کی بازار- اینترنت پر است از اطلاعات مفید و سایت‌های مختلف که سرویس‌های زیادی را برای تسهیل امور زندگی‌تان معرفی می‌کنند؛ اما در ازای این همه پیشنهادات، انواع مختلفی نیز از اسکمرها وجود دارد که در محیط آنلاین بی‌صبرانه کشیک می‌شکند شما را با اسکم‌های جدیدشان فریب دهند. اغلب شاید سخت باشد فرق بین فعالیت‌های معتبر آنلاین را از غیرمعتبر تشخیص داد. در ادامه با همراه شوید تا 7 علامت که می‌توانید با استفاده از آن‌ها اسکم‌های آنلاین را شناسایی کنید خدمتتان معرفی کنیم:

  1. ایمیل یا سایت مشکوک

اگر ارسال‌کننده ناشناس باشد اولین چیزی که باید در ایمیلش چک کنید، سایتی است که ادعا می‌کند به آن تعلق دارد. اگر نام دامنه‌ی آخر آدرس ایمیل آن با نام سایت همخوانی نداشت – برای مثال آدرس دش اضافی یا کاراکتر خاص داشت- پس یعنی فرستنده‌ی ایمیل اسکمر است.

 

به طور مشابهی، سایتی را که فرستنده ادعا می‌کند از طرف آن دارد ارتباط برقرار می‌کند چک کنید. آیا دامنه‌ تنها چند ماه پیش برای سایت ثبت شده است؟ آیا دامنه در جایی دیگر یا با سایتی که به طور خصوصی میزبانی می‌کند ثبت شده ؟ اینها همه نشان می‌دهد حضور وبیِ‌ فرستنده‌ی ایمیل، جعلی بوده است.

  1. شماره تماس تقلبی

برخی‌اوقات اسکمر در ایمیل خود شماره تلفنی هم می‌گنجاند تا بتوانید مستقیماً با سازمانش تماس بگیرید. بیشتر دریافت‌کنندگان چنین ایمیل‌هایی هرگز به خودشان زحمت تماس گرفتن نمی‌دهند. از آن دست آدم‌ها نباشید. به شماره زنگ بزنید و ببینید اصلاً چنین سازمانی وجود خارجی دارد یا نه. به احتمال 90 درصد شماره تلفن جعلی است و یا اگر زنگ بزنید می‌بینید شماره هیچ ربطی به فعالیت سازمان یا ایمیلی که دریافت کردید ندارد.

  1. پیشنهاد پول

 

 

هیچ چیز بیشتر از پیشنهاد پول نمی‌تواند ذوق فردی را بربیانگیزد. اسکمرها هم خوب می‌دانند باین حس را چطور بازیچه‌ی خود کنند. این مدل پیشنهادات اغلب کلاسیک و رسمی بیان می‌شود. چیزی شبیه به این: «اولین جایزه از آن شما شده است! ثبت نام خود را کامل کنید تا همین امروز وجه نقد خود را دریافت کنید!» اما این دام می‌تواند برخی‌اوقات خود را شبیه به پیشنهاد پر زرق و برق شغلی، سیستم پرداخت وام آسان و غیره کند.

  1.  درخواست اطلاعات شخصی

همه‌ی این اقدامات تنها یک هدف در پس خود دارند و آن هم این است: مجبور کردن شما برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی‌تان. این اطلاعات می‌تواند شکل‌های مختلفی به خود بگیرد؛ مثلاً مرزعبورهای شما، آدرس خانه‌تان یا شماره امنیت اجتماعی‌تان. اینها اطلاعات ارزشمندی هستند که بیشتر اسکمرها برایش سر و دست می‌شکنند. وقتی این اطلاعات را گرفتند می‌توانند یا آن‌ها را به بالادست خود بفروشند و یا با استفاده از آن‌ها با نام شما به جرایم خود مشغول شوند.

  1. هشدار پیامدهای ترسناک و منفی

برخی‌اوقات وعده‌ی پول چندان هم اثری در افراد نمی‌کند. درست همینجاست که اسکمرها تاکتیک خود را عوض می‌کنند و دست می‌گذارند روی ترس‌های آن‌ها. از آنجایی که بیشتر افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند کمتر در کامپیوتر و نحوه‌ی کارکرد اینترنت مهارت دارند بیشتر هم این اراجیف را باور می‌کنند.

دروغ‌هایی از این قبیل: ویروسی در کامپیوتر شماست که اگر آنتی‌ویروسش را دانلود نکنید تمام اطلاعات‌تان پاک خواهد شد. شما در فعالیت آنلاین غیرقانونی شرکت کرده‌اید و حالا باید برای جلوگیری از به جریان افتادن پروسه‌های قضایی جزئیات شخصی خود را بدهید.

  1. اضطراری نشان دادن وضعیت

 

 

در بسیاری از موارد، اسکمرها روی پیشنهاد خود محدودیت زمانی می‌گذارند. این کار باعث می‌شود دقت‌تان روی آن‌ها بیشتر شود. شاید بگویند فلان آفر تنها تا چند ساعت دیگر ارائه می‌شود و یا دارید با چند شرکت کننده‌ی دیگر رقابت می‌کنید و اگر دیر بجنبید جایزه از جیبتان رفته است؛ خواه جایزه فرصت شغلی خوب باشد و خواه پول یا زندان نرفتن.

  1. وعده‌های رنگین

اگر حس کردید پیشنهاد فرستنده، آنقدری رنگین و پر زرق و برق است که نخواهید باورش کنید پس شاید بهتر باشد به حستان اعتماد کنید. خیلی از اسکمرها دوست دارند در مورد پیشنهادات خود غلو کنند تا در تصمیم‌گیری‌تان شل شوید: مثلاً پیشنهاد کاری کاری که تنها نیاز به چند ساعت کار از خانه است و در آخر حقوق بسیاری بالایی هم برایتان دارد یا دارویی جدید که تا به حال اسمش را نشنیده‌اید و می‌گویند می‌تواند همه‌ی بیماری‌ها را درمان کند و دیگر نیازی به ملاقات پزشک نخواهد بود.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.