کی بازار- کاربران ویندوزی اغلب اوقات از کُندیِ استارت‌آپ شکایت دارند. خیلی ناامیدکننده‌ است انسان بخواهد کلی صبر کند تا سیستمش بالا بیاید. این حجم از اتلاف وقت و انرژی می‌تواند میزان بهره‌وری را نیز پایین بیاورد.

وقتی کامپیوتر خود را روشن می‌کنید، بلافاصله برنامه‌های گوناگونی را می‌بینید که از هر طرف پدیدار می‌شوند (فرقی هم ندارد آن‌ها را می‌شناسید یا نه). این برنامه‌ها به طور اتوماتیک به سیستم‌عامل کمک می‌کنند تا لود شود. اگر مجبور بودید همه‌ی برنامه‌ها را به طور دستی باز کنید، شاید خیلی زمان ببرد. وقتی کامپیوتر سعی می‌کند در آن واحد خیلی از برنامه‌ها را بوت کند، آنوقت مسیر باریک شده و روند سیستم تحلیل می‌رود.

 

 

ممکن است خیلی از کاربران کامپیوتر، برنامه‌هایی را که روی استارت‌آپ اجرا می‌شوند نشسناسند؛ اما آن‌ها در واقع جزو آن دسته از اپ‌هایی‌اند که به طور معمول از آن‌ها استفاده می‌شود و شاید همین‌ها هستند که سرعت کامپیوتر را پایین می‌آورند. حتماً دلیلی وجود دارد که آن‌ها روی استارت‌آپ باز می‌شوند اما اگر باعث کند شدن بوت می‌شوند بهتر است آن‌ها را به صورت دستی باز کنید.

در ادامه اپ‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد اغلب سرعت کامپیوتر را پایین می‌آورند:

Adobe

 

 

اپ‌های ادوبی -از جمله  Adobe Reader، Acrobat و سایر موارد از خانواده‌ی Creative Cloud- طوری طراحی شده‌اند که خود را به فولدر استارت‌آپ اضافه کنند. تنها دلیلی که خوب است بگذاریم این برنامه‌ها اجرا شوند این است که می‌توانند به طورخودکار آپدیت شوند ( زیرا هکرها معمولاً به چنین اپ‌هایی حمله می‌کنند). لازم نیست اجازه دهید چنین برنامه‌هایی به طور خودکار اجرا شوند. باید آن‌ها را غیرفعال کرد.

Apple

اپ‌های Apple نیز می‌توانند استارت‌آپ شما را کُند کنند. مجرم اصلی در گذشته نرم‌افزار کوئیک‌تایم بود اما دیگر روی هیچ کامپیوتری دیده نمی‌شوند. شاید شما هم چنین نرم‌افزاری را در کامپیوتر خود نداشته باشید اما اگر دارید می‌توانید آن را کاملاً پاک کنید. برنامه‌های دیگری که می‌توانند استارت‌آپ شما را کند کنند Apple P\ush و iTunes Helper است. شما می‌توانید آن‌ها را روی استارت‌آپ غیرفعال کرده و هر زمان بدان‌ها نیاز داشتید بازشان کنید.

اپ‌های چت

اپ‌های چت روی استارت‌آپ به طور خودکار اجرا می‌شوند زیرا بدین‌ترتیب افراد داخل کانکت شما مطلع می‌شوند برای چت در دسترس هستید یا نه. اگر از اسکایپ، Discord یا سایر اپ‌های چت روی لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنید می‌توانید آن‌ها را روی استارت‌آپ غیرفعال کنید. با این کار سرعت بوت شما بیشتر می‌شود و همیشه می‌توانید هر زمان آماده‌ی چت بودید آن را باز کنید.

ذخیره‌ی کلود

اپ‌های ذخیره‌ی کلود بهترین گزینه برای نگه‌داری بک‌آپ تمام فایل‌های شما هستند. وقتی به طور خودکار اجرا می‌شوند تمام فایل‌های شما بدون اینکه فکرتان را مشغول کنید همینطور همگام‌سازی‌شده می‌مانند. اما مشکل این برنامه‌ها، کند کردن استارت‌آپ است. OneDrive، DropBox، Google Drive، pCloud و Amazon Drive از جمله نمونه‌هایی هستند که شاید با سرعت طبیعی استارت‌آپ شما تداخل داشته باشند.

کلاینت‌های گیمینگ

 

 

GOG Galaxy، Origin و Steam از نمونه کلاینت‌های گیمینگ هستند که خودشان را به فولدر استارت‌آپ (روی کامپیوتر ویندوزی شما) اضافه می‌کنند. آن‌ها این کار را می‌کنند تا بتوانند در پس‌زمینه آپدیت شوند و همچنین کاربر بتواند سریع آن‌ها را بازی کند (بدون اینکه معطل آپدیت‌ها بماند). برای بالا بردن سرعت بوتِ کامپیوتر، این کلاینت‌ها را غیرفعال و آن‌ها را به صورت دستی باز کنید (هر وقت سیستم‌تان بالا آمد).

سرویس‌های پخش

iTunes و  Spotify دو اپ پخش موزیک هستند که به طور اتوماتیک و پیش‌فرض روی کامپیوتر شما اجرا می‌شوند. در حقیقت اینکه اجازه دهید آن‌ها در پس‌زمینه جرا شوند هیچ لطفی ندارد؛ پس بهتر هر چه زودتر این سرویس‌ها را غیرفعال کنید تا سرعت بوت سیستم‌تان بالا برود.

Bloatware  شرکت سازنده

سازندگان کامپیوتر همچون HP و Lenovo برنامه‌هایی تحت عنوان بلات‌ور (bloatware) را به کامپیوترهای خود اضافه می‌کنند. شما می‌توانید در نهایت امنیت آن‌ها را از ریشه پاک کرده تا عملکرد سیستم خود را همچنان بالا نگه دارید.

چطور این اپ‌ها را در استارت‌آپ غیرفعال کنیم؟

غیرفعال کردن این برنامه‌ها آسان است. در پنجره‌ی ویندوز روی تسک‌بار تایپ کنید Startup و بعد Startup Apps را باز کنید.

 

 

برنامه‌‌ای را که می‌خواهید دی‌اکتیو کنید پیدا نموده و روی سوئیچ تاگل آن کلیک کنید تا دیگر نتواند روی استارت‌آپ اجرا شود.

 

 

بسیاری از این اپ‌ها تنظیماتی دارند که می‌توانید تغییرشان دهید و نگذارید برنامه خود را فولدر استارت‌آپ اضافه کند. هر چند وقت یکبار سعی کنید این تنظیمات را انجام دهید. برخی‌اوقات یک آپدیت می‌تواند باعث شود تمام اولویت‌بندی‌هایتان ریست شود.

غیرفعال کردن این برنامه‌ها (که اتوماتیک روی استارت‌آپ اجرا می‌شوند) باعث می‌شود سیستم‌تان خیلی سریع‌تر و روان‌تر عمل کند. پس توصیه می‌کنیم  آن‌ها را غیرفعال کنید و فقط در صورتیکه شدیداً به آن‌ها نیاز دارید بگذارید به فولدر استارت‌آپ شما اضافه شوند.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.