۱۳۹۸/۵/۱۳ فناوری اطلاعات

کی بازار- (RAR (Roshal Archive قالب پرونده‌های رایانه‌ای فشرده سازی است؛ اصلیت آن در داس بود که بعد از مدتی در سیستم عامل‌های دیگر نیز به وجود آمد. این فرمت متن باز نیست اما نرم‌افزارهای دیگر برای بازکردن این فرمت افزونه‌های لازم را دارا می‌باشند. RAR از سال 1993 وجود دارد و نامش را از مهندس نرم‌افزار روس‌تبار به نام یوجین روشال گرفته است. ویندوز به طور پیش‌فرض از فایل‌های RAR پشتیبانی نمی‌کند و این بدان معناست که آن‌ها تنها می‌توانند توسط نرم‌افزارهای طرف‌سوم ساخته و باز شوند. ابزارهایی که در زیر به شما معرفی شده‌اند به شما کمک می‌کنند بتوانید با فایل‌های RAR در ویندوز دست و پنجه نرم کنید.

  1. WinRAR

از آنجایی که با فایل‌های RAR سر و کار داریم، بدیهی‌ترین انتخاب، ابزار پیش‌فرضِ استخراج/ایجادِ خودش است: WinRAR. جدا از ویندوز، WinRAR همچنین از مک، لینوکس، بی‌اس‌دی و اندروید نیز پشتیبانی می‌کند.

در طول نصب، به شما فرمت‌های فایل مختلفی از WinRAR شامل .rar، zip، 7z،، .gz و .gz داده می‌شود. از همین روست که WinRAR یکی از متنوع‌ترین ابزارهای نرم‌افزاری محسوب می‌شود.

 

 

باز کردن و یا استخراج فایل‌های RAR با یک راست‌کلیک ساده (همانطور که در زیر نمایش داده شده است) کار بسیار ساده‌ایست.

 

 

برای ساخت یا ایجاد یک فایل RAR تمام فایل‌هایی را که می‌خواهید فشرده‌سازی کنید انتخاب نموده و آن ها را با یک راست‌کلیک به گزینه‌ی  .rar اضافه کنید. بدین ترتیب نام فولدر مستقیماً فرض می‌شود.

 

 

شما می‌توانید محتواهای فایل  RAR را مستقیماً از پنجره‌ی WinRAR مشاهده نمایید.

 

 

گرچه تعرفه‌ی  WinRARتنها یک تعرفه‌ی رایگان 40 روزه است؛ اما «ارزیابی» با کمترین مبلغ تا همیشه باقی خواهد ماند.

  1. 7-Zip

وقتی بحث آرشیوهای فشره‌ به میان می‌آید نمی‌توان 7-zip را از قلم انداخت. 7-zip تقریباً بهترین ابزار موجود برای مدیریت فایل‌های فشرده (از جمله فایل‌های RAR) است. 7-zip برای تمامی سیستم‌عامل‌های اصلی موجود است.

 

 

شما می‌توانید با راست‌کلیک کردن روی افزونه‌ی  .rar فایل‌های RAR را باز کنید. فایل‌های جداگانه را برای استخراجشان در همان فولدر انتخاب نمایید.

 

 

وقتی فایل‌ها را برای آرشیو به 7-Zip اضافه می‌کنید، گزینه‌های اضافی دیگری نظیر وارد کردن رمزعبور یا سطح فشرده‌سازی دریافت می‌کنید. سطح فشرده‌سازی می‌تواند از fastest به ultra متغیر باشد.

 

 

  1. WinZip

یکی از نرم‌افزارهای قدیمی و شناخته‌شده برای فشرده‌سازی WinZip است (دیگر نیازی به معرفی آن نیست). نسخه‌های اولیه‌ی آن رایگان بود؛ اما جدیدترین نسخه‌ی آن سر 21 روز منقضی می‌شود. برای دانلود و نصب آن به سایت رسمی‌اش مراجعه نموده و روی گزینه‌ی try it free کلیک کنید.

وقتی نصب شد، می‌توانید با انتخاب فایل‌هایی از یک فولدر و کلیک روی گزینه‌ی add to zip فایل آرشیو شده بسازید.

 

 

با فشرده‌سازیِ فایل، گزارشی فوری از فضای ذخیره‌شده برایتان ارسال خواهد شد.

 

 

برای باز کردن فایل RAR، روی آن راست‌کلیک کرده و به WinZip که بعدش Unzip to را به همراه دارد بروید. خواهید دید که محتویات آن به طور خودکار ذخیره خواهد شد.

 

 

  1. B1 Free Archiver

B1 Free Archiver ابزاری کاملاً رایگان است که به شما اجازه می‌دهد فایل‌های RAR را براحتی باز کنید. این ابزار خود بسیار ساده و کاربرپسند است. خیلی کم پیش می‌آید کار با آن را شروع کنید و دچار سردرگمی شوید. جدا از ویندوز، B1 هم برای لینوکس و هم برای مک و اندروید موجود است.

 

 

برای ایجاد آرشیوهایی رایگان، فایل‌ها را انتخاب و روی گزینه‌ی Create کلیک کنید. آنگاه انواعی از گزینه‌های فایل‌های زیپ‌شده در فرمت‌های گوناگون در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

 

 

البته برای استخراج فایل‌های .rar تنها کافیست روی گزینه‌ی مورد نظر خود راست‌کلیک کرده و آن را انتخاب نمایید. محتویات فایل RAR درست در همان فولدر باز خواهد شد.

 

 

نتیجه‌گیری

از آنجایی که RAR یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های فایل فشرده بعد از ZIP است، اگر تعداد زیادی فایل را به صورت آنلاین دانلود کنید شاید مدام برایتان فرستاده شود. ابزارهای فوق به شما اجازه می‌دهند خیلی راحت‌تر بتوانید با فایل‌های  RAR سر و کار داشته باشید (فرقی ندارد بخواهید آن را بسازید یا استخراج کنید).

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.