۱۳۹۸/۸/۲۰ فناوری اطلاعات

کی بازار- مایکروسافت شِیرپوینت[1] یک دیو چند سر است که کسب و کارها، کوچک و بزرگ (و البته افراد به طور جداگانه) از آن برای مدیریت آسان و همکاری روی داکیومنت‌ها، نرم‌افزارها و در کل پیشبرد ارتباطات کاری استفاده می‌کنند.

اما با توجه به اینکه شیرپوینت چند هزار دلار هزینه دارد شاید خیلی از شما تا به حال استفاده از آن را به تعویق انداخته باشید. اما هیچ ناراحت نباشید، چون در ادامه قرار است بهترین جایگزین‌های رایگان برای این سرویس را خدمتتان معرفی کنیم. پس با ما همراه بمانید.

  1. Atlassian Confluence>

شاید مشهورترین رقیبِ شیرپوینت Confluence باشد- یک اپِ پورتال سازمانی که خوب بلد است چطور همه‌چیز را از کار مشارکتی تا اشتراک‌گذاری تقویم‌ها و چیزهای دیگر را برای همه ساده‌سازی کند.

 

 

 

یک جور راحتی‌ای و روانی‌ای در این اپ پیدا می‌شود که در نرم‌افزارهای دیگر نمی‌توانید تجربه‌اش کنید (نه همیشه). این نرم‌افزار وقتی صحبت از مدیریت پرسش‌ها، نظرات و اشتراک‌گذاریِ تصمیمات تیم و ایده‌های مشارکتی به میان می‌آید بی‌نظیر عمل می‌کند. در عین حال که کاربردی آسان دارد، همچنین وقتی حرف از سازماندهی فیلدهای داده (که سپس می‌توانند برای دریافت اطلاعات، سرند شوند) از قابلیت سفارشی‌سازیِ بسیار بالایی نیز برخوردار است.

تا حد زیادی به لطف یکپارچگی با نرم‌افزار ایرادیابِ JIRA (متعلق به خود شرکت Atlassian)، کلی قابلیت برای ردیابی سوالات و اشکالات در این نرم‌افزار وجود دارد.

Confluence قیمت‌بندی شده است؛ قیمت آن از صفر (رایگان) شروع می‌شود (تا سقف 10 کاربر) و ماهانه 5 دلار و برای توسعه‌ی محدودیت‌های کاربر و قابلیت‌ها ماهانه 10 دلار بدان اضافه می‌گردد.

  1. Bitrix24

Bitrix24 که شاید کامل‌ترین بسته در این فهرست باشد، پلت‌فرم اداریِ باارزشی ارائه می‌دهد که شامل تقویم‌ها، قابلیت‌های شبکه‌سازی اجتماعی، کنفرانس ویدیویی و غیره می‌شود. تازه از اینها هم پا فراتر گذاشته است: مدیریت جریان کار و پروژه، ساخت پلت‌فرم کاریی دیجیتال (از تعامل گرفته تا کار روی پروژه‌ها).

 

 

 

نسخه‌ی رایگان Bitrix24 اجازه می‌دهد تا سقف 12 کاربر از همه‌ی ویژگی‌هایش بهره ببرند. این نرم‌افزار فقط بخاطر مسائل درون‌اداره‌ای نیست که اهمیت دارد؛ همچنین از سیستم ادراکی‌ای نیز برای پیگیریِ مسیرهای کسب و کار نیز برخوردار است.

Bitrix24 ظاهری عالی دارد؛ در طول چند سال اخیر آپدیت‌های خوب و اساسی روی رابط کاربری‌اش صورت گرفته است. حالا هم قابلیتی دارد به نام Activity Stream که همواره شما را در خصوص رویدادهای محیط کار (و پیشرفت‌هایی که میان همکاران صورت می‌گیرد) آپدیت نگه می‌دارد.

  1. Slack

پایه و اساس این نرم‌افزار، بستری ارتباطاتی بوده و در طول سال‌های اخیر، Slack یکی از بهترین‌ها در بین رقبایش بوده است.

 

 

 

نسخه‌ی رایگان Slack 10 هزار پیام آخر در تیم شما را ردیابی کرده و به شما اجازه می‌دهد بی‌نهایت کانال خصوصی و عمومی ساخته و فایل‌ها را با همکاران خود به اشتراک بگذارید. (همچنین در بخش یکپارچگی GIF نیز عالی عمل کرده است). ادمین‌ها می‌توانند زمان و آدرس آی‌پی همه را ردیابی کنند. شاید Slack بیش از یک ابزار چت کاری نباشد اما دست کم همین قابلیت را به نحو احسن انجام می‌دهد.

