کی بازار- تا به حال شده که پیامی را از گوشی خود پاک کنید  و کمی بعد متوجه شوید به اطلاعات آن پیام احتیاج داشتید؟ و آیا هیچ می‌دانستید هر چه بیشتر لفتش بدهید احتمال اینکه دیگر هیچوقت نتوانید آن را بازیابی کنید بیشتر می‌شود؟ شاید خیلی‌ها بدانند که گوشی‌های اندرویدی مثل دستگاه‌های مک یا ویندوزی سطل آشغال یا جایی برای دور ریختن موقتی اطلاعات ندارند. همچنین دکمه‌‌ی undo ایی هم در کار نیست. فقط کافیست اطلاعاتی را حذف کنید تا برای همیشه دستتان هم بدان نرسد. 

 

 

وقتی چیزی را روی اندروید پاک می‌کنید، اطلاعات به مموری (که می‌تواند دوباره‌نویسی شود) ارسال می‌گردد. به محض اینکه چیزی روی گوشی شما برای ذخیره کردنِ چیزی به فضا نیاز داشته باشد، دستگاه می‌تواند از فضای پیام شما برای ذخیره‌ی اطلاعات جدید استفاده کند؛ در حقیقت چیزی است شبیه به نوشتن با مداد و بعد پاک کردن جای مداد برای نوشتن چیزی دیگر.

در ادامه با ما همراه شوید تا راهکارهایی را برای بازیابی پیام‌ها و در کل اطلاعات پاک‌شده در گوشی‌های اندرویدی خدمتتان ارائه دهیم:

حفظ داده‌ها

اگر فایل‌هایی را به تازگی پاک کردید، گوشی خود را در حالت پرواز بگذارید تا شانس اینکه اطلاعات جدیدی برای دانلود روی گوشی‌تان بیاید کم شود (چون بدین‌ترتیب وای‌فای خاموش می‌شود). برای رفتن به حالت پرواز دکمه‌ی خاموش/روشن گوشی خود را فشار داده و نگه دارید تا گزینه‌هایی پدیدار شود. حال روی گزینه‌ی Airplane mode کلیک کنید.

 

 

همچنین از دوربین گوشی استفاده نکنید، فایل صوتی ضبط نکنید یا به هیچ اپی دسترسی نداشته باشید زیرا ممکن است اطلاعات جدیدی برایتان ایجاد شود.

اگر پیام یا اطلاعاتی که سعی دارید بازیابی‌اش کنید حاوی چیزهای دیگر مانند عکس یا تاریخ و زمان ملاقات است شاید بتوانید اطلاعات را روی اپ‌هایی که این نوع فایل‌ها را ذخیره می‌کنند پیدا نمایید. برای مثال، ممکن است اپِ عکسیِ شما تصویری ذخیره کرده باشد یا فرضاً تاریخ قرار ملاقات‌تان با تقویم گوشی همگام‌سازی شده باشد. پیش از هر کاری که شاید هم وقت‌گیر باشد و هم هزینه‌بردار، به این اپ‌ها نگاهی بیاندازید. راه دیگر برای ریکاوری اطلاعات شکستن غرورتان است: رویتان را سفت کنید و به کسی که داشتید با او چت می‌کردید بگویید اطلاعات را یکبار دیگر برایتان ارسال کند.

اگر درست بین فاصله‌ی زمانی که پیام را دریافت و آن را پاک کردید از گوشی خود بک‌آپ گرفته باشید شاید شانس این وجود داشته باشد که بتوانید بار دیگر پیام را احیا کنید. برای این کار لازم است دستگاه خود را ریست فکتوری کنید و کپی بک‌آپ را (برای بازیابی گوشی خود) دانلود کنید.

استفاده از نرم‌افزار طرف‌سوم   

اگر هیچیک از این راهکارها افاقه نکرد، می‌توانید از یک اپ طرف‌سوم استفاده کنید اما آماده‌‌ی این باشید که هر وقت ازتان خواسته شده دست به جیب شوید (تازه شاید بعد از این همه، موفق هم نشوید).

اپ‌هایی چون 7-data Recovery، Dr Fone و MobiSaver تضمین نمی‌دهند که حتما پیام‌ها و اطلاعات‌تان را برگردانند. آن‌ها تنها کارشان این است که اطلاعاتی که گوشی‌تان آماده‌ی حذف می‌داند را پیدا کنند.

بیشتر اپ‌هایی که در این زمینه موفق می‌شوند آن‌هایی‌اند که از شما می‌خواهند گوشی خود را روت کنید. روت کردن گوشی باعث می‌شود به همه‌ی بخش‌های دستگاه دسترسی پیدا کنید؛ مثل کلیدی می‌ماند که گویی بتواند همه‌ی درهای بسته‌ی یک خانه را باز کند. اما فقط یک اشتباه کافیست تا همه‌چیز خراب شود و از قضا در همین بخش روت است که خیلی ساده می‌شود اشتباه کرد. روت کردن گوشی می‌تواند گارانتی شما را باطل کند پس سعی کنید در استفاده از چنین اپ‌هایی نهایت احتیاط را کنید.

بهترین راه

بهترین راه برای حل این مشکل، پیشیگیری از آن است- از تمام پیام‌ها و اطلاعات خود بک‌آپ بگیرید. نسخه‌های جدیدتر گوشی‌های اندرویدی گزینه‌ای برای روشن کردن بک‌آپ پیام‌ها دارند. Settings را باز کنید و روی منوی Apps بزنید. حالا اپ پیام‌رسان خود را پیدا کرده. تنظیماتش را باز کنید و اگر این گزینه روی گوشی‌تان موجود بود روشنش کنید.

 

 

اگر مرتباً از گوشی خود بک‌آپ نمی‌گیرید و در عین حال پیام هم زیاد می‌دهید، پس حتماً به دنبال نرم‌افزار بک‌آپی باشید که از پیام‌های متنی هم بک‌آپ می‌گیرد. اپ Backup Your Mobile یکی از همان‌هاییست که چنین قابلیتی دارد. چنانچه این گزینه وجود ندارد یا چیز متفاوتی می‌خواهید، می‌توانید از اپ پیام‌رسان طرف‌سومی استفاده کنید که قابلیت آرشیو دارد.  Pulse SMS این کار را خوب بلد است. اگر پیام را سوایپ کنید، به جای آنکه پاکش کند، آن را آرشیو می‌کند. اگر بخواهید کل مکالمه‌ی متنی را پاک کنید، ازتان درخواست تأیید خواهد شد.

همچنین می‌توانید از سایر سرویس‌های پیام‌رسان نیز بهره ببرید؛ مانند فیسبوک یا واتس‌اپ. این اپ‌ها هم به نحوی پاک کردن پیام‌ها را سخت می‌کنند (برای پاک کردن آن‌ها ازتان دو بار تأییدیه می‌خواهند که در این فرآیند از حذف شدن‌های تصادفی جلوگیری می‌شود).

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.