کی بازاراکسل یکی از خوش‌ساخت‌ترین و کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌های صفحه‌گسترده است که می‌توان از آن استفاده کرد؛ اما وقتی حرفِ کپی پیست کردنِ اطلاعات از میان اجزای مختلف این صفحه‌گسترده می‌شود، بیشترِ کاربران هنوز هم نمی‌دانند چقدر امکانات در اختیارشان قرار داده شده است.

فرقی ندارد می‌خواهید چه چیز را کپی پیست کنید (سلول‌های مجزا، ردیف‌ها و ستون‌ها یا کل شیت‌ها) در ادامه قرار است 15 ترفند کپی پیست در اکسلِ مایکروسافت به شما معرفی کنیم که به طور حتم باعث خواهد شد این کار را با سرعت بیشتر و به طور کارامدتری انجام دهید.

  1. کپی نتایج فرمول‌ها

کپی پیست کردن نتایج فرمول‌های اکسل از آزاردهنده‌ترین چیزها در مورد در برنامه اکسل است. دلیلش هم این است که وقتی نتایج فرمول را پیست می‌کنید، فرمولِ وابسته به سلولی که دارید آن را پیست می‌کنید به طور خودکار آپدیت می‌شود.

شما می‌توانید جلوی این اتفاق را بگیرید و با استفاده از ترفندی ساده فقط ارزش‌های واقعی را کپی کنید.

سلول‌هایی که می‌خواهید ارزش‌هایشان را کپی کنید انتخاب نموده و بعد روی هر کدام از سلول‌ها کلیک نمایید. حالا از منوی پاپ‌آپ، گزینه‌ی Copy را بزنید.

 

 

روی اولین سلول در دامنه، جایی که می‌خواهید ارزش‌ها را پیست کنید راست‌کلیک نمایید. از منوی پا‌پ‌آپ آیکون Values را انتخاب نمایید.

 

 

با این کار، تنها ارزش‌ها در سلول‌های مقصد پیست خواهند شد ( و نه فرمول‌ها).

 

 

این کار، همه‌ی سختی‌های بخش مربوط به فرمول را از میان برمی‌دارد، پیچیدگی‌ای که اصولاً وقتی سلول‌های فرمول را در اکسل کپی پیست می‌کنید رخ می دهد.

  1. کپی فرمول‌ها بدون تغییر رفرنس‌ها

اگر می‌خواهید سلول‌های فرمول را کپی پیست کنید اما همچنان فرمول‌ها باقی بمانند، باید بگوییم این قابلیت هم برایتان موجود است. تنها مشکلِ پیست فرمول‌ها این است که اِکسل به طور اتوماتیک همه‌ی سلول‌های رفرنس‌شده‌ی مربوط به جایی که می‌خواهید آن‌ها را پیست کنید آپدیت خواهد کرد.

شما می‌توانید سلول‌های فرمول را پیست کنید اما سلول‌های اصلیِ رفرنس‌شده را در آن فرمول‌ها (با ترفند زیر) نگه دارید.

تمام سلول‌های حاوی فرمول را که می‌خواهید کپی کنید هایلایت کرده، منوی Home را انتخاب نموده و روی آیکون Find & Selectدر گروه Editing کلیک کرده و Replace را بزنید.

 

 

در پنجره‌ی Find and Replace، داخل فیلد Find what تایپ کنید  =. در فیلد Replace with هم تایپ کنید #. Replace All را انتخاب کرده و بعد Close را بزنید.

با این کار تمام فرمول‌های شما به متن تبدیل خواهند شد (با علامت # در جلویش). همه‌ی این سلول‌ها را کپی و در سلول‌هایی که می‌خواهید پیست‌شان کنید پیست نمایید.

 

 

آنوقت، همه‌ی سلول‌ها را در هر دو ستون هایلایت کنید. کلید shift را نگه دارید و تمام سلول ها را در یک ستون هایلایت کنید. سپس کلید Control را نگه داشته و تمام سلول‌های موجود در ستون پیست‌شده را انتخاب کنید.

 

 

وقتی همه‌ی سلول‌ها هایلایت شد باز هم روش جست‌وجو و جایگزینِ فوق را تکرار کنید. این بار، در فیلد Find what تایپ کنید # و در فیلد  Replace with تایپ کنید =.  Replace All را انتخاب کنید. حالا دکمه‌ی Close را بزنید.

