۱۳۹۸/۵/۲۸ فناوری اطلاعات

کی بازار-حسگرهای گوشی شما شاید چیزی که عموماً فکر می‌کنید نباشند اما بالاخره وقتی درست کار نکنند متوجه سوءعمل‌شان خواهید شد. حسگرهایی که بد کار می‌کنند می‌توانند مشکلات عدیده و جدی‌ای برای اپ‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید ایجاد کنند. از آنجایی که آن‌ها روی عملکرد گوشی تأثیر می‌گذارند، باید حواستان مدام به روند کارکردشان باشد. چک کردن حسگرها از آن دست کارهایی است که باید پیش از تعمیر گوشی انجام دهید زیرا شاید مشکلات گوشی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای و فقط با چک کردن حسگرها حل شود.

عیب‌یابی حسگر

اگر از اپی مانند اپ مسابقه رالی استفاده می‌کنید، درست کار نکردن حسگرها از تکان دادن گوشی شما معلوم خواهد شد. این اپ دیگر بدرستی به حرکت‌ها واکنش نشان نخواهد داد. شاید هم متوجه شده باشید برخی اوقات وقتی پای تلفن در حال مکالمه هستید نمایشگر خاموش و یا صفحه به طور خودکار تاریک و روشن نمی‌شود.

 

 

اگر فکرتان به این سمت رفت که ایراد کار از یکی از حسگرهاست، اپ دیگری را که از همان حسگر استفاده می‌کند امتحان نمایید. اگر اپ کار کرد، پس مشکل از خود اپلیکیشن بوده است و نه حسگر.

اما اگر اپ دیگر هم درست کار نمی‌کرد پس احتمالاً ایراد کار از حسگر است.

چطور حسگرها را کالیبره کنیم؟

کدهای مخفی

دستگاه‌های اندرویدی کدهای مخفی‌ای دارند که به شما اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتری در مورد گوشی خود بدست آورید. کدهای مخفی مجموعه‌هایی‌اند از نمادها و اعداد که منوهایی را باز می‌کنند که هیچ جای دیگرِ گوشی آن‌ها را باز نمی‌کند. برای مثال، کاربر روی گوشی سامسونگ گلکسی می‌تواند کد  *#0*# را روی کی‌پد گوشی تایپ کند. این توالی حالت HwModuleTest را باز می‌کند؛ جایی که شما می‌توانید گزینه‌ای برای تست حسگرها پیدا نمایید.

 

 

در زیر چند کد مخفی کلی را مشاهده می‌کنید که ممکن است روی سایر دستگاه‌های اندرویدی نیز کار بکنند. هر برند گوشی کارکرد متفاوتی دارد اما با کمی تحقیق می‌توانید کدهای مورد نیاز خود را پیدا کنید.

  •         *#*#0589#*#*- تست حسگر نور
  •         *#*#2664#*#*- تست حسگر تاچ
  •         *#*#0588#*#*- تست حسگر مجاورت

برخی اسمارت‌فون‌ها از تنظیماتی برخوردارند که در آن‌ شما می‌توانید بعضی از حسگرها را آزمایش کنید. برای مثال، روی دستگاه‌های ال‌جی می‌توانید حسگر حرکتی را با رفتن به Settings -> General tab -> Motion کالیبره کنید.

اپ‌های طرف‌سوم

اپ‌های کالیبراسیون و تشخیص عیب مختلفی وجود دارد که می‌توانند حسگرهای گوشی‌های اندرویدی شما را برطرف کنند. یک کدام از اینها که حسگرهای گوشی‌تان را چک و کالیبره می‌کند  Quick TuneUp-Phone Calibration است که می‌توانید از پلی‌استور آن را دریافت کنید.

برای استفاده از این اپ، ابتدا آن را دانلود و باز کنید. سپس روی گزینه Sensor Calibration بزنید. اپ برای کالیبره کردن کمی زمان می‌خواهد و هر زمان آماده بود به شما خبر می‌دهد. سپس گوشی خود را ریستارت کرده تا عمل کالیبراسیون تمام شود.

 

 

همچنین می‌توانید اپ‌های مخصوصی را پیدا کنید که مشخصاً برای کالیبره کردن یک حسگر خاص طراحی‌ شده‌اند. برای مثال، به منظور کالیبره کرن ژیروسکوپ می‌توانید Accelerometer Calibration Free یا Physics Toolbox Sensor Suite را امتحان کنید.

یا اگر حسگر مجاورت‌تان مشکل‌ساز شده است می‌توانید Proximity Sensor Reset (کالیبره و تعمیر) را استفاده کنید.

اگر بعد از ریستارت کردن گوشی و امتحان کردن چندین اپِ این چنینی هنوز هم گوشی‌تان واکنش درست را نشان نمی‌دهد شاید نیاز باشد آن را ریست فکتوری کنید. این راه تضمین بالایی می‌دهد که مشکل‌تان رفع خواهد شد. فقط یادتان باشد ابتدا از اطلاعات گوشی خود بک‌آپ بگیرید.

 

 منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.