کی بازار- گوگل همچنان دارد به اضافه کردن ویژگی‌های جدید به Chrome OS خود و مرورگرش ادامه می‌دهد. برخی ویژگی‌ها تبلیغ شده‌اند و این درحالیست که برخی دیگر هنوز دارند مراحل آزمایشی را می‌گذارنند. یکی از این قابلیت‌های «مخفی»، منوی افزونه‌ها (Chrome Extensions Toolbar Menu) نام دارد. این ویژگیِ کارامد مکانی را ارائه می‌دهد تا بتوانید براحتی به تمام افزونه‌های نصب‌شده‌ی خود دسترسی پیدا کنید. این کار باعث می‌شود نوار ابزار شما همیشه منظم و خلوت باشد و هر آیکون افزونه‌ای که بدان اضافه می‌شود فضایش شلخته و درهم برهم جلوه نکند. البته که شما می‌توانید روی آیکون یک افزونه راست‌کلیک کنید و آن را در منوی کروم مخفی سازید. اما این روش، مخفی‌سازی همه‌ی افزونه‌ها به صورت یکجا را خیلی راحت‌تر می‌کند. در ادامه با ما همراه شوید تا آموزش دهیم چطور می‌شود این منوی مخفی را فعال ساخت.

توجه داشته باشید که برای فعالسازی این قابلیت می‌بایست نسخه‌ی 76 کروم به بالا را داشته باشید. برای اینکه مطمئن شوید دارید از آخرین نسخه استفاده می‌کنید روی منو (سه نقطه) کلیک کنید و بعد به Help > About Google Chrome بروید.

 

 

چطور قابلیت منوی افزونه‌ها را به گوگل کروم اضافه کنیم؟

مطمئناً می‌توانید روی آیکون این افزونه راست‌کلیک کنید و آن را در منوی کروم مخفی سازید اما روشی که خدمتتان عرض می‌کنیم بسی ساده‌تر است. درست مانند ویژگی  Virtual Desks روی Chrome OS 76، این قابلیت نیز هنوز به طور رسمی عرضه نشده است (با این حال کارکردی درون‌سازی‌ای دارد). تنها کافیست فلگ درست را برای اضافه کردن آن به کروم فعال کنید.

به منظور انجام این کار، کروم را باز و اجرا کرده سپس مسیر زیر را داخل نوار آدرس وارد کنید. آنوقت Enter را بزنید.

 

 

chrome://flags/#extensions-toolbar-menu

با این کار به فلگ Extensions Toolbar Menu برده خواهید شد. از منوی دراپ‌داون آن را در حالت  Enabled تنظیم کنید. و برای اینکه این تغییر عمل کند باید کروم را ریستارت نمایید. تنها کافیست روی دکمه‌ی Relaunch Now زیر صفحه کلیک کنید.

 

 

بعد از اینکه مرورگر از نو باز و اجرا شد باید آیکون افزونه‌های ناپدیده‌شده‌ی خود را ببینید. البته به جای تمام آیکون‌ها تنها یک آیکون را خواهید دید که در خود همه‌ی افزونه‌ها را جای داده است (این آیکون در سمت راست نوار آدرس قرار داشته و شبیه به قطعه‌ای از پازل است). تنها کافیست روی آن کلیک کنید تا فهرستی از افزونه‌های مخفی خود را در آن ببینید. همچنین می‌توانید متوجه شوید کدامیک از آن‌ها به سایتی که رویش هستی دسترسی دارند و کدامیک از آن‌ها این دسترسی را ندارند.

 

 

شما می‌توانید با کلیک روی هر کدام از آن‌ها از فهرست روی منوی افزونه‌ها، آن‌ها را تحت کنترل خود قرار دهید (درست مثل کاری که اگر هنوز روی نوار ابزار بودند انجام می‌دادید). وقتی روی افزونه‌ای راست‌کلیک می‌کنید، گزینه‌ی Pin وجود دارد که باید به شما اجازه دهد آن را دائمی به نوار ابزار پین کنید. با این وجود، این قابلیت هنوز اجرایی نشده و همچنان در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد.

 

 

با این حال این قابلیت از همین الان روی Chrome Canary Dev Builds کار می‌کند. در حقیقت، کنار هر کدام آیکون پین کوچکی دارد. پر واضح است که گوگل دارد برای بهبود عملکرد این قابلیت تمام تلاش خود را می‌کند تا بزودی آن را در نهایت کیفیت به عموم عرضه کند.

 

 

جمع‌بندی

اینکه بتوان یک یا دو افزونه را پین کرد برای مثال در موارد  Pocket یا LastPass بسیار کارایی خواهد داشت. اما با این حال، با فعالسازی منوی افزونه‌ها (آنطور که هم‌اکنون هست) قادر خواهید بود نوار ابزار کروم خود را خلوت و منظم نگه دارید و در عین حال به تمام افزونه‌های خود نیز دسترسی راحت داشته باشید.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.