 

 

وقتی کارتان با بخش کپی و جایگزین تمام شد، هر دو دامنه همان فرمول‌ها را خواهند داشت (بدون اینکه رفرنس‌ها ذره‌ای تغییری کرده باشند).

 

 

این روش شاید کمی بیشتر طول بکشد اما بسیار ساده است.

  1. جلوگیری از کپی کردن سلول‌های مخفی

مشکل دیگرِ کپی پیست در اکسل وقتی است که سر و کله‌‌‌ی سلول‌های مخفی حین کپی پیست کردنِ شما پیدا می‌شود. اگر این سلول‌ها را انتخاب و پیست کنید، خواهید دید که سلول‌های مخفی همگی در دامنه‌ای که آن‌ها را پیست می‌کنید پدیدار خواهند شد.

اگر تنها قصد دارید سلول‌های آشکار را کپی پیست کنید، سلول‌ها را انتخاب نمایید. سپس در منوی  Home گزینه‌ی Find & Select را انتخاب نموده و بعد از منوی دراپ‌داون Go To Special را بزنید.

 

 

در پنجره‌ی Go To Special گزینه‌ی Visible cells only را فعالسازی کنید. حالا OK را بزنید.

برای کپی کردن سلول‌ها Control+C را فشار داده و روی اولین سلولی که می‌خواهید پیست کنید کلیک و بعد Control+V را فشار دهید.

 

 

با این کار تنها سلول‌های آشکار پیست خواهند شد.

توجه: پیست کردن سلول‌ها در ستونی که کل ردیف دوم در آن مخفی شده است سلول آشکار خود را که پیست کرده‌اید مخفی خواهد کرد.

  1. پر کردن تا زیر (با فرمول)

اگر فرمول را در سلول بالایی، کنار دامنه سلول‌هایی که از پیش پر شدند وارد کرده باشید، روشی ساده برای پیست کردن همان فرمول در بقیه‌ی سلول‌ها وجود دارد.

معمول‌ترین روشی که مردم انجام می‌دهند، کلیک و نگه داشتنِ دسته در قسمت پایین سمت چپ اولین سلول و درگ کردن آن در زیر دامنه است. با این کار، سلول‌ها همگی پر خواهند شد و رفرنس‌های سلول نیز به ترتیب در فرمول‌ها بروزرسانی خواهند شد.

اما اگر صدها ردیف دارید، شاید درگ کردن همه‌شان در بخش زیرین کار دشواری باشد.

در عوض، اولین سلول را انتخاب کنید و بعد کلید Shift را نگه داشته و موس را روی دسته‌ی پایین سمت راست در اولین سلول حرکت دهید تا دو خط موازی را برایتان ظاهر شود.

 

 

روی این دسته‌ی دو خطه دو بار کلیک کرده تا ستون تا آخرین قسمت پایینی خود پر شود.

 

 

این روشِ پر کردن سلول بسیار آسان بوده و کلی در زمانتان صرفه‌جویی می‌شود (خصوصاً وقتی سر و کارتان با صفحه‌گسترده‌های بزرگ است).

  1. کپی با استفاده از درگ و دراپ

روش دیگری که در وقتتان صرفه‌جویی می‌کند کپی کردن گروهی سلول با درگ و دراپ کردن آن‌ها در سراسر صفحه است. خیلی از کاربران نمی‌دانند که می‌شود سلول‌ها یا دامنه‌ها را تنها با کلیک و درگ حرکت داد.

این روش را با هایلایت کردن گروهی از سلول‌ها امتحان کنید. سپس نشانه‌گر موس را روی لبه‌ی سلول‌های انتخاب‌شده قرار دهید تا تبدیل به نمادی چهارجهته شود.

 

 

کلیک‌چپ کرده و برای درگ سلول‌ها به موقعیت جدیدشان موس را نگه دارید.

 

 

این تکنیک درست همان کاراییِ Control-C و Control-V را (برای کات و پیست سلول‌ها) دارد. این روش شما را چند کلیک جلوتر خواهد انداخت.