  1. Alfresco

اگر می‌خواهید بدون پرداخت حتی یک پنی، لوکس‌ترین بسته نصیبتان شود Alfresco را از دست ندهید. Alfresco یک محصول مشارکت در حیطه‌ی کسب و کار است که تماماً رایگان می‌باشد. این پلت‌فرم رایگان به شما اجازه می‌دهد روی تعدادی از انواع مختلف داکیومنت‌ها مشارکت کنید و در عین حال همچنین با اعضای تیم (از طریق این محیط اجتماعیِ مینیاتوری) در تعامل باشید. 

 

 

افزون بر این، این توانایی را نیز خواهید داشت تا از اپ‌های موبایل برای کار کردن روی هر چیز آن هم از هر کجا و هر زمان و با هر کسی استفاده کنید. فرقی ندارد در قطارید، بیرون از شهرید یا دارید استارباکس‌تان را می‌نوشید، همیشه راهی برای کانکت شدن با رابط مبتکرانه‌ی Alfresco وجود خواهد داشت.

پلت‌فرمِ تمام‌سازمانیِ مدیریت داکیومنت کمی هزینه دارد اما بسته‌ی مشارکتی‌ِ آن کاملاً رایگان است. اگر به دنبال پیشرفت در پروژه‌هایتان هستید این سرویس را از دست ندهید.

  1. Samepage.io

چنانچه قصد ساخت صفحات وبی دارید، Samepage.io بهترین گزینه برای شما خواهد بود. رابط کاربریِ آن به شما اجازه می‌دهد کارهایی انجام دهید که راهکارهای دیگر توانش را ندارند؛ البته این را هم بگوییم که هر قدر کیفیت بالاتر، بها نیز بیشتر (این پلت‌فرم همچنین بسیار حرفه‌ای نیز می‌باشد).

با این بسته، تجربه‌ی بسیار حرفه‌ای‌تری به شما تضمین داده خواهد شد. همچنین اکانت 10 گیگِ رایگان برای بوت نیز دریافت خواهید کرد (هر قدر بیشتر از آن ماهانه به ازای هر کاربر 10 دلار و 10 گیگ حافظه‌ی اضافی به ازای هر کاربر هزینه خواهد داشت). در ادامه دمویی مشاهده می‌کنید از شکل رابط این بسته:

 

 

 

این محصول ابتدا به تقلید از مایکروسافت شیرپوینت، Kerio Workspace بود و بعد Samepage شد؛ بسته‌ی مشارکتیِ مبتنی بر کلود که رقبای تقلیدکننده‌ی شیرپوینت را از نفس انداخته است.

  1. Liferay

Liferay رابط کاربری آسانی دارد و به شما اجازه می‌دهد با اعضای تیم خود در تعامل بوده و با کمترین زحمتی تمام داکیومنت‌ها را همگام‌سازی کنید. Liferay برخلاف سایر راهکارهای کلودمحور، یک اپ دسکتاپیِ قابل دانلود است. CE (نسخه‌ی کامیونیتی) این اپ رایگان است اما برای نسخه‌ی سازمانی‌اش باید پول بپردازید. هر دو رابط کاربری به هم شبیهند، درست مانند چیزی که در زیر مشاهده می‌کنید.

 

 

 

شاید اینطور به نظر بیاید که در بخش مکانیزم همگام‌سازی انعطاف‌پذیری لازم را ندارد اما می‌توان به این اپ از ابعاد اجتماعی بسیار خوش‌بین بود. به امتحانش می‌ارزد.

  1. Nuxeo Open-Source CMS

اگر به دنبال سامانه مدیریت محتوای منبع باز هستید به غیر از Nuxeo دنبال چیز دیگری نگردید. این پلت‌فرم مدیریت محتوای مشارکتی همه‌ی آنچه برای ساخت پروژه‌ی محتوا محور نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد. رابط و راه‌اندازی‌اش شاید کمی چالش‌برانگیز باشد اما یک بار که قلق آن دستتان بیاید دیگر استفاده از آن برایتان آسان می‌شود.

 

 

 

راستش را بگوییم این پلت‌فرم فاقد هر گونه رابط اجتماعی است پس اگر با این قضیه مشکلی ندارید و راه دیگری برای تعامل با همکاران خود پیدا کردید چیزی از دست ندادید؛ این محصول هنوز هم می‌تواند شماره یکِ شما باشد.

شما می‌توانید ابعاد دیگر پروژه‌ی خود را در این بسته مدیریت نموده و بدون نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای تجاری امور خود را در آن سامان دهید. از همه بهتر هم اینکه، Nuxeo به عنوان اپی دسکتاپی روی پلت‌فرم‌های مختلف اجرا می‌شود.

 

[1] Microsoft Sharepoint

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.