه‌ی Search -> Searching Windows بروید. در پنل سمت راست گزینه‌ی Enhanced را زیر بخش Find My Files انتخاب کنید. اگر نمی‌خواهید فولد بخصوصی فهرست‌بندی شود روی دکمه‌ی Add an excluded folder کلیک کنید و فولدر مد نظر خود را اضافه کنید.

 

 

این را به یاد داشته باشید که وقتی جستجوی پیشرفته برای اولین بار فعالسازی بشود، می‌تواند مصرف سی‌پی‌یو را افزایش دهد و همچنین عمر باتری را کم کند. اگر هارد دیسکتان بزرگ‌تر باشد و در خود کلی هم فایل جای داده باشد که دیگر شرایط بدتر هم می‌شود. وقتی فهرست‌بندی اولیه انجام می‌شود، ویندوز داده‌ها را با اضافه کردن و حذف تغییرات مدیریت خواهد کرد.

  1. گزینه‌های حریم‌خصوصی

ویندوز 10 یک بخش را به تمام تنظیمات مربوط به حریم‌خصوصی اختصاص داده است. یکبار که ویندوز 10 را نصب کردید، بهتر است تمام تنظیمات حریم‌خصوصی را چک کنید تا بدانید چه چیزهایی را دارید با مایکروسافت به اشتراک می‌گذارید.

به منظور مدیریت تنظیمات حریم‌خصوصی تنظیمات اپ را باز کنید، به بخش Privacy بروید. کل این بخش به دو دسته‌بندی بزرگ تقسیم شده است: درخواست مجوز ویندوز[5] و درخواست مجوز اپ[6]‌. به هر صفحه بروید و درخواست مجوزهایی را که به نظرتان غیرضروری‌اند حذف کنید. تقریباً تمام تنظیمات حریم‌خصوصی توضیحی کوتاه از کاری که انجام می‌دهند به نمایش می‌گذارند. آن‌ها را بخوانید و در نهایت تصمیم خود را بگیرید.

 

 

[1] Active Hours

[2] Delivery Optimization

[3] Find My Device

[4] Enhanced Search Mode

[5] Windows Permissions

[6] App Permissions

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.