  1. کپی از سلول‌های فوق

ترفند سریع دیگر فرمان Control+D است. اگر نشانه‌گر موس را زیر سلولی که می‌خواهید کپی کنید قرار دهید، تنها با فشار دادن Control+D سلول بالایی در سلولِ برگزیده‌ی شما کپی پیست خواهد شد.

 

 

Control+Shift+ هم دقیقاً چنین کارکردی دارد.

  1. کپی از سلول چپ

اگر می‌خواهید همین کار را انجام دهید با این تفاوت کهکپی از سلول چپ انجام شود، تنها کافیست سلول سمت راست را انتخاب کرده و Control+R را فشار دهید.

 

 

با این کار، سلول به سمت چپ کپی خواهد شد و در سلول سمت راست پیست (تنها با یک بار فشار روی کلید).

  1. کپیِ فرمت سلول

برخی‌اوقات شاید بخواهید از همان قالب‌بندی یا فرمت سایر سلول‌ها (که در سلول اصلی استفاده کرده‌اید) استفاده کنید. با این حال، شاید نخواهید محتوا کپی شوند.

می‌توانید با انتخاب کردن سلول و بعد تایپ کردن Control+C برای کپی، قط فرمت سلول را کپی کنید.

سلول یا سلول‌هایی که می‌خواهید مثل نسخه‌های اصلی فرمت کنید انتخاب نموده، رویشان راست‌کلیک کرده و آیکون فرمت را انتخاب نمایید.

 

 

با این کار فقط فرمت اصلی پیست خواهد شد و نه محتواها.

  1. کپیِ کل صفحه

اگر تا به حال برایتان پیش آمده که با صفحه گسترده کار کنید اما نمی‌خواستید صفحه‌ی اصلی به هم بریزد، کپی کردن صفحه بهترین رویکرد است.

انجام این کار بسیار ساده است. به خودتان زحمت ندهید، نیازی به راست‌کلیک و انتخاب Move or Copy نیست. فقط کافیست Control key را نگه داشته روی تب صفحه چپ‌کلیک و و بعد آن را به سمت راست یا چپ بکشید.

 

 

حالا باید آیکون کوچکی از صفحه را با نماد + مشاهده کنید. موس را رها کنید تا صفحه جایی را که نشانه‌گر موس را در آن قرار داده‌اید کپی کند.

10. پر کردن را تکرار کنید

اگر یک سری سلول دارید که می‌خواهید از ستون بکشید و آن‌ها را تکرار کنید، ترفند ساده‌ای برایتان داریم:

فقط کافیست سلول‌هایی را که می‌خواهید تکرار شوند هایلایت کرده، Control key را نگه داشته، روی گوشه سمت راست سلول پایینی چپ‌کلیک کرده و هر تعداد سلولی که می‌خواهید تکرار کنید را به پایین بکشید.

 

 

با این کار، سلول‌های زیر سلول‌های کپی‌شده در الگویی تکراری پر خواهند شد.

11. پیستِ کل ستون یا ردیف خالی

ترفند دیگر برای صرفه‌جویی در زمان، اضافه کردن ردیف‌ها یا ستون‌های خالیست.

روش معمولی که کاربران استفاده می‌کنند راست‌کلیک روی ردیف یا ستونی که می‌خواهند خالی باشد و انتخاب Insert از منو است.

روش سریعتر، هایلایت‌ کردن سلول‌هایی است که ردیف یا ستون اطلاعات (جایی که می‌خواهید خالی باشد) را می‌سازند.

کلید Shift را نگه داشته روی گوشه پایین سمت راست مجموعه چپ‌کلیک کنید و بعد آن را به سمت پایین بکشید (و یا به سمت بالا اگر دامنه ستون انتخاب کرده‌اید).

کلید موس را پیش از رها کردنِ Shift رها کنید.

 

 

با این کار، جاهای خالی درج خواهند شد.

12. پیست کردنِ چند سلول واحد

اگر سلول مجزایی از اطلاعات دارید که می‌خواهید روی چندین سلول پیست کنید می‌توانید هر سلول واحد را کپی کرده و بعد تنها آن را روی هر چند تا سلول که می‌خواهید پیست کنید. سلولی را که می‌خواهید کپی کنید و برای اجرای کپی دکمه Control+C را بزنید.

سپس هر دامنه از سلول را که می‌خواهید داده‌ها را کپی کنید انتخاب نمایید.

 

 

این کار باعث می‌شود سلول مورد نظر به هر چند تعداد سلولی که دوست دارید تکثیر شود.

13. کپیِ عرض ستون

وقتی دارید ستونی از سلول‌ها را کپی پیست می‌کنید و می‌خواهید مقصد، درست مانند عرض اصلی ستون باشد پس باید از این ترفند که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم استفاده کنید.

فقط کافیست با استفاده از کلیدهای Control-C  ستون اصلی سلول‌ها را همینطور که در حالت عادی انجام می‌دهید کپی کنید. روی اولین سلول در مقصد راست‌کلیک کرده و برای پیست  Control-V را فشار دهید.

حالا، ستون اصلی سلول‌ها را مجدداً انتخاب و Control-C را فشار دهید. روی اولین سلول در ستونی که قبلاً پیست کرده بودید راست‌کلیک کرده و Paste Special را بزنید.

در پنجره‌ی Paste Special، گزینه‌ی Column widths را فعال کرده و OK را بزنید.

 

 

با این کار، عرض ستون به طور خودکار با عرض اصلی ستون تنظیم خواهد شد.

شاید بهتر باشد در حالت کلی این کار را تنها با موس انجام دهید (ساده‌تر خواهد بود). اما اگر عرض چندین ستون را یکجا تنظیم می‌کنید (آن هم در یک صفحه‌ی بزرگ) این ترفند بیشتر به کارتان خواهد آمد.

14. پیست با محاسبه

آیا تا به حال شده خواسته باشید عددی را به سلول جدید خود کپی کنید اما در عین حال روی آن محاسبه‌ هم اجرا کنید؟ اکثر افراد اعداد را به سلول جدید کپی کرده و بعد فرمول را (برای اجرای محاسبه) تایپ می‌کنند.

با اجرای محاسبه در طول پروسه‌ی پیست شما می‌توانید این گام اضافی را برندارید.

ابتدا (شروع با صفحه‌ای که شامل اعدادیست که قصد دارید رویشان محاسبات را اجرا کنید) همه‌ی سلول‌های اصلی را انتخاب کرده و برای کپی کردنشان Control+C را فشار دهید. این سلول‌ها را در ستون مقصد (جایی که نتایج را می‌خواهید) پیست کنید.

 

 

سپس، دامنه دوم سلول‌هایی را که می‌خواهید رویشان محاسبه انجام دهید انتخاب کنید و برای کپی Control+C را فشار دهید. مجدداً دامنه‌ی مقصد را انتخاب، راست‌کلیک و Paste Special را انتخاب کنید.

 

 

در پنجره‌ی Paste Special، زیر Operation عملیاتی را که می‌خواهید روی دو عدد انجام دهید انتخاب کنید. OK را بزنید و حالا نتایج در سلول‌های مقصد ظاهر خواهد شد.

 

 

این روشی سریع و آسان بود برای اجرای محاسبات در صفحات گسترده بدون آنکه نیازی به استفاده از سلول‌های اضافی (برای انجام سریع محاسبات) داشته باشید.

15. تبدیل ستون به ردیف 

کارامدترین ترفند پیست، تبدیل کردن ستون به ردیف است. این ترفند خصوصاً وقتی به کار می‌آید که صفحه‌ای با آیتم‌های عمودی در کنار ستونی دارید و می‌خواهید در صفحه‌ای جدید به عنوان هِدِر استفاده کنید.

ابتدا با استفاده از Control+C ستون سلول‌هایی را که می‌خواهید به ردیف تبدیل کنید هایلایت و کپی نمایید (در صفحه‌ای جدید).

 

 

به صفحه‌ی جدید سوئیچ کرده و اولین سلول را انتخاب نمایید. راست‌کلیک کرده و آیکون تبدیل را زیر گزینه‌ی Paste Options انتخاب کنید.

 

 

این کار، ستون اصلی را در قالب ردیف در صفحه‌ی جدید پیست می‌کند.

 

 

این روش هم سریع است هم ساده. دیگر نیاز ندارید همه‌ی سلول‌ها را به طور جداگانه کپی پیست کنید.